Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarnas ljudnivå på nya iMac med iSight

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 03:45

Hej på er, jag har för några dagar sen fått hem den nya iMac 20". Jäkligt fin dator, både till det inre och det yttre. En sak stör jag mig på dock. Datorn låter mer än vad jag hade "tänkt mig". Nu vet jag inte om det är bara jag som upplever det så för att jag har varit bortskämd med bärbara datorer i några år. Det mesta av ljudet kommer från fläkten i ett litet hål på skärmens baksida. Ljudet är mer av mekanisk karaktär än sådant som uppkommer när man skyfflar luft. (Det ökända mopedljudet?) Om jag skulle beskriva det så låter det som en tystare variant av ljudet på en fläkt som har gått sönder...

Så min fråga till er blir: Hur upplever ni ljudnivån på era iMacar? Upplever ni samma sak?

Jag täckte för hålet på baksidan med min hand för skojs skull och då var den onekligen tyst - precis som jag hade tänkt mig att den skulle låta. Så vad säger ni? Ringa och klaga? Skärmen har också en död pixel.

Om datorn är köpt på nätet kan man vända sig till Apple Store? Jag är inte sugen på några skicka-historier.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 09:40

Jag har läst olika uppfattningar om ljudet från iMac G5. "Moppeljudet", som min iMac tycker jag inte har (samtidigt har jag inte en klar uppfattning med vad som menas). Jetmotorljud, dvs surrande i ganska högt tonläge. Och till slut de som säger att deras iMac är helt tysta. Sen har jag läst om att 20'' är förslagsvis tystare eftersom fläktarna måste jobba mer i det mer trånga utrymmet i 17''. Jag tycker jag har jetmotorljud (har en 17'' revision 1), varierande högt beroende på hur mycket jag pressar datorn. Jag skulle vilja ha det helt tyst, jag brukar sätta datorn i vila om jag inte använder det och tittar på TV t ex. Jag tröttnar ganska snabbt att ha det ljudet i bakgrunden. Sen kan man leka med energispararfunktionen: lägsta energiförbrukning när man sitter och skriver eller lyssnar på musik och sen ändra till högsta när man konverterar video, använder iMovie med flera. "Automatisk" är så där. Jag läste i en test gjord av Barefeats att iMacens prestanda (i alla fall revision 1) är ungefär som en Minis om man har det i "Automatisk" läge. Man bör ändra till "Högsta" när man gör tyngre saker, om det är viktigt med prestanda. Men "Högsta" låter som mest.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 13:21

Min 17" har definitivt inget moppeljud (iMac iSight) däremot har jag vid ett flertal tillfällen hört ett dovt klickande ljud som skrämt skiten ur mig. Någon annan som hört det? Artur jag tycker du ska ringa o höra med apple om du upplever den som väldigt högljudd.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 15:10

Om man har en död pixel ger inget på garantin, däremot om du har fler. Sök på detta i forumet så hittar du svar. Lika så på dina övriga frågor.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-11-18 16:50

Jag har märkt samma sak som dig. Varit bortskämd med en iBook innan som var knäpptyst förutom hårddiskljudet. Stör mig lite halvt på ljudet i min iMac 20" "iSight". Det låter betydligt lägre än farsans iMac G4 "Globe", men ljudet i hans dator än ändå behagligare på något sätt (inte lika högt tonläge).

Vet inte om det är något fel, men jag testade att göra som du och sätta handen över fläkten, då lät det behagligare... Men då är det väl knappast den fläkten som låter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 18:23

Hej och tack för era svar. Det har varit en händelserik dag på Mac-fronten. Först ringde jag Macforum här i Göteborg för att fråga hur mycket den nya iMacen ska låta. De säger att den ska vara tyst - vad de nu menar. Sedan, av ren tillfällighet ringde jag till Apple's tekniska support för att reda ut här. Anledningen till att jag ringde dit var att Apple's 0200 supportnummer verkar spärra mobilnummer. Lite kasst, men det kan man förstå för att senare fick jag reda på att all Apple's support ligger i Irland. Men iaf...

Jonas på den tekniska supporten misstänkte först mjukvarufel då han trodde att fläkten gick för fullt hela tiden. Efter diverse nolltställningar av nvram, ALT - APPLE-command - R - P vid uppstarten, och någon annan reset så verkade missljudet inte försvinna. Reparation kom inte på tal då detta är en ny modell och service-ställen har inga delar. Så det slutade med att jag fick en ny istället. Den här fick jag behålla tillsvidare och om jag skriver på och faxar iväg en försäkran. Fick precis mail att en ny är beställd.

Igår beställde jag 1GB Kingstonmine från Dustin Home och idag satte jag in det i datorn. (dustin leveranser är helt outstanding.) Fraktfritt vid köp över 500 dessutom. Tiger slukar en hel del minne och jag ville försäkra mig att det räcker för framtiden också. En iMac med 512MB swappar redan efter några timmars vanligt användande. Mer minne till iMac rekommenderas varmt, välinvesterade pengar.

Det blev denaa prisvärda minnesmodul: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070270 1 165,00 kr (SEK inkl. moms)

Minnet fungerar och jag har också verifierat med Apple's tekniska support. Det blev också en firewiresladd så att jag kan kopiera över användarkonton från flickans iBook.

Så slutet gott, allting gott? Tja, vi får se hur den nya iMacen kommer att låta. Apple's support borde vara ett föredömme, kunnigt folk och bra bemötande och de har fattat att "kunden har alltid rätt".

Over and out! Kanske återkommer med en en "noise-review" på den nya.

Intressant att läsa om dina erfarenheter, Artur. iMac är en jäkligt fin dator. Jag har en 20-tummare från rev. B (köpt i september) och den är rätt tyst.

Jag stör mig emellertid på hur nätaggregatet låter, det surrar relativt märkbart. Om jag sitter 50 cm ifrån är det svårt att höra, men om jag anstränger mig låter det som om en humla lr ngt fastnat innanför skalet.

Ska jag reklamera, eller åtminstone klaga? Är surret från nätaggregatet överhuvudtaget något att bry sig om? Vad säger ni? Avråder ni - eller tillråder ni en reklamation? Det är mycket besvär att behöva skicka tillbaka alltihop, tyvärr. (Köpt via den digitala Äppelbutiken på Internet).

EDIT: Datorn låter numera tyst, (som den ska göra). Ett inkörningsfenomen måntro? Eller en reflektion av en person som är överkänslig?

Senast redigerat 2006-02-19 13:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 20:50
Ursprungligen av Snabeldrake:

Intressant att läsa om dina erfarenheter, Artur. iMac är en jäkligt fin dator. Jag har en 20-tummare från rev. B (köpt i september) och den är rätt tyst.

Jag stör mig emellertid på hur nätaggregatet låter, det surrar relativt märkbart. Om jag sitter 50 cm ifrån är det svårt att höra, men om jag anstränger mig låter det som om en humla lr ngt fastnat innanför skalet.

Ska jag reklamera, eller åtminstone klaga? Är surret från nätaggregatet överhuvudtaget något att bry sig om? Vad säger ni? Avråder ni - eller tillråder ni en reklamation? Det är mycket besvär att behöva skicka tillbaka alltihop, tyvärr. (Köpt via den digitala Äppelbutiken på Internet).

Det kan vara svårt att motivera ett byte om du måste anstränga dig för att höra något. I mitt fall så hör man fläktarna flera meter ifrån datorn utan att man behöver anstränga hörseln. Tja, datorn hörs t.o.m i sovrummet. Alltså ljudet är direkt störande. Anledningen till att min inte lämnades in för reparation var att det inte finns några delar på service-ställen i.o.m att det är en ny modell.

Så frågan är om du verkligen stör dig på ljudet, vilket endast du själv kan svara på och om det är motiverat för att lämna in för reparation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 21:07

Väldigt va alla har känsliga öron eller är det jag som är döv?

En dator kan väl knappast vara helt tyst? Det måste ju susa lite från hårddisken...

Jag är riktigt nöjd med min iMac (rev c) och tycker den är riktigt tyst

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-18 21:36
Ursprungligen av obo:

Väldigt va alla har känsliga öron eller är det jag som är döv?

Det ena utesluter inte det andra.

Ursprungligen av obo:

En dator kan väl knappast vara helt tyst? Det måste ju susa lite från hårddisken...

Sant, en dator kan inte vara helt tyst, både fläktarna och hårddisken ger ifrån sig ljud. "Suset" från hårddisken hörs knappt i iMac rev c.

Ursprungligen av obo:

Jag är riktigt nöjd med min iMac (rev c) och tycker den är riktigt tyst

Gott. Då har du en iMac som jag borde ha fått. En felfri.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-11-18 22:02

Min hörs genom hela rummet, inte jättehögt, har man lite musik på hörs det inte alls ... Men det är väldigt skillnad på "tonläget" när jag håller nånting för fläkthålet som du nämnde... Vet inte om jag skulle orka byta, jag vänjer mig kanske... Annars får jag väl också fråga Apple.

Som sagt van vid iBook, så jag kanske bara är kräsen... Får låta brorsan (Apple-ÅF) göra ett expertuttalande först

Lågt ljud på iMac G5 (isight) 20#

Fick min iMac G5 (isight) 20-tummare häromdagen och den är extremt tyst, i alla fall om man jämför med min tidigare dator, en G4 (Quicksilver). Den lät som ett tröskverk och gjorde mig till sist nästan galen pga sitt ljud. Min fru har en imac G4 (Tangerine) 2 meter från min iMac G5 och när den är på kan jag inte ens höra min iMac G5. Sitter jag själv och jobbar är den faktiskt häpnadsväckande tyst. Men inte helt tyst. Den surrar lite grann. Jag är i alla fall oerhört nöjd. Dessutom är det en nästan skrämmande bra dator.
Mraider

Ursprungligen av Mraider:

Fick min iMac G5 (isight) 20-tummare häromdagen och den är extremt tyst, i alla fall om man jämför med min tidigare dator, en G4 (Quicksilver). Den lät som ett tröskverk och gjorde mig till sist nästan galen pga sitt ljud. Min fru har en imac G4 (Tangerine) 2 meter från min iMac G5 och när den är på kan jag inte ens höra min iMac G5. Sitter jag själv och jobbar är den faktiskt häpnadsväckande tyst. Men inte helt tyst. Den surrar lite grann. Jag är i alla fall oerhört nöjd. Dessutom är det en nästan skrämmande bra dator.
Mraider

Jag fick min i förrgår och jag håller med dig precis i allt. Den är tyst, men låter förstås mera än den Cube jag hade här förut. iMacen har fläktar, inte Kuben och fläktar låter alltid lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 14:02

Någon som känner igen det klickande ljud jag beskrev längre upp?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-11-21 17:59

Ni som säger att de är så tysta: Hur stor skillnad är det om man håller över fläkthålet på baksidan (bara nån sekund, skadar inte)? Jag har ett ganska högfrekvent halv-ettrigt ljud, men håller jag över hålet blir ljudet mer som normalt fläktljud (typ som farsans iMac G4, fast lägre). Kanske en grafikkortfläkt eller nåt som surrar.

Som jag sagt så har jag ingen aning om vad som är acceptabelt. Stördes inte av ljudet från min innan jag läste dessa trådar om ljudproblem , så jag är kanske bara är paranoid

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 00:33

Har inte tid att läsa igenom allt nu. Kan bara säga att min imac G5 17" rev C är så tyst som man kan önska. Självklart hörs lite sus, men absolut inget man kan klaga på, och inget mekaniskt ljud.

Jag måste revidera mitt tidigare inlägg lite. iMac iSight är jättetyst jämfört med grabbens PC, men har hög ljudnivå jämfört med min iBook. Vad jag möjligtvis kan uppfatta som lite störande är ett ljud som låte lite som en tyst rakapparat och inte ett vanligt luftljud. Det ljudet försvinner helt om man håller för det runda hålet som finns på datorns baksida mellan datorn och foten. Testa det, ni som har den senaste iMacen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-24 17:13
Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag måste revidera mitt tidigare inlägg lite. iMac iSight är jättetyst jämfört med grabbens PC, men har hög ljudnivå jämfört med min iBook. Vad jag möjligtvis kan uppfatta som lite störande är ett ljud som låte lite som en tyst rakapparat och inte ett vanligt luftljud. Det ljudet försvinner helt om man håller för det runda hålet som finns på datorns baksida mellan datorn och foten. Testa det, ni som har den senaste iMacen.

Det är ingen skillnad när jag håller för hålet.. jag tycker min iMac är tyst

Min nye 20" rev. C er stort set lydlös :-), Men min externe FW HD er pludselig begyndt at irritere
Nul döde pixels...smuk smuk skärm...

Jag tycker också att vår nya iMac rev C är onödigt högljudd. Jag ska testa att hålla för fläkthålet så fort jag kommer hem från jobbet.

Intressant tråd. Jag lägger in ett inlägg i den här tråden för att kunna följa den, eftersom jag är på gång att skaffa en ny iMac då min förra inte mådde så bra efter en vattenskada i lägenheten.

Vågar man fråga om någon har möjlighet att spela in ljudet från sin rev. C? Skulle vara intressant att få höra.

Det är svårt att förmedla ljud på det sättet. Drar man upp på sina högtalare så låter det mycket. Tvärtom förstås om man drar ned. Det finns en tråd om detta på Apple Discussions och där har en kille (kan vara en tjej också, förstås) spelat in ett par ljudklipp just på detta. Har själv en iMac 20 tum sen en vecka och visst hörs fläktarna. Men jag är ju å andra sida van vid Cube. iMacen är en riktig partymaskin, tycker jag. Fast helst ska ju allt vara tystare, snabbare och billigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 17:58

Har första generationens iMac G5, och kommer att behålla denna tills nästa datorköp som får bli en PowerMac. Jag är less på högljudda datorer. Ja, det vill säga, PowerMacen lär låta mer än iMacen, men den kan jag gömma i rummet brevid eller så. Vore skönt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-11-30 00:45

vafan.. jag hör min 20" imac revb om jag är i ett rum bredvid.. alltså det låter ju inte mycket men man hör den klart ock tydligt.. Ska det vara så?

iMac 20", modellen med fjärrkontroll

Min är helt knäpptyst. Man kan knappt höra om den är igång. Om jag låter Matlab köra en stund så drar fläkten igång och då väsnas den lite, men det är ljudet av luft som viner och inte något metalliskt ljud.

Jag är mer än nöjd med mitt köp av iMac:en och rekomenderar den till alla som är i tagen att köpa ny dator.

Tråkigt att höra att det finns exemplar som inte är så tysta som min.

///h

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 01:23

Hmm Har nu mera haft min Imac G5a "isight" i snart 6 dar och är helt fasinerad o över nöjd över valet av dator. Att jag ej skaffade en mac tidigare e helt sjukt.

För er som klagar över att era datorer låter mycket testa att köra en 17" widescreen Laptop med 2av 3 fläcktar som för ett oljud som låter som 2 Ferrari motorer på olika varvtal.. visst vissa av er skulle nog tycka att ferrari motorerna e helt underbara men lägg sedan till att laptopen (som förövrigt inte var så överdrivet bärbar, främst pga storleken & vikten) plus att nätagget drog ynliga 135watt..

3externa hhdn som vibrerar därtill gör att jag kan lätt säja nu att denna Imac G5an är lätt mycket tystare men iof sen är väll allas öron olika kännsliga.. Nu kan jag i vat fall sova om nätterna utan att väckas av massa elektronik som susar o har sig..

1
Bevaka tråden