Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur tar man bort internethistoriken?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 11:21

ja som frågan lyder, hur tar jag bort internethistoriken från safari och firefox?

mvh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 11:24

Safari - Historik - radera historik
Firefox - Gå till - Historik - klicka i historikfönstret - kommando+a - delete

bärbar ? - Delete = fn+backspace

Safari: Historik > Rensa historik
Firefox: Firefox > Inställningar

Se bifogade filer:

Edit: Seg som attan. Det är jag...

jag brukar köra med privat surfning i safari. det är toppen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 13:26

hrmm det största problemet med mac är att allt är så enkelt så att det blir svårt. iaf när man går från pc till mac som jag gjort.

tack för hjälpen!

Ursprungligen av hosse:

hrmm det största problemet med mac är att allt är så enkelt så att det blir svårt. iaf när man går från pc till mac som jag gjort.

Det ligger faktiskt en hel del sanning i det uttalandet. Jag förundras fortfarande. Vissa saker kan jag sitta länge med, i sökandet efter en viss funktion - bara för att senare av en slump(!) upptäcka hur lätt det var att göra/utföra en viss sak.

Räcker det verkligen att tömma filerna denna väg? När jag kollar i min hemkatalog -> Bibliotek -> Safari -> Icons så ligger där fortfarande mängder med filer kvar.

Hade problem med att en nyligen uppladdad sida inte visades i Safari. Först när jag tog bort dessa filer manuellt laddades sidan. Så möjligen var inte världen så vacker som inläggen ovan antyder?

Jag använder f.ö iClean för att regelbundet rensa alla cookies, cachade filer, tömma papperskorgen osv med ett enda musklick: http://www.allume.com/mac/iclean/index.html

Ursprungligen av Jonas_Ahlberg:

Räcker det verkligen att tömma filerna denna väg? När jag kollar i min hemkatalog -> Bibliotek -> Safari -> Icons så ligger där fortfarande mängder med filer kvar.

Jag tror att det är dessa ikoner som finns i din mapp... Dom ska finnas kvar efter att cachen töms.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag tror att det är dessa ikoner som finns i din mapp... Dom ska finnas kvar efter att cachen töms.

Nej, det är inte dom jag menar. I Safari-mappen i mitt användarkonto finns en förskräcklig massa mappar och i en del av dem finns filer som heter .cache på slutet. Har inte alla dom?

Försöker mig på att ladda upp en bild. Få se om det funkar:

Det är precis dom mapparna och filerna jag syftade på. Det är dom små URL-ikonerna som lagras i mapparna du visar.

Testa att välja visa infoIcons-mappen så märker du att den är väldigt liten trots att du surfat runt ett tag. Safaris internet-cache ligger i ~/Bibliotek/Caches/Safari/.

Edit: Jag har nu öppnat flera av filerna med hjälp av Graphic Converter och kan bekräfta detta. Se den bifogade filen:

Som tidigare nämnts kan man trycka cmd+shift+del/fn+backspace öfr att rensa valfri historik i firefox. Finns det verkligen inget snabbkommando för detta i Safari?!

1
Bevaka tråden