Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, min nya iMac G5 tjuter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-17 21:13

Hej alla. Min (relativt) nya iMac G5 har fått för sig att det är kul att utstöta högfrekventa pipande ljud. Jag har försökt spela in det med hjälp av min mp3spelare, men man hör det inte riktigt så bra som jag skulle vilja, i verkligheten låter det mycket gällare.

Det jag kunnat spåra det till är att ljudet uppstår när datorn arbetar med något, men det uppstår inte alltid då. Det kan vara vad som helst, att jag flyttar ett fönster, att jag startar firefox, eller något annat program för den delen. Det enda jag vet med säkerhet är att det är väldigt irriterande.

Finns det någon som varit med om något liknande, eller känner igen problemet? Jag har spenderat många timmar sökandes på nätet, men det enda man hittar diskussioner om är G-femmor som "tuggar" eller vad man ska kalla det, inte alls samma sak som mitt problem med andra ord.

Jag har funderat på att ta med datorn tillbaka till macoteket, där jag köpte den, men det känns lite skumt att klaga på ett fel som uppstår helt sporadiskt och aldrig när jag vill visa det för någon. Min flickvän har dock hört datorns tjut utan att jag påpekat det, så jag inbillar mig det i alla fall inte.

Jag bifogar en MP3-a (zippad) för de som är nyfikna att lyssna. Ljudet där är relativt kort, men uppstår flera gånger, i verkligheten kan det vara både längre och kortare (och gällare som sagt), men alltid lika irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 22:05

Det bästa är att vända sig direkt till Apple Support, då får du snabbare hjälp (eftersom Apple vill sköta all service och support direkt med kund).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 23:47

Om den inte sitter i ett jordat uttag, så testa det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 01:09

Jag kontaktade Apple Support, och blev tillsagd att göra ett apple hardware test, vilket inte visade på något fel, därefter skulle jag prova med en SMU-reset och en PRAM-reset. Inget hjälpte.

Jag tror iMacen sitter i ett jordat uttag, men helt säker kan man ju inte vara i de här skabbiga studentlägenheterna som finns i Uppsala så jag får helt enkelt sätta den i köket ett tag och se om det hjälper. Där borde det förhoppningsvis vara jordat.

Har du processorn inställd på automatisk eller hög i strösparare. Du kan ju testa lite olia där för att se om det förändrar något.

Har du nyaste iMacen. Det finns i så fall ett runt hål mellan datorn baksida och aluminiumfoten. Håll för det hålet och se vad som händer. På min iMac försvinner direkt ett lätt surrande/durrande tyst rakapparatsljud då. (Vad jäkla svårt det är att förklara ett ljud i ord.)

Min lät som en helikopter..

Jag köpte min G5:a för snart ett år sedan. Efter någon månad upptäckte jag att vid vissa program, bl.a. Snood, men även andra började datorns fläkt(?) gå så den lät som en helikopter som skulle lyfta. Jag kontaktade Apple och fick ett helt nytt innanmäte. Efter det har den varit lugn, men nu har den börjat varva upp sig igen. Jag kan inte ange exakt när, för det varierar.
Kontakten med APple var just, det nya innanmätet kom på ngr dagar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-28 23:38

Nu har jag provat att ha iMacen i ett garanterat jordat uttag, jag har också kopplat ifrån allting, förrutom mus och tangentbord (vilket jag provat två olika med). Och den tjuter fortfarande till i tid och otid. Det blir ett samtal till, till supporten i morgon, så får vi se vad de säger den här gången. Jag verkar vara ensam om just det här oljudet i hela världen.

1
Bevaka tråden