Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blogg via e-mail?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-17 22:55

Jag ska under perioden Februari -> Maj segla över indiska oceanen med ostindiefararen "Götheborg", och tänkte lägga upp en blogg där man kan följa resan.

Problemet är dock att vi endast har en svindyr satellit-länk ombord som debiteras per minut, där akumulerad trafik skickas i korta "burst-sändningar". Då funkar det tyvärr inte med web-baserad redigering.

Finns det någon trevlig PHP-blogg som klarar att ta emot inlägg via e-mail(gärna med möjlighet att bifoga bilder till inläggen), eller måste man knacka ihop något eget?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-17 23:14
Ursprungligen av davidjohansson:

Fin ,men jag skulle gärna vilja ha den på min egen server dock...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-18 07:21

Jag använder blogger, och jag tycker mig ha sett en massa jox om att man kan lägga blogger på egen server. Jag har dock aldrig tittat närmre på de funktionerna... men regga dig och kolla. Det skadar aldrig

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-18 07:23

Och så glömde jag säga att det låter som ett spännande projekt! Du måste säga till på forumet sen när bloggen är uppe och du reser iväg så att man kan följa dig...

Wordpress har en blog-by-mail funktion som är riktigt bra. Den körs på din egna server och det kan vara lite pillande innan det fungerar men det finns bra dokumentation hur man gör.

Ursprungligen av oskich:

Fin ,men jag skulle gärna vilja ha den på min egen server dock...

Det kan du med blogger också, riktigt enkelt är det dessutom. Allt du behöver är en server med ftp-access så fixar blogger resten, för besökarna är det som att allting hanteras av din egen server.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-18 08:30

Lösning utan geek-faktor:

Haru ingen polare som kan sköta bloggen då, som du bara mailar dina inlägg o bilder till?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-18 13:00

WordPress verkar vara riktigt trevlig, ska kika närmare på den i helgen

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-18 23:30

http://www.ostanviksgard.se/gbg/

WordPress funkar fint - dock har jag inte lyckats få e-mail postningen att fungera(TimeOut?)...

Connecting to mail.ostanviksgard.se:143 (imap))
Mail Connection Time Out

Common Reasons:

Server Down

Network Issue

Port/Protocol MisMatch

The Server said:Can't open mailbox {mail.ostanviksgard.se:143/service=imap/notls/novalidate-cert}: invalid remote specification

Är inte helt hundra på det men har för mig att Wordpress inte tycker om imap-servrar. Jag kör med en adress på en pop3 och sen WP-Cron-mail plugin för att hämta mail och det fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 14:25

en fråga från en teknik-skeptiker:

vad händer om något klickar och servern går ner?
(kanske en mer relevant fråga vore, hur sannolikt är det att servern joxar?)
kanske inte helt så lätt att fixa en server över epost.

bara en tanke

(kul projekt dock!)

/m

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-19 14:52
Ursprungligen av xerxes42:

Är inte helt hundra på det men har för mig att Wordpress inte tycker om imap-servrar. Jag kör med en adress på en pop3 och sen WP-Cron-mail plugin för att hämta mail och det fungerar.

Får timeout även när jag kör med POP3-protokollet, provade att använda WP-Cron-mail utan resultat... Nu använder jag en plugin som heter "Postie", vilken ger en hel del spännande funktioner och mer utförliga fel meddelanden.

Börjar misstänka att min e-post server kanske spökar? ska prova att använda en annan...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-02-03 00:19

Väcker denna tråd till liv igen...

Har lyckats isolera problemet med att inte kunna hämta mail till webhotellet...

På denna temporära server funkar det:
http://dbx.redirectme.net/oskar/gbg/index.php

Men ej på denna (mitt webhotell):
www.ostanviksgard.se/gbg/

Tydligen ska det ha med en apache-modul (mod_rewrite) att göra?
(http://wordpress.org/support/topic/40655 "My server does not support mod_rewrite on shared basis. ")

Har varit i kontakt med mitt web-hotell, och där har dom [mod_rewrite] aktiv - dock måste man aktivera den med en .htaccess fil lokalt i den folder där scriptet ligger?

Är ganska grön på det här med apache & .htaccess-filer, men borde det inte räcka med att skapa en sådan fil med följande innehåll :

" rewriteEngine on "

Fan va pepp!
Det kommer ju bli skitkul att läsa!
Jag skulle gjort vad som helst för att få åka med på den resan, se till att fixa det här och underhåll oss med din reseskildring!

Ohoj!

1
Bevaka tråden