Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac sänder MW Expo över hela Norden?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske, kanske, kanske kan vi fixa en direktsänd satellitsändning av keynote ifrån MacWorld Expo San Francisco som kan nås av hela Norden. För att se sändningen krävs att du har en vanlig parabolantenn som kan ta emot signal ifrån Sirius satelliten - du behöver inte någon dator eller någon annan kringutrustning utöver det vanliga.

Då skulle vi kunna nå ut till alla Macanvändare (och många fler!) direkt hem i TV-soffan. Såvitt vi har förstått så når Sirius satelliten hela Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Uppdatering - täckningsområde för Sirius 3:

Sändningstiden blir ca 17.45 - 20.00 den 7:e Januari 2003. Borde väl passa dom flesta?

Några exempel på andra tv-kanaler som sänds via Sirius är TV3, TV4, TV5, TV6, TV8, ZTV, MTV och några till. Läs mer här: Sirius

Hur coolt vore inte detta?

Vi har startat en omröstning för att se om någon har tillgång till parabolantenn för att se sändningen här:
omröstning

Uppdatering:
Vi håller på att diskutera med Teracom och Sirius om att "låna" en tv-transponder i ett par timmar och det är inte helt omöjligt även om det ser ut att bli dyrt.

[ 15 November 2002, 10:54: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Vore ju superduper för de som inte kan komma till 99mac:s evenemang. Men å andra sidan är det ju också en ursäkt för att stanna hemma i soffan med macpolarna.

Men jag tror att medlemmarna hellre ser Martins nuna live framför en biografduk med Jobs keynote än "bara " Jobs på en tv...

Har jag rätt eller har jag inte fel?

Stort tack för allt jobb Ni lägger ner till förmån för oss Macare. Jodå, jag har parabolantenn och kan ta in Sirius-satelliten. Hur ska jag bära mig åt för att kunna se sändningen? Ska datorn kopplas in eller syns det på den vanliga TV:n och i så fall vilken kanal? Skulle vara ballt att vara med om något sånt där.

Du behöver inte någonting utöver det du använder för att se TV3. En parabolantenn och den där boxen du har för att välja kanal.

Blir det med 99mac logga uppe i högra hörnet?

En i varje hörn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 10:33
Citat:

quote: Blir det med 99mac logga uppe i högra hörnet?

Nej, i övre *vänstra* hörnet så klart - som Apple-menyn!

Fräckt. Då gör vi så här alla Umeåbor:
Vi samlas på lämpligt ställe här i Umeå och tittar tillsammans. Halva nöjet är att sitta tillsammans med likasinnande och sukta efter nya fetburkarna

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 11:50

Helfräck idé!

Kolla bara först med Apple att det inte finns några som helst rättighetsgropar att ramla i, annars kan det bli rätt dyrt i slutändan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-15 15:13

Sänds inte keynoten live streamad via Apples hemsida? Så skedde i alla fall i januari i år när herr Jobs presenterade nya iMacen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Baxter:
Sänds inte keynoten live streamad via Apples hemsida? Så skedde i alla fall i januari i år när herr Jobs presenterade nya iMacen.

Jo det gör den. Det har den "alltid" gjort.

Fast det är viss skillnad på kvalitén.

Kanske som backup

Ifall satelliten krashar !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Baxter:
Sänds inte keynoten live streamad via Apples hemsida? Så skedde i alla fall i januari i år när herr Jobs presenterade nya iMacen.

Ja det kommer den troligtvis att göra, men vilket är häftigast då, att se det på en liten skärm med värdelös upplösning eller att se den på t.ex 32" Widescreen med utmärkt kvalité?

Jag vet vilket val som jag skulle välja

Bara nu inte Martin står där och får betala kalaset själv till Teracom och alla stannar hemma.. kan bli en dyr historia för honom, så hur agerar vi inför ett sådant faktum ?

Bra fråga.
Alltså...jag kommer inte hem till dig, Martin...jag går på expot!

Det är väl i sådanna fall det bästa tipset till alla som vill se---> gå på expot!

Eller?

/G

Jag har nu fått slutgiltigt besked om satellitsändningen - det går inte att genomföra för vettiga kostnader.

Det finns lediga BSS transpondrar som sänder med mycket hög effekt, dessa används för tv-kanaler som TV3, TV4, TV5 osv. I teorin skulle man kunna låna en ledig transponder och sända under ett par timmar.

Problemet är att ingen någonsin har gjort det för en tillfällig sändning. Teracom har inte ens utrustningen som krävs för att sända till en BSS transponder. (normalt sett köper man en egen sändare och monterar på taket - TV4 har sina sändare på deras tak fastmonterade).

Kostnaderna för att fixa det hela med inhyrda BSS sändare osv är inte i vår nivå, så det projektet är nerlagt tyvärr. Vi har ju Expo kvar dock!

Förstår jag rätt nu, Martin...

Det blir ett MacExpo men ev. utan streaming från USA?

Om så är fallet är jag i alla fall intresserad utav att komma.
Men vi får väl avvakta det hela.
Det hela skall ju kunna gå ihop också.

Därmed är det ju ännu mera viktigt att så många som kan och vill faktiskt kommer.

Jag har skrivit lite om problematiken med 99mac Expo i denna diskussion:

99mac Expo är kostsamt!

Skulle inte någon med parabol och en adekvat Mac kunna spela in keynoten och bränna på DVD. Inte helt legalt ur rättighetssynpunkt kanske, men väldigt trevligt för en fattig student som mig som inte har råd med parabol...

/JO

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-26 11:31

Jont Olof. Om du läser Björnströms inlägg ovan så ser du att det inte blir någon sändning för parabolägare.

1
Bevaka tråden