Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 och airport funkar inte. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-13 19:53

Hej!

Idag köpte jag mig en iMac G5 20" med 1,5 GB ram och jag är lyrisk. Jag har dock inte lyckats få rätt på airport och därmed inte lyckats ansluta till nätet. Vi har en D-Link DWL-2000AP+ för trådlöst internet. Den används till en bärbar PC, men ska också användas till min iMac är det tänkt. Direkt när jag startade datorn frågade den mig om jag ville ansluta till den trådlösa profilen, men sen funkar det inte. Kan någon hjälpa mig? vad ska jag göra? Jag har försökt det mesta under dagen, men inte lyckats..

alltså det har inget med saken att göra.. men är det den nya modellen du har köpt,alltså imac 20" med isight?! var isåfall?

är airporten på i menyraden? har du kollat inställningar att de stämmer överrens med tillverkaren? kolla in airport signalstyrkan i verktygprogram mappen.. tryck på apple+shift+u airport och välj airport admverktyg samt airport inställningsassistent..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-14 10:07

venacava: Det är inte den allra nyaste modellen. Det är den som kom före utan fjärr och inbyggd webkamera. Jag köpte den beg. för ett fint pris. Datorn är inte mer än ca 4-5 veckor gammal.
Airporten är på och jag har varit inne i både adm. verktyg, inst. ass. och nätverk. Grejen är att datorn hittar det trådlösa nätverket och frågar om jag vill ansluta, men sen funkar det inte. Ska kolla signalstyrkan dock!

Alla inställningar ska göras i Systeminställningar för att det ska fungera så bra som möjligt.

Kolla i inställningarna för er D-Link. Ni kanske har något skydd som ni måste göra inställningar för, t ex WEP/WPA och MAC-låsning. Obs, MAC som i Media Access Control. Det har inget med Macen i sig att göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 14:13

Kontrollera Firmware

Kontrollera om routern behöver någon Firmware uppgradering. När jag köpte min iMac 20" 2.0Ghz rev B för ett halvår sedan, så ville sig inte förrän jag uppraderade min Netgear router

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-21 16:10

D-Linken ska vara helt öppen. Jag tryckte iaf reset på den och då hitta den en annan profil också, men då frågar den om ett WEP lösenord som inte basstationen har. Gjorde en sökning på nätet och hittade detta http://www.macpro.se/archives/001586.html
Det är alltså något problem med D-Link och OS X 10.4. Den frågar efter WEP lösenord trots att basstationen inte har något. Någon som vet om det finns något att göra åt detta??

1
Bevaka tråden