Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner till Samsung skärm?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Jag har köpt en Samsung 19" TFT 940B skärm. Problemet är att det inte följer med några drivrutiner till mac. Bilden ser verkligen kass ut. Har försökt hitta drivrutiner på webben utan större lycka. Beror den dåliga bilden på att jag inte har instalerat drivrutinerna? och vet nån var jag kan få tag i drivrutiner till mac? är det någon annan som har någon erfarenhet av dessa problem.
Peace!

Du kanske har fel upplösning inställd.. Testa lite olika o se hur de blir.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-19 18:44

Skärmar kräver inga drivrutiner. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas något sådant som drivrutin till en skärm - det är ju ingen datasignal som går till skärmen, utan en vanlig standardiserad videosignal ... Men det kanske finns något jag har missat ...
CDn som följer med skärmar innehåller väl bara för att tex rotera skärmbilden och annat. Mac OS har skärmroteringsfunktion inbyggd redan (i Systeminställningar > Bildskärm), så det behövs inte ...

Är bilden dålig och du har en Mac mini kan det bero på att den datorn ibland har en del problem med vissa skärmar pga att dess DVI-kontakt inte riktigt följer standarderna – det har varit mycket uppståndelse kring detta konstiga faktum ...

Ursprungligen av Rajje:

Skärmar kräver inga drivrutiner. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas något sådant som drivrutin till en skärm - det är ju ingen datasignal som går till skärmen, utan en vanlig standardiserad videosignal ... Men det kanske finns något jag har missat ...
CDn som följer med skärmar innehåller väl bara för att tex rotera skärmbilden och annat. Mac OS har skärmroteringsfunktion inbyggd redan (i Systeminställningar > Bildskärm), så det behövs inte ...

Är bilden dålig och du har en Mac mini kan det bero på att den datorn ibland har en del problem med vissa skärmar pga att dess DVI-kontakt inte riktigt följer standarderna – det har varit mycket uppståndelse kring detta konstiga faktum ...

Tack för svaret, men varför finns det då drivrutiner till skärmar på samsungs hemsida? dock ej till Mac os.

Det bästa är om du beskriver på vilket sätt bilden är dålig.

Jag har inte installerat drivrutiner till min Samsung SyncMaster 910T, eftersom det är meningslöst. Däremot så suger bilden om man kör i VGA-läge, har du DVI på din skärm? Om inte så är nog det anledningen. Annars kan det som sagts tidigare bero på att du inte ställt in skärmen på dess "native resolution". På min skärm är "native resolution" 1280*1024 och om jag kör 1024*768 t.ex. så ser det inte så trevligt ut. Om du kör DVI och kör i "native resolution" men fortfarande har problem med bilden så har du antingen en trasig skärm eller så är din Mac inte kompatibel med skärmen eller så är din Mac knasig. Det beror inte på drivrutinerna...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-23 18:30

Det är en vanlig 19" TFT med upplösningen 1280 x 1024 pixlar. Det är bara vid denna upplösningen som bilden ser riktigt bra och skarp ut. På de flesta skärmar brukar det gå att få en bra och stabil bild även över den vanliga VGA anslutningen.

Drivrutinerna till skärmen talar i huvudsak om för datorn vilka upplösningar och uppdateringsfrekvenser skärmen stödjer, samt i vissa fall då skärmen har möjlighet att kommunicara med datorn genom bildskärmskabeln stöd för detta. Man klarar sig alltså bra utan drivrutiner.

Du skriver inte vilken dator du använder och vilken bildskärmsupplösning ? Är det en Mini så kan den, som tidigare inlägg skriver, vara inkompatibel med skärmen.

Hur ser bilden ut ??

1
Bevaka tråden