Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskas: tips om vettig trådlös router

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte göra ett nytt försök med trådlöst nätverk, efter att ha returnerat en Dlink 624 till Inwarehouse. Jag vill ha en router som garanterat är bättre än denna.

Jag felsökte och krånglade i tre dagar, men kunde i princip aldrig vara säker på att få kontakt
om jag inte hade datorn i samma rum som routern
Jag bor i en vanlig förortslänga och antar att det bå lättbetong överallt runtom mig. Kontakt mellan två tre rum är väl inte för mycket begärt?

Är det någon som har ett bra tips?

Fredrik

  • Medlem
  • 2005-11-17 15:36

Kan starkt rekommendera Netgear WGT624. Bra och prisvärd 108 Mbit router som dessutom är redo för framtidens högre överföringshastigheter. Bra pris har den också!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kan starkt rekommendera Netgear WGT624. Bra och prisvärd 108 Mbit router som dessutom är redo för framtidens högre överföringshastigheter. Bra pris har den också!

Du kör den utan kryptering förmodar jag?

Jag rekommenderar Airport Extreme!

Ursprungligen av Svante S:

Du kör den utan kryptering förmodar jag?

Jag rekommenderar Airport Extreme!

Hur är det egentligen: om jag inte använder kryptering kan alla inom räckhåll surfa på mitt nätverk, eller hur?

Är det inte så att alla såna här produkter medger kryptering?

Var hittar jag Airport Extreme?

Ursprungligen av Svante S:

Du kör den utan kryptering förmodar jag?

Jag rekommenderar Airport Extreme!

Med detta kryptiska svar antar jag att du menar att den fungerar dåligt med kryptering. Har själv inte slagit på krypteringen på min Netgear DG 384 då jag inte har några grannar.
Men den fungerar avgjort bättre än min gamla D-LINK 624, den slängde jag efter att supporten skickat en ny med samma fel.

Senast redigerat 2005-11-18 19:09

Den Dlink 624 jag hade krånglade om man hade på kryptering, genererade märkliga felmeddelanden och glömde bort inställningar hela tiden, Det hjälpte inte heller att uppdatera firmware. När jag ringde supporten sade de " Ja , stödet för Mac är ju inte det bästa".
Som tur var fick jag returnera den.

Kryptisk, jag? Jo kanske det, men det är sant att den Netgear WGT624 som nu ligger under sängen i sin kartong funkade fint utan kryptering, men med den påslagen gick den ner, gjorde omstarter mm vilket gjorde att jag tröttnade. Jag blev tom avrådd att köra med kryptering av Netgearsupporten - som f.ö. var trevliga och hjälpsamma.

  • Medlem
  • 2005-11-19 13:51

och du uppdaterade firmware till senaste antar jag? Fanns en version som var litet buggig nämligen.

Ursprungligen av Svante S:

Kryptisk, jag? Jo kanske det, men det är sant att den Netgear WGT624 som nu ligger under sängen i sin kartong funkade fint utan kryptering, men med den påslagen gick den ner, gjorde omstarter mm vilket gjorde att jag tröttnade. Jag blev tom avrådd att köra med kryptering av Netgearsupporten - som f.ö. var trevliga och hjälpsamma.

Ursprungligen av Korsriddaren:

och du uppdaterade firmware till senaste antar jag? Fanns en version som var litet buggig nämligen.

... ? Vad tror du?

  • Medlem
  • 2005-11-20 11:41
Ursprungligen av Svante S:

... ? Vad tror du?

Jag tror ingenting, det var därför jag fråga. Försöker du få pris för drygaste kommentaren eller?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag tror ingenting, det var därför jag fråga. Försöker du få pris för drygaste kommentaren eller?

Min "dryghet" kom av att jag beskrivit strulet rätt ingående i flera trådar.

Ursprungligen av fcerha:

Den Dlink 624 jag hade krånglade om man hade på kryptering, genererade märkliga felmeddelanden och glömde bort inställningar hela tiden, Det hjälpte inte heller att uppdatera firmware. När jag ringde supporten sade de " Ja , stödet för Mac är ju inte det bästa".
Som tur var fick jag returnera den.

Det var inte macproblem i mitt fall. Routern startade om helt utan anledning oacsett om den användes av mac eller pc eller inte användes alls. tror mer att det var problem mellan routern och SpeedTouch modemet.
Netgearen har allt i en burk vilket verkar fungera utmärkt, varje fall utan kryptering.
Ska prova det där med kryptering någon gång.

  • Medlem
  • 2005-11-19 13:49

Nä varför skulle jag det.......kör WPA. Är väl bara puckon som kör okrypterat

Ursprungligen av Svante S:

Du kör den utan kryptering förmodar jag?

Jag rekommenderar Airport Extreme!

Linksys FTW

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-17 17:40

Airport Extreme är en produkt från Apple och kan köpas på t.ex. Apple Store

"Alla" medger kryptering idag, men de klarar det olika bra.

Tack alla som svarat

Jag har beställt en Airport express. Försäljaren sade att jag fick returnera den om det inte funkar
...så jag chansar.

Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 18:59

Vi har en AirPort Extreme och en Airport Express dom funkar underbart bra!

Jag är vidrigt nöjd med min Linksys

Svante S, vad var problemet? När jag köpte en ny PB för nån vecka sen, uppgraderade jag också till en Netgear 624. Helt problemfritt, bara man går förbi den "hjälpsamma assistenten"...

Nåväl, när allt fungerade tyckte jag att jag skulle kryptera också, så jag gick in och valde WPA-PSK under Wireless Settings. Jag valde en "passphrase" som var EXAKT 13 tecken (ASCII) långt och sparade sen inställningen (görs via Ethernet, eftersom den trådlösa förbindelsen dör i det ögonblicket). Sen öppnade jag PB, försökte ansluta till mitt nät och gav samma "passphrase". Sen var jag uppe! Viloläge, omstart, ändå upp direkt efteråt. Tappar inte ens nån fart att tala om enligt TPTest. Och iStumbler rapporterar att nätverket nu är "secure".

Superenkelt (jag är ingen större hackmaster...), gick vid första försöket och fungerar problemfritt. Har jag missat något?

Netgear WPN824 är jag inte särskilt nöjd med. Tycker räckvidden är för dålig.
http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-11-18 19:44

Hur jag löste mitt problem med räckvidd

Har provat med lösa antenner, accesspunkter och annat.. fick inget att funka bra.

Jag bor i ett nybyggt trevåningshus, där jag har bra mottagning på mellanvåningen där routern står. Usel mottagning på undervåningen.

Köpte en "range extender" (det heter så till Dlink och liknande namn för Netgear och Linksys etc), vad produkten gör är helt enkelt att den "förlänger" signalen.

Så med denna så funkar det trådlösa i iMacen och jag kan surfa vid köksbordet, full styrka!!

Ursprungligen av elgenper:

Svante S, vad var problemet? När jag köpte en ny PB för nån vecka sen, uppgraderade jag också till en Netgear 624. Helt problemfritt, bara man går förbi den "hjälpsamma assistenten"...

Nåväl, när allt fungerade tyckte jag att jag skulle kryptera också, så jag gick in och valde WPA-PSK under Wireless Settings. Jag valde en "passphrase" som var EXAKT 13 tecken (ASCII) långt och sparade sen inställningen (görs via Ethernet, eftersom den trådlösa förbindelsen dör i det ögonblicket). Sen öppnade jag PB, försökte ansluta till mitt nät och gav samma "passphrase". Sen var jag uppe! Viloläge, omstart, ändå upp direkt efteråt. Tappar inte ens nån fart att tala om enligt TPTest. Och iStumbler rapporterar att nätverket nu är "secure".

Superenkelt (jag är ingen större hackmaster...), gick vid första försöket och fungerar problemfritt. Har jag missat något?

Du läste väl mitt inlägg? Ska tillägga att problemen kom inte omedelbart utan lite "då och då".

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-11-18 21:38

Kör Netgear 834G. Funkar finfint.

Den är alltså både adsl-modem, trådbunden router och trådlös router. Inga problem med kryptering på trådlösa anslutningen. Den bara går.

Har inte startat om den på ett par månader. Att jämföra med en D-skunk som hängde sig varje natt.

Kör med Linksys WRT54G. Inga extra antenner eller annat men ändå kanonräckvidd. Hur då?
Bytt ut firmware mot Sveasoft Alchemy och med den i routern kan jag höja uteffekten upp 251 mw...
Och en hel del annat http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/

Fungerar bra mycket bättre än låsta Netgear och Dlink burkar. Dessutom stöder den (med senaste firmware från Linksys) WPA2 AES+TKIP....

"Du läste väl mitt inlägg?"

Jodå, förvisso, annars hade jag knappast vänt mig speciellt till Dig....

Vad jag menade var inte symptomen (som Du förvisso beskrev) utan för det första vad Netgears support eventuellt kan ha sagt om orsakerna, för det andra om jag helt enkelt missade något moment när jag aktiverade krypteringen på min burk, eller valde en annan krypteringsvariant i inställningsfönstret.

"Ska tillägga att problemen kom inte omedelbart utan lite "då och då"."

Sånt händer, men än har det inte börjat krångla här (jag kör den vägen nu). Däremot hade jag en period när jag just satt igång routern och körde okrypterat, när jag fick starta om stup i kvarten. Jag var på väg att returnera den och köpa en AirPort Extreme, men plötsligt upphörde allt krångel utan åtgärder från min sida. Jag misstänker att det var en av Felias återkommande anfall av ADSL-hicka, inte routern.

Jag hade gärna köpt en AirPort för att kunna utnyttja Apples inställningsprogram hela vägen (och bara ha en leverantör att hänga vid ev trassel), men den kostar det dubbla och har bara en enda Ethernetport på LAN-sidan; jag behöver minst två.

Kommer just ihåg att jag uppdaterade firmware på routern när jag haft den några dar; nu är det firmware version V1.0.128_1.0.1. Är inte säker, men det är fullt möjligt att det var då mitt krångel med den upphörde. I varje fall var uppdateringen alldeles ny när jag gjorde den, och kan ju mycket väl ha med det här att göra.

Senast redigerat 2005-11-19 13:04
  • Medlem
  • 2005-11-19 13:45

Sitter här med en WGR614 (v6), rent formgivningsmässigt en uppenbar flört med oss Mac-användare. Kompetent router på 54 mbit trådlöst och fyra ethernetportar - det och priset avgjorde till Netgears favör gentemot Airportstationen.

Har en idé om att göra ett "tjuvlyssningstest" någon gång framöver. Hur som helst funkar WPA-PSK bra tillsammans med accesslistan (som bestämmer vilka nätverkskort som över huvud taget får vara anslutna till nätverket) som grundläggande säkerhet i flerfamiljshus, tycker jag.

Å andra sidan vet man ju aldrig med studenter i kåken, haha.

Någon som har någon erfarenhet av den här routern?

Jag har tänkt att köpa en
DLink DSL-G604T Trådlös ADSL Router Modem 802.11g 54Mbps

Vad har ni att säga om denna produkt
Jag har glocalnet som nät

hans

  • Medlem
  • 2005-11-20 19:12

Då kan jag självfallet förstå frustrationen, jag har dock inte följt alla trådarna om detta strul. Själv infann sig dock problematiken när jag köpte min router. Det innebar i mitt fall att den "försvann" emellanåt. Ibland efter ett par dygn och ibland efter en timme. En nyare firmwareversion löste det hela.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Då kan jag självfallet förstå frustrationen, jag har dock inte följt alla trådarna om detta strul. Själv infann sig dock problematiken när jag köpte min router. Det innebar i mitt fall att den "försvann" emellanåt. Ibland efter ett par dygn och ibland efter en timme. En nyare firmwareversion löste det hela.

Tack, ville inte verka tvär, men ibland så kanske man verka vara det.
Hur länge sen var det du uppdaterade? Jag har haft min undanstoppad sen jag skaffade Airport Extreme i augusti.

Bevaka tråden