Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleStore öppnas i Europa

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

AppleStore kommer till Europa

Pascal Cagni, Apples vice VD avslöjade idag i en intervju för tidningen Sunday Business att Apple kommer slå upp dörrarna för Europeiska AppleStores inom 6 - 18 månader.

Enligt Amerikanska MacWorld går de de nuvarande Applebutikerna bra. Det fjärde kvartalet förra året genererade US$102 miljoner i omsättning för företaget. Dessa siffror sägs både Fred Anderson och Steve Jobs vara nöjda med.

Det har dock förekommit kritik mot Apple, främst från fristående Apple-återförsäljare. Dessa hävdar att Apple gynnat sina egna försäljningsställen i allt för hög utsträckning. Vissa återförsäljare i USA har till och med planer på att stämma Apple på grund av detta.

De första butikerna kommer enligt Cagni att öppnas i storstäderna London och Paris. Hur länge det dröjer innan vi får se en AppleStore i Stockholm eller Göteborg är än så länge ovisst.

/M

MacCentral har hela storyn!

[ 06. februari 2003, 15:27: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Ska vi gissa på att den första öppnar lagom till MacWorld-expot i Paris?

Vet en fin gata här i München där en Apple Store skulle passa perfekt...

Edit: Stvafel

[ 06. februari 2003, 15:30: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Annars går ju Umeå rätt bra också, det är ju rätt många 99mac-aktiva här i Umeå...

London+Paris är nog de första som blir aktuella...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 16:53

Och Berlin naturligtvis, huvudstad i Europas folkrikaste land.

Snälla Apple låt lilla Stockholm få vara med. Jag lovar att handla något minst en gång i månaden.

Detta är riktigt bra! Att gå in i en Apple-store är närapå en religiös upplevelse, finare butik med trevligare personal är svårt att hitta. Detta kommer nog höja kunskaperna om Mac hos Européerna betydligt om det görs på samma sätt som i USA. Jag vet flera som aldrig _hört talas_ om Macintosh, och flera som aldrig testat någon nyare modell av dem. Det är svårt att gå in i en Apple-store utan att få ´vill ha´ känslor smygande i ryggraden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-08 12:23

Jag skrev det i ett annat inlägg.
Apples butiker är till de redan frälsta. De som redan har en Mac.
Ganska dyr sattsning.
Det vad Apple behöver då är det att synas överallt, flera gånger om.
För syns du inte så finns du inte!
Tv, tidningar och framförallt butikerna. Inte Apples butiker. Vanliga butiker ditt folk går för att köpa datorer, Tv, spel, stereo.
Ditt alla förstagångköpare går. De går inte till en Apple butik för de vet inte vad det är för något.

Istället egna butiker så placera utbildad personal i redan befintliga butiker, typ Siba, OnOff o dyl.
Där kan de på ett professionell sätt demonstrera och sälja Apple.
Det skulle se ut så här: "här har vi vanliga pc som alla känner till och där har vi Macintosh med ett operativsystem som är .....bla,bla,bla.... och med alla fördelar de andra inte har...bla, bla, bla. Och så demonstrerar de skickligt maskinen för potentiella köpare.

Det är det Apple behöver.
Inte 10 egna butiker i Europa.
Har de krystat fram 50 i USA (nästan en per delstat) då blir det knappast mer en 10 här.
Vi vet att ingen av de nordiska språken är prioriterad längre.
Räkna inte med att det kommer någon butik här.
Apple knappt sattsar på Europa det vet vi.
Ska de lägga ner pengar på butiker (som inte ger någon vinst) då ska de göra det i de länder som har stor köpkraft. Vad kan hela Norden bjuda på? 7 miljoner potentiella köpare? Knappast det.

Tillbaka till verkligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-08 12:40

Åttio miljoner människor i USA:s mest köpstarka och dynamiska områden bor i närheten av en Apple-buktik. Det går jättebra.

Apple behöver egna butiker på samma sätt som BMW, Mercedes, B&O. Det blir fina fisken det. Jag ser fram emot det och ställer gärna upp och jobbar om Apple skulle ringa.

Jag tror dock att Apple kommer at satsa på Paris, London, Berlin och Milano till att börja med, sedan München, Hamburg, Birmingham, Luxemburg, Marseille - och Bryssel naturligtvis. Sedan Zürich, Prag, Wien, Köpenhamn, Barcelona, Stockholm, Amsterdam osv.

[ 08. februari 2003, 12:44: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-08 13:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Åttio miljoner människor i USA:s mest köpstarka och dynamiska områden bor i närheten av en Apple-buktik. Det går jättebra.

Apple behöver egna butiker på samma sätt som BMW, Mercedes, B&O. Det blir fina fisken det. Jag ser fram emot det och ställer gärna upp och jobbar om Apple skulle ringa.

Det går jättebra för vem? Folk som bor där eller för Apple? För de butiker ger ingen vinst.
Jag tror inte att om någon vill köpa en dator då kör han 30-40 mil för att besöka en Apple butik.
Inte ens någon som kan Apple och vill köpa en Mac.
Vill Apple sälja fler datorer (om de nu kan leverera dom) då ska de finnas i den närmaste butiken som finns att gå till.
Det är de lagar som styr all köp, oavsett om vi vill eller inte. Det är verklighet.
Som jag sa innan: alla förstagångköpare (om de inte köpt sin dator genom företaget) går till den närmaste butik som säljer hemelektronik. Jag tror det är knappt 10% som köper i speciella databutiker och det är de som redan kan sin dator.
Apple behöver inte övertyga oss som redan har en Mac.
Darför tycker jag att det med Apples egna butiker är en fel sattsning, en onödig och dyr sattsning.
Först när de har övertygad 30% av befolkningen vad Apple är och vad har den för fördelar jämtemot andra datorer då är det dags att satsa på egna butiker.
Det är som Microsoft sagt en gång: Apple borde sattsa lika mycket på marknadsföring av MacOSX som de har sattsat på marknadsföring av iPod.

[ 08. februari 2003, 13:52: Meddelandet ändrat av: malen ]

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-08 14:27
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Åttio miljoner människor i USA:s mest köpstarka och dynamiska områden bor i närheten av en Apple-buktik. Det går jättebra.

Apple behöver egna butiker på samma sätt som BMW, Mercedes, B&O. Det blir fina fisken det. Jag ser fram emot det och ställer gärna upp och jobbar om Apple skulle ringa.

Det går jättebra för vem? Folk som bor där eller för Apple? För de butiker ger ingen vinst.
Jag tror inte att om någon vill köpa en dator då kör han 30-40 mil för att besöka en Apple butik.
Inte ens någon som kan Apple och vill köpa en Mac.
Vill Apple sälja fler datorer (om de nu kan leverera dom) då ska de finnas i den närmaste butiken som finns att gå till.
Det är de lagar som styr all köp, oavsett om vi vill eller inte. Det är verklighet.
Som jag sa innan: alla förstagångköpare (om de inte köpt sin dator genom företaget) går till den närmaste butik som säljer hemelektronik. Jag tror det är knappt 10% som köper i speciella databutiker och det är de som redan kan sin dator.
Apple behöver inte övertyga oss som redan har en Mac.
Darför tycker jag att det med Apples egna butiker är en fel sattsning, en onödig och dyr sattsning.
Först när de har övertygad 30% av befolkningen vad Apple är och vad har den för fördelar jämtemot andra datorer då är det dags att satsa på egna butiker.
Det är som Microsoft sagt en gång: Apple borde sattsa lika mycket på marknadsföring av MacOSX som de har sattsat på marknadsföring av iPod.

Hur vet du allt detta? Tror du inte att en speciell Apple-butik skulle kunna fungera lika bra som t ex Bilia? Och att det skulle vara något dumt med att ta hand om sina redan frälsta kunder förstår jag inte heller. Det är väl mycket nödvändigt att man värnar om sina kunder genom att visa att man bryr sig. För det lär inte Svenne Banan på Siba eller Onoff göra.

Och vad Microsoft borde göra istället är att se över sina fölustprodukter såsom Xbox istället för att leka "smart ass" över Apples marknadsföring. Tycker jag i alla fall.

Kort sagt: Det är bra att Apple öppnar coola butiker, det stärker mitt förtroende för dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-08 14:33

Nej nej, det stämmer inte alls. Egna butiker är det smartaste drag Apple kan göra just nu. Intresset är enormt och marknaden stor, och Apple måste profilera sig gentemot andra datortillverkare. Det går inte att vara en i mängden längre. Apple måste leda utvecklingen, inte följa den.

[ 08. februari 2003, 14:42: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-08 15:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det går inte att vara en i mängden längre. Apple måste leda utvecklingen, inte följa den.

Det skulla vara rätt om det vare så som jag skrev innan. Men det läste du inte.
80% av potentiella datorköpare vet inte vad en Apple och en Mac dator är. Och du snackar om att leda utvecklingen.
Är inte det viktigt att komma ut på marknaden?
Det kvittar hur bra produkter du har om det är ingen som vet om det.
- Är inte det regel nr 1 i marknadsföringen?

Apples butiker det är ingen marknad när de kommer att besökas av en liten bråkdel av potentiella köpare.

Här pratar jag inte om de som redan har en Mac.

Nu tackar jag för ordet och lämnar debatten.

Ett par applebutiker i sverige skulle inte göra så mycket åt ökningan av macanvändningen, däremot skulle dom profilera varumärket genom butikerna.

Det som behövs är att apple sverige anställer många duktiga försäljare och erbjuder alla nuvarande databutiker att sälja mac med en hygglig marginal.

Om någon bestämt sig för att köpa en dator då beger sig förmodligen denna personen till ett butik som säljer datorer, finns det inga macar där lär han ju inte avstå från sitt köp, har köper förmodligen en PC, det kan ju till och med president Bush räkna ut

F

Citat:

citera:Ska de lägga ner pengar på butiker (som inte ger någon vinst) då ska de göra det i de länder som har stor köpkraft. Vad kan hela Norden bjuda på? 7 miljoner potentiella köpare? Knappast det.

Med samma resonemang är det ju inte lönt att sälja Mac överhuvudtaget i hela Norden men lustigt nog finns det en massa Apple ÅF som verkar leva på det. Hmmm, det där får du nog förklara närmare...

/Ola

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-09 02:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:

Citat:

citera:Ska de lägga ner pengar på butiker (som inte ger någon vinst) då ska de göra det i de länder som har stor köpkraft. Vad kan hela Norden bjuda på? 7 miljoner potentiella köpare? Knappast det.

Med samma resonemang är det ju inte lönt att sälja Mac överhuvudtaget i hela Norden men lustigt nog finns det en massa Apple ÅF som verkar leva på det. Hmmm, det där får du nog förklara närmare...

/Ola

OK
Nu får jag skriva igen trots att jag beslutade att lämna diskussionen.
Nu pratar vi om Apples butiker som säljer bara Apples produkter och inget annat. Inga pc lösningar eller sånt.
Vi pratar inte Apples ÅF här.
Det hat funnits diverse Apple butiker i Malmö. Sist vad jag minns rätt var Comit. Den fanns i centrum och "fungerade" ungefär 6 månader, sen var den borta. Jag skrev "fungerade" för, för det mesta när man beställde någonting (de hade inget hemma) då antingen order har förkommit eller efter tre långa veckors väntan har jag avbeställd grejen och då hördes en lättnad på andra sidan av linjen. Innan dess var det Avancera som hade en butik på Djäknegatan. En butik där de sålde för privatpersoner (för företag hade de sitt eget ställe). Den fanns i ett halvt år och så försvann den. Har varit där några gånger men inte en enda människa har jag sett där. Det var nog 8 år sen eller mer.
Alla andra AF som finns i Malmö de säljer annat också så de har inget med den här diskussionen att göra.

Det du skriver om lönsamheten är rätt. Det är inte lönsamt att sälja Apple i Norden. Därför är ingen av de nordiska språken prioriterad längre. Och det är inte jag som har hittat på det. Det är Apple.
De vad Apple säljer i Norden det är först och främst för företag som tidningar och dyl + några andra. De har ingen utbildningssektor och ingen hemmamarknad. Det som säljs till privatpersoner det räknas inte.
För 8-10 år sen var det en annan sak för då hade Apple en uppskattningsvis 25-30% av marknaden i Sverige. Men den epoken har vi lämnat bakom oss länge sen. Det är historia nu.
Och nu lämnar jag ämnet för gott.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
OK
Nu får jag skriva igen trots att jag beslutade att lämna diskussionen.
Nu pratar vi om Apples butiker som säljer bara Apples produkter och inget annat. Inga pc lösningar eller sånt.
/.../

För 8-10 år sen var det en annan sak för då hade Apple en uppskattningsvis 25-30% av marknaden i Sverige. Men den epoken har vi lämnat bakom oss länge sen. Det är historia nu.
Och nu lämnar jag ämnet för gott.

Öhm, Apple´s butiker ska väl ändå vara till för att ändra på siffrorna? Du anser alltså att det aldrig kommer att kunna vara lönsamt att öppna en Apple butik i Norden, eller förstår jag dig fel nu?

I Apple´s butiker så säljs det för övrigt andra saker än bara Apple´s grunkor.

Synd att du inte vill utveckla dina invecklade tankar lite.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-09 09:43

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: malen:
[qb]

Synd att du inte vill utveckla dina invecklade tankar lite.

[/quote]Mina tankar kan inte vara enklare än så här:
Det är mycket billigare och har större effekt att finnas i alla butiker som säljer datorer än i BARA NÅGRA EGNA BUTIKER I HELA EUROPA.
Vad som är så invecklad här?

[ 09. februari 2003, 09:43: Meddelandet ändrat av: malen ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Malen:[qb]
För 8-10 år sen var det en annan sak för då hade Apple en uppskattningsvis 25-30% av marknaden i Sverige. Men den epoken har vi lämnat bakom oss länge sen. Det är historia nu.
Och nu lämnar jag ämnet för gott.

Om det var 25-30% macar på privatmarnaden för 8-10 år sedan borde väl en stor del av dem fortfarande vara nyfikna på Apple. Visst de har switchat men minnet av deras mac borde ju vara levade. (Dessa procent motsvarar ju inte 25-30% av marknaden idag, undrar om det finns en uppskattat siffra på antal.)

Med rätt marknadsföring och egna butiker byggs förhoppningsvis en bild av forna tiders självförtroende och nyfikenhet upp.

Jag antar att marknadsföringsresurserna kommer öka stort i de länder vilka Apple öppnar egna butiker. Så några procent av de som haft mac borde kunna lockas tillbaka.

Jag säger inte att det kommer bli lätt, och Sverige är nog en väldigt liten marknad, men Europa är en bra start och vi får hoppas på framtiden för Sverige (och Göteborg

).

[ 09. februari 2003, 10:06: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Kommer 99mac att arrangera bussresor för 99mac-medlemmar till apple-butiken när den slår upp portarna?

//fredrik

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-09 19:40

Applestore i europa är väl ett väldigt långsiktligt projekt.
2 butiker i år, kanske 2-4 till nästa osv eller lite tätare. Men det tar många år innan det blir speciellt tätt, som Bilia som någon nämnde. Vad händer under tiden?

Visst skapar det intresse (och vi Macare blir glada) men inte i den omfattningen som jag önskar. Men har man råd med att satsa på Applebutiker så är inte jag emot detta alls.
Det har snackats en del om nya Apple Sverige och nu kommer man att satsa. Vad??? Vad jag kan se händer det inte mycket för gemene man i en svensk stad. Inte ens i Stockholm händer det mycket. Det fanns en satsning på en ren Macbutik mitt emot Åhlens City, men det bar inte.
PS! Butikerna i USA går ej med vinst.......

Jag kan bara hålla med Malen och Fröjdarn helt och hållet.
Och det är inte speciellt invecklat.

Varför skall man behöva åka till London, Paris, Berlin, München m.m. för att se och känna på en Mac. I så fall kan jag ju åka till USA istället. Rena dårdimpen.
Är det någon här som inte tycker att man i en svensk stad skall kunna gå in i en affär och se på de olika modellerna och få råd och tips samt kunna köpa hem en Mac.

Jag är rätt så f...... på att detta inte är möjligt. Vi har rätt att kräva detta. Det är ju vi som betalar för grejorna.

Någon som tänker söka jobb i den Store som ska öppnas i Frankrike så har ni det här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 22:52

Hah! Jag vrålpluggar redan franska.

Hmmm, se nu...

Jö m´apäll Mondo lö Magnifique. Komment allez vo? Vålle vo koscher aväck moa sö soar? Garson, l´addition sil vo plätt!

Nä, det kommer inte att funka.

[ 12. februari 2003, 00:49: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: .: fredrik :.:
Kommer 99mac att arrangera bussresor för 99mac-medlemmar till apple-butiken när den slår upp portarna?

//fredrik

Nördarna på grönbete HAHAHA... den var bra!

Fast blir det av så får man ta sig en funderare.

Om nu Apple inte prioriterar de nordiska språken, hur kommer det sig då att när man installerar Mac OS X så får man välja vilket språk man vill använda, och däribland finns Svenska (och andra nordiska språk).

Fick mitt iLife-paket och omslaget var tryckt på Svenska.

Inte vet jag om du yrar, men jag tycker nog att Svenskan stöds rätt bra när det gäller Apples produkter som kommer med Mac OS X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-12 23:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Om nu Apple inte prioriterar de nordiska språken, hur kommer det sig då att när man installerar Mac OS X så får man välja vilket språk man vill använda, och däribland finns Svenska (och andra nordiska språk).

Fick mitt iLife-paket och omslaget var tryckt på Svenska.

Inte vet jag om du yrar, men jag tycker nog att Svenskan stöds rätt bra när det gäller Apples produkter som kommer med Mac OS X.

Det är inte jag som yrar om någonting, det snarare du som inte vill veta av verkligheten.
Läs det här:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=002815

Om folk som vill köpa dator bara handlar i närmaste OnOff eller liknande förstår jag inte hur Dell kan sälja datorer, eller vänder dom sig bara till företag?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-12 23:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Alf Nilsson:
Om folk som vill köpa dator bara handlar i närmaste OnOff eller liknande förstår jag inte hur Dell kan sälja datorer, eller vänder dom sig bara till företag?

Dell säljer bra via företag och STAKO avtalet. Sålde väldigt bra via hem PC köpen.
Sedan innehåller ju Wintelburkar i stort sett samma saker.
Kompisar har Wintel, vänner har wintel, wintel på företagen, wintel i affärerna m.m.
Macarna finns inte i affärerna, finns på webben, i vissa filmer och tv program. Men vem lägger märke till det Jo vi macanvändare men folk i allmänhet märker inte att det är Macar.
Syns man inte, finns man inte.

Stavfel

[ 13. februari 2003, 00:02: Meddelandet ändrat av: Sten_n ]

1
Bevaka tråden