Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Powerbook går långsamt, virus?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 15:31

Har hört så mycket om att det inte finns virus till mac och att det är "teoretiskt" omöjligt att skapa virus till OS X! Låter ju inte rimligt men vad vet jag...

Iallafall, vad kan i sånna fall sega ner en PB 1.3Ghz 1GB ram om inte virus och spyware?

Gör Norton virus program till mac bara för att tjäna pengar eller finns det nåt att frukta/akta när det gäller mac och internet????

När jag kommer hem till jul så ska jag iallafall slänga över all musik på PC'n och reboota PB helt och hållet. Sen ska jag installera alla OSX-uppdateringarna innan jag intsallerar några program, sen aldrig mer nå uppdateringar...så gör jag iallafall med PC datorer för att få dem att hålla lite längre.

/Karl

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-21 15:33

Kör "Reparera behörigheter" med jämna mellanrum och alltid för uppgradering av systemet. Blir den segare efter uppgradering så kör den igen.

Ursprungligen av k.vaglund:

..sen aldrig mer nå uppdateringar..

Var inte? Det om något gör ju datorn sårbarare för attacker.

Hrm.. uppdateringar (systemuppdataringar) gör ju oftast datorn snabbare.. Iaf i Mac-världen

Hm...
På jobbet har vi en datorvolym på cirka 100 Mac-ar, och har haft så sedan 1992, fast uppkopplade mot internet.
Från system 7 på 6100- och 7100-apparater, till dagens 10.4.3 på G5-or.
Vi har aldrig haft något virusprogram.
Och aldrig ett virus.

Ladda hem typ cocktail eller annat systemoptimeringsprogram och köra ALLA cronscripts.
Ett sätt kan också vara att låta datorn stå på över natten utan att gå i vila.
Då körs script automagiskt.

Anledningen till att man har antivirus på en Mac är att man, i ett mail t.ex., inte vill sprida virus vidare från en PC till en annan.
Macägare är snälla helt enkelt, men med ett överlägset flin från öra till öra.

/ kalle.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 17:49

Okej, det kanske är lugnt med Virus, men nåt gör ju min PB segare och segare. Jag ringde AppleCare förut och dem rekommenderade att man som med PC datorer emellanåt formaterar och börjar och, eftersom att det blir en jäkla oreda i systemet efter ett tag då man installerat och avsintallerat allt möjligt.

Nån rekommenderade SpeedMeUpPro, varken det eller "reparera skivbehörigheter" gör nån nytta. Det kanske är nåt speciellt knas, jag vet inte.
Hur funderar på om mitt ena 512 minne inte rikigt fungerar som det ska. Vad heter programmet som räknar ut i siffror hur rapp Datorn är?
Sett nånstans att folk jämnför reslutaten med varanns datorer, och vad bör i sånnafall vara acceptabelt för min PB G4 1.33Ghz 1024MBRAM???

Ursprungligen av k.vaglund:

Jag ringde AppleCare förut och dem rekommenderade att man som med PC datorer emellanåt formaterar och börjar och, eftersom att det blir en jäkla oreda i systemet efter ett tag då man installerat och avsintallerat allt möjligt.

Jag tycker att det låter mycke underligt att dom skulle ha gett dig dessa råd - Tiger ska väl sköta allt sådant på egen hand? Tänker främst då på update_prebinding utifall att fragmenteringen skulle ha blivit för stor. Att köra alla 3 CRON-scripten görs enklast så här:

The Terminal way

Using your Admin account, you can execute all three maintenance scripts at once, as follows:

Launch Terminal, in the Computer > Mac OS X > Applications > Utilities folder.
At the prompt, type the following, exactly as written:

sudo periodic daily weekly monthly

Press Return.

Type your Admin password when prompted, then press Return.

All three scripts will run in sequence. There is no visual feedback while the scripts execute. You will know they are completed when the Terminal prompt returns.

Nyttig läsning med diverse länkar finns här:

http://www.thexlab.com/faqs/maintainingmacosx.html

Angående *myten* om defragmentering så rekomenderas Apples egna råd i följande länk:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668

+++

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-21 19:13

Titta om det är någon process i datorn tar mycket cpu-kraft.
Skriv 'top -u' i Terminal och se efter.

1
Bevaka tråden