Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vår iMac sover aldrig?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 15:51

Den iMac G3 som vi fick (trayloading) sover inte som morsans iMac (slotloading). Vår släcker skärmen men fortsätter att bullra och lampan blir röd. Morsans blir heltyst och lampan blinkar. Är det nåt som jag missat i inställningarna?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-08-10 15:55

Hmm. vår gamla iMac G3 går heller inte ner vila som de nyare macarna gör.

Det kanske har med gammal hårdvara att göra?

Det är samma med min Cube. Har du rätt firmware i burken? Jag använder Lights Out. Då fungerar det.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12296

Om jag inte missminner mig så här på natten, så har de "senare" slot lod. den effekten att de blinkar eller "andas" när den går i vila. de första lyser rött i vila.
det som kan vara är att det kan vara något program som inte vill acceptar att datorn sätts vila!
jag misstänkter att ni har system upp till 9.x? testa annars att lägga in ett nytt system bredvid det gamla och se vilken effekt det får.
tryck annars in strömknappen en kort stund, om jag kommer ihåg fel så skall nog de "första" också support att gå ner i vila.
kolla äventpy fildelningsstatus om den är påslagen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 13:56

Tyvärr OS 8.6. Innebär detta att den inte kan gå i vila? Finns OS 9 som freeware, det säljs mig veterligen inte längre...

Ursprungligen av McMick:

Finns OS 9 som freeware, det säljs mig veterligen inte längre...

Hör efter med någon Mac-återförsäljare. De kanske har någon gammal OS 9-box att sälja dig.

Om jag inte har helt fel löser man det annars genom att du köper en licens av senaste versionen av Mac OS. Sedan har du rätt att istället välja att köra en äldre version av systemet. Återförsäljaren kan bränna en kopia av Mac OS 9 åt dig. Detta ska vara ok med Apple.

9 eller 8 spelar ingen roll dock hanterar 9.1 flera system alltså man kan har flera systemmappar huserande i datorn och man kan välja vilken man vill start om på.

Tidigare fanns 9 att ladda ner från Apple men de har rumsterat om så jag vet inte om det finns någon länk längre! tyvärr.

Och tidigare kunde vi kopiera ner licens men Apple har gått ut med att de själva hanterar de äldre systemen och vi inte kan sälja eller så. har inte fått något annan uppgift ifrån dem som säger något annat men visst är finnsnågot annat om vi kan dra kopior.. så är det intressant:-)

alla våra gamla har vi sålt så vi har bara våra egna kvar f.n.

Hare

Trayloading har fläkten igång vid vila.
Min DV vägrar att självmant gå i vila på utsatt tid. Och den vilar aldrig hårddisken. Mycket irriterande. Trodde att det var PMU för jag visste att klockbatteriet var dött. I OS9 vållade det problem men jag har kört på OSX sedan länge och det verkar okänsligt för om batteriet funkar eller inte. Men nu hade jag isär burken, satte i ett batteri och tryckte in pmu-nollställningen enligt instruktionerna. Jag blev faktiskt förvånad över att det inte hade någon effekt.

MR

Jag vet att första generationernas iMac G3 har fläkt (och hd?) igång även vid vila.

1
Bevaka tråden