Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konfigurera ldap

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-17 11:42

Hur ska jag göra för att konfigurera emac:en mot en linux ldap server?

1: Öppna programmet Kataloginställning (i Verktygsprogram). Markera LDAPv3 och klicka på "Ställ in".

2: Nu dyker en ruta med konfigurationer upp. Klicka på "Ny" och ange DNS-namn/IP-adress till LDAP-servern.

3: Om allt är som det ska kommer den nu att fråga vilken avbildningstyp du vill ha (menyn LDAP-avbildningar). Välj där "RFC 2307 (Unix)". Nästa steg är att den frågar efter vilken databas den ska söka i, vilket varierar beroende på serverkonfiguration (t.ex. "dc=users, dc=example, dc=com").

4: Klicka sedan på OK. Nu stängs fönstret och du är tillbaka där du började.

5: Gå nu till "Autentisering". Välj "Anpassad sökväg" i menyn Sök.

6: Klicka på "Lägg till..." och välj LDAP-domänen du lagt till.

7: Klicka på "Använd". Klart!

Kan någon moderator flytta den här tråden till OS X-forumet förresten? Känns väldigt malplacé att ha den i ett hårdvaruforum...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-17 15:18

tack det fungerar.

En annan fråga:
Hur gör jag för att montera hemma mapparna? När jag loggar in får jag meddelandet att mappen för användaren inte kan hittas. Det fungerar på windows.

/stefan

Ursprungligen av sapab:

tack det fungerar.

En annan fråga:
Hur gör jag för att montera hemma mapparna? När jag loggar in får jag meddelandet att mappen för användaren inte kan hittas. Det fungerar på windows.

/stefan

Beror på hur de exporteras. Är det NFS så ska det konfigureras i NetInfo-hanteraren, och då ska du lägga till varje mountpunkt som en egen katalog under /mounts enligt följande:

name   adress.till.din.server:/sökväg/på/servern
type   nfs
dir    /lokal/sökväg
opts   (oftast tom, ibland -P) 

Just ja, du måste också se till att den lokala sökvägen existerar och att den mountas till en tom katalog, men det har du säkert redan koll på.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-17 19:26

tack ska kolla på det i morgon

1
Bevaka tråden