Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU temperaturer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 20:37

Hej
Min PM 2x2.7 har olika CPU-temperaturer. CPU A ligger på ca 83 C medan CPU B ligger på ca 70 C. Är detta normalt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 00:03

Nej, låter inte speciellt normalt. =/
Mina ligger på 48 och 48,3 C.
Sitter dock på dual 2ghz.

Hej! Mina temp är 41.7 C och 39.7 C .Jag har Dual 1.8

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:41
Ursprungligen av ortort:

Hej
Min PM 2x2.7 har olika CPU-temperaturer. CPU A ligger på ca 83 C medan CPU B ligger på ca 70 C. Är detta normalt?

Tror det är helt ok. Sitter på en 2x2.5 och har för mig att temperaturen brukar ligga på strax under 80 vid idle.

Ursprungligen av Stephan H:

Tror det är helt ok. Sitter på en 2x2.5 och har för mig att temperaturen brukar ligga på strax under 80 vid idle.

Strax under 80 idle låter mycket..hos mig ligger det runt 56 (reduced processor speed) o 62 (Highest)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:58

Hur mycket skiljer det generellt sett mellan en stationär- och laptopdators CPU-tempar? vad jag förstått brukar laptop-CPUn ligga på en högre temp. stämmer detta?
Har försökt hitta info på normal-temp på CPU för laptops, men det känns svårt att hitta konkreta data.

iMac G5, generation 3, 62 grader Celsius.

IMac G5 (iSight), 72 grader med Temperatur Monitor. Men så håller jag på och kodar en del film också

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 00:36

min Powerbook 15" (senaste revisionen) - ligger i princip konstant på 26°C, vilket jag tycker låter lite.
jobbar mest grafiskt photoshop/illustrator. har alltid öppet rätt många program samtidigt. har aldrig (med X Resource Graph) mätt högre än 27°C än.

  • Medlem
  • 2005-11-20 00:55

svampmoln: mm, jag har sett liknande lite förbryllande siffror gällande PB 17", den ligger för det mesta på 25°C (även då undersidan studntals känns klart varmare!) Dock så har ibland siffror på 45°C uppgetts också, men aldrig något i mellan dessa två tal...? PB 12" har jag sett ligger ofta på 45-51°C.
Allt ovan enligt X Resource Graph. Borde kanske testa något annat testprogram också...?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 01:09
Ursprungligen av Ma:

svampmoln: mm, jag har sett liknande lite förbryllande siffror gällande PB 17", den ligger för det mesta på 25°C (även då undersidan studntals känns klart varmare!) Dock så har ibland siffror på 45°C uppgetts också, men aldrig något i mellan dessa två tal...? PB 12" har jag sett ligger ofta på 45-51°C.
Allt ovan enligt X Resource Graph. Borde kanske testa något annat testprogram också...?

låter som ett mycket besynnerligt fenomen... såvida detta inte är rimliga tal antar jag att det är sensorerna som skickar inkorrekt data eller så.
har fått identiska temperaturmätningar med xrg och "ministat2"-widget, så jag betvivlar att det är xrg:s fel.
hoppas ju att det inte är sensorerna som krånglar. är ju användbart att ha mätmöjligheten.

ortort, dina processorer är på tok för varma, fortsätter det såhär så har du inte mycket till dator kvar snart.
Låter som att kylningen inte funkar riktigt.

Eller är de nåt speciellt med G5orna som göra att de klarar sig över 75°c-riskgränsen och kan fortsätta till kok?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 11:02
Ursprungligen av apple4ever:

ortort, dina processorer är på tok för varma, fortsätter det såhär så har du inte mycket till dator kvar snart.
Låter som att kylningen inte funkar riktigt.

Eller är de nåt speciellt med G5orna som göra att de klarar sig över 75°c-riskgränsen och kan fortsätta till kok?

Om de behöver vara speciella för att klara sig över 75°c-riskgränsen så är de väl nåt speciellt med dem eftersom de ligger på det även fast jag inte haft några program igång på en timme.

Tänkte bara för att många datorer stänger av sig vid ca: 75°C, just för att undvika att processorn ska gå sönder av värmen.

EDIT: Hittade massa sånt här "for the IBM 970 and 970FX chips, the on dye temp of 105C is the critical limit"

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-11-21 00:04

Kanske inte klockrent inlägg här, men jag ser att ni diskuterar CPU-temperaturer. Har en äldre G4, modell Yikes. Har nu klockat den från 350Mhz till 400Mhz och som gammal PC-användare känner man ju till hur känsligt det är med CPU-värmen, speciellt vid överklockning.

Kan det vara läge att installera en CPU-fläkt över den passiva kylningen som sitter på processorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 19:40

Jag har kanske inte läst rätt temperatur. I min widget kan man för varje processor välja på två temperaturer. En heter Processor Die temperature och visar ca 85C medan en som heter Processor Card temperature visar ca 46C. Jag vet inte exakt vad processor die temp. är. Kanske någon vet?

Ursprungligen av larsola:

Kanske inte klockrent inlägg här, men jag ser att ni diskuterar CPU-temperaturer. Har en äldre G4, modell Yikes. Har nu klockat den från 350Mhz till 400Mhz och som gammal PC-användare känner man ju till hur känsligt det är med CPU-värmen, speciellt vid överklockning.

Kan det vara läge att installera en CPU-fläkt över den passiva kylningen som sitter på processorn?

Temperaturskilldnaden borde vara liten eftersom det bra är 50MHz, men däremot så kan processorn bli ostabil om den blir för varm, så om du vill vara på den säkra sidan så borde du nog sätta en fläkt på flänsen även om det låter mer då.

Körde en stationär 400Mhz i 450Mhz ett tag, snacka om Boost, den var stabil utan extra kylning iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-22 09:17

Vad är det för Widget?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 19:02
Ursprungligen av ez0r4y:

Vad är det för Widget?

Den finns på www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27545

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 19:15

besynnerligt... med XRG fick jag alltid värdet 26°C för processorn. tyckte det lät väldigt lite, som jag skrev ovan.
drog hem widgeten, och plötsligt började sensorerna funka, både på widgeten och XRG. antar att detta är korrekta värden i alla fall - 57,5°C på CPU bottoms, 49,8°C på CPU intepid för tillfället med lite program igång. CPU load på runt 50% (pb 15").

edit: widgeten funkar precis som den ska, men så fort man stänger den så fryser sig även XRGs temperaturmätning tills man öppnar widgeten igen.
någon mer som varit med om något liknande? bug...

Senast redigerat 2005-11-22 19:41
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 19:20

Min iMac g5 1,6 ligger på cirka 50 °C

1
Bevaka tråden