Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av kostnaded för arbetskläder

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-21 16:14

Hur är de nu med att dra av kostnaden för arbetskläder? Hur många procent är de man får dra av? Måste nämligen köpa in jacka till företaget för att kunna komma ut till mina kunder. Det är nämligen så kallt nu
Kan man göra de eller? Hörde någonstans innan att man kan nämligen dra av mer än 25%, men vet inte om de stämmer så därför ber jag er om hjälp

Senast redigerat 2005-11-21 19:48
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-21 16:29

Det verkar vara ett roligt jobb där ni drar av kläderna

Senast redigerat 2005-11-21 16:43
  • Medlem
  • 2005-11-21 17:23

haha så kan de också uppfattas...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-21 20:01

Du kan, vad jag vet, endast dra av skyddskläder som är nödvändiga ur en arbetsskyddsynpunkt. Till exempel arbetsskor med stålhätta om du är lastbilschaufför eller liknande. Skulle inte tro att en vinterjacka är avdragsgill...

Vad jag hah för mig så får man dra av arbetskläder som man inte använder civilt. Blåställ etc. En kostym som man kanske behöver i jobbet får man dock inte dra av (tyvärr).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 08:27
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Vad jag hah för mig så får man dra av arbetskläder som man inte använder civilt. Blåställ etc. En kostym som man kanske behöver i jobbet får man dock inte dra av (tyvärr).

Om man har en tillräckligt stor logga på så kans inte rsv säga nåt på grund av att då är plagget "obrukbart" privat

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-11-21 20:35

Enligt http://skatteverket.se/

"Kläder som du använder i ditt arbete räknas normalt som privata levnadskostnader och för dem får du inte göra avdrag. Du får bara göra avdrag för skyddsutrustning och skyddskläder.

Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen, klämskador och liknande.. Som skyddsutrustning räknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.

En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning."

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-21 20:45

Varför ska du köpa kläderna privat? Det är väl bättre att dra det på firman direkt. Då är det bara en fråga om vad som står på kvittot, och min erfarenhet är att de firmor som säljer arbetskläder (som också har "vanliga" kläder), ofta frågar om det ska stå 'arbetskläder', eller tex Levis501 på kvittot.

  • Medlem
  • 2005-11-21 22:31
Ursprungligen av theoo:

Varför ska du köpa kläderna privat? Det är väl bättre att dra det på firman direkt. Då är det bara en fråga om vad som står på kvittot, och min erfarenhet är att de firmor som säljer arbetskläder (som också har "vanliga" kläder), ofta frågar om det ska stå 'arbetskläder', eller tex Levis501 på kvittot.

Ja så tänkte jag också att köpa de direkt på företaget, det är väl lika bra. Så jag säger till de i Peak affären att jackan ska köpas på ett företag eller?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-21 22:52
Ursprungligen av icep:

Ja så tänkte jag också att köpa de direkt på företaget, det är väl lika bra.

Spelar ingen roll om du handlar med firmakortet eller inte. När du gör bokslutet så kommer inköpet att hamna i traven med icke avdragsgilla kostnader, och därefter beskattas som om du tagit ut lön av samma belopp.

  • Medlem
  • 2005-11-21 22:58
Ursprungligen av Kalle W:

Spelar ingen roll om du handlar med firmakortet eller inte. När du gör bokslutet så kommer inköpet att hamna i traven med icke avdragsgilla kostnader, och därefter beskattas som om du tagit ut lön av samma belopp.

Ok men då försvinner inte momsen på jackan utan det blir fullpris. Men om man trycker företagsloggan på jackan gör de någon skillnad för någon sa de till mig innan.

Ursprungligen av icep:

Men om man trycker företagsloggan på jackan gör de någon skillnad för någon sa de till mig innan.

Kan inte dom exakta reglerna och praxis för "Profilkläder", som är det du syftar på. Men så länge inköpen stannar inom rimlighetens gräns, och inte har privat karaktär, så brukar skatteverket godkänna utgiften. Vilket betyder att 25 t-shirts med logo och datum för kick-off över bröstet tolkas som profilering för företaget och är därmed ok. Men 1 st. dunjacka i en enskild firma med logotyp i diskret brodyr är mer tveksamt, men för den skull inte orimligt = dom flesta firmor startar med en person...

Profilkläder är reklam och marknadsföring. Rent bokförings mässitt går det att jämföra med kostnad för att klistra företagets logo på sidan av en bil. Att tydligt profilera företaget så att kunder och konkurrenter ser vem dom jobbar med.

Du får på firman ta nödvändiga och skäliga kostnader för införskaffande av intäkt (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen...). Tycker du att jackan är det och kan motivera kostnaden, t.ex. "det är viktigt att vara visuell och visa upp företagets nya profil när jag är på kundbesök det stärker vår image och leder till nya affärer" eller "det är normalt bara stora firmor i min bransch som har profilkläder, genom att jag har det också tror mina kunder att jag har ett stort seriöst företag vilket leder till mer jobb och bättre lönsamhet". Så kommer du troligtvis få rätt mot Skatteverket om dom skulle göra en revision och mot förmodan slå ner på inköpet. Som du redan har förstått är det en stor gråzon...

  • Medlem
  • 2005-11-25 02:17
Ursprungligen av 40two:

Kan inte dom exakta reglerna och praxis för "Profilkläder", som är det du syftar på. Men så länge inköpen stannar inom rimlighetens gräns, och inte har privat karaktär, så brukar skatteverket godkänna utgiften. Vilket betyder att 25 t-shirts med logo och datum för kick-off över bröstet tolkas som profilering för företaget och är därmed ok. Men 1 st. dunjacka i en enskild firma med logotyp i diskret brodyr är mer tveksamt, men för den skull inte orimligt = dom flesta firmor startar med en person...

Profilkläder är reklam och marknadsföring. Rent bokförings mässitt går det att jämföra med kostnad för att klistra företagets logo på sidan av en bil. Att tydligt profilera företaget så att kunder och konkurrenter ser vem dom jobbar med.

Du får på firman ta nödvändiga och skäliga kostnader för införskaffande av intäkt (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen...). Tycker du att jackan är det och kan motivera kostnaden, t.ex. "det är viktigt att vara visuell och visa upp företagets nya profil när jag är på kundbesök det stärker vår image och leder till nya affärer" eller "det är normalt bara stora firmor i min bransch som har profilkläder, genom att jag har det också tror mina kunder att jag har ett stort seriöst företag vilket leder till mer jobb och bättre lönsamhet". Så kommer du troligtvis få rätt mot Skatteverket om dom skulle göra en revision och mot förmodan slå ner på inköpet. Som du redan har förstått är det en stor gråzon...

Tackar för ett bra och utförligt svar! Väldigt tacksam!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 08:30
Ursprungligen av icep:

Ok men då försvinner inte momsen på jackan utan det blir fullpris. Men om man trycker företagsloggan på jackan gör de någon skillnad för någon sa de till mig innan.

Bara loggan är tillräcklligt stor, en av mina kunder (vaktbolag) ville i vissa falla vakta i kostym - och då fick det lov att sitta logga på som var typ 8x8cm på armen, då var det ok även från rsv

/Tangen

Inkomsskattelagen 11 kap 9§ säger:
reklamkläder är skattemässigt avdragsgilla för arbetsgivaren, och skattefria för den anställde, endast om förmånen avser kläder som är avpassade för tjänsten och inte lämpligen kan användas privat.

Kolla www.estra.se

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-29 19:54
Ursprungligen av Målaren:

Inkomsskattelagen 11 kap 9§ säger:
reklamkläder är skattemässigt avdragsgilla för arbetsgivaren, och skattefria för den anställde, endast om förmånen avser kläder som är avpassade för tjänsten och inte lämpligen kan användas privat.

Kolla www.estra.se

...och jag som har växt upp i reklamtröjor från telia som alldeles säkert är avdragna....

Ursprungligen av Bjarte:

...och jag som har växt upp i reklamtröjor från telia som alldeles säkert är avdragna....

Dessa är säkert avdragna som reklamgåva av ringa värde (upp till ca. 200 kr)

1
Bevaka tråden