Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt på 99mac: [FAQ] och [GUIDE]

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac.com är som bekant en stor och betydelsefull mötesplats för Macanvändare runt om i Sverige. Människor fulla av åsikter, råd, problem och allmänna idéer om allt mellan himmel och jord. Fokus har dock alltid legat på Mac.

Allteftersom fler och fler börjar använda Apples alla nya teknologier, såsom Mac OS X, dyker också fler problem och frågor upp, vilket vi uppmärksammat.

Därför lanserar vi idag vad vi kallar [FAQ] och [GUIDE].

Flitiga medlemmar av 99mac har säkert lagt märke till att vissa ämnen blir uttjatade pga. att de tas upp åter och åter igen, ofta i samma forum dessutom. Detta önskar vi råda bot på och således göra det lättare att få hjälp snabbt, men också underlätta modereringen på 99mac.

Vi har valt att dela upp den nya sortens hjälpande hand på FAQ och GUIDE.

[FAQ] betyder ”Frequently Asked Questions” och kommer att ge svar på de vanligaste och mest återkommande frågorna i forumet. När vi publicerar en [FAQ] finner ni dessa längst upp i respektive forum.

[GUIDE] å andra sidan tar upp fler enskilda problem och kan bestå av rena steg-för-steg-anvisningar. Exempelvis skulle en guide kunna vara "Gör din Mac till en komplett webbserver”. Utförliga och lättbegripliga instruktioner utlovas.

Varje tråd börjar med [FAQ] eller [GUIDE]. Därmed är det också lätt att söka i arkivet.

När vi samlat på oss en hög kommer en separat sida och arkiv upp, där ni kommer hitta alla samlade och i olika kategorier.

Först ut är en [FAQ], skriven av Christopher Anderton, som bl.a. tar upp ”Hur spelar jag upp mina mediafiler? Vilka codecs fungerar med Mac och hur skaffar jag de jag behöver? Fungerar DivX i Mac OS 9?

Klilcka här eller gå till Digital Bild, Ljud & Video-forumet.

Vi mottar gärna massvis av synpunkter, tips och förslag till adressen [email protected] eller här i denna tråd.

Inom snar framtid kommer också vår första [GUIDE] upp.

[ 04. februari 2003, 02:01: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Kanon! Kommer det fler inom kort?

  • Medlem
  • 2003-02-04 02:17

Jag skulle vilja se en bergsäker guide som förklarar hur jag kopplar upp mig mot ett litet nätverk med Windowsdatorer, utan Services For Macintosh, med OS X.

Helst skriven av någon som har satt upp fler än ett nätverk, som vet exakt vilka protokoll som ska finnas på PC:n och exakt vilka fel man kan råka ut för och helst varför.

Det vore intressant att se, eftersom det enda Apple säger är att det är enkelt, aldrig hur enkelt. Dvs, hur fan det går till.

Tillägg: Hur man får igång en snabb uppkoppling mellan sina datorer, kopplade via hubb, och med kabelmodem.

[ 04. februari 2003, 03:14: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 02:30

Mästerligt! Hjälper gärna till om det behövs.

1200 inlägg toblerone...

Edit: stavning

[ 04. februari 2003, 02:30: Meddelandet ändrat av: acke ]

Letar fortfarande efter någon som kan ge en enkel guide hur man kommer igång med DVD Studio Pro.

Fler guider och Faqs kommer inom kort i Digital/Video/ljud forumet.

Och jag vet att det kommer i många andra forum snart också!

Bra jobbat! 99mac blir bara bättre och bättre!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-04 08:34

Får man föreslå att nästa avdelning i FAQ blir om teckensnitt i X?

Tack för ordet...

Jag kan bara säga: Tummen Upp!

/sny

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-04 10:15

En makalös service, det är ingen slump att man hänger här!

Skall försöka bidra med lite 3D fix...

Jag vill också bidra, men tyvärr har jag inte så mycket ledig tid. Sådant jag tycker är kul är Lasso, FileMaker, Applescript, webbutveckling, databasutveckling, webhotell och lite annat.

Finns det något intresse för FAQ och Guider om detta?

/Ola

Det är ju lysande
99mac är den bästa sajten för mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 11:37

Wunderbar!

  • Medlem
  • 2003-02-04 11:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Jag vill också bidra, men tyvärr har jag inte så mycket ledig tid. Sådant jag tycker är kul är Lasso, FileMaker, Applescript, webbutveckling, databasutveckling, webhotell och lite annat.

Finns det något intresse för FAQ och Guider om detta?

/Ola

Jo men visst, skriv på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 12:28

Visst är 99mac världens bästa forum...?!

stfm´s förslag låter bra tycker jag.
Har själv grova problem att få 2k-burken att kommunicera med OS X Macen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-05 10:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Visst är 99mac världens bästa forum...?!

Det beror på.
Skönt iallafall slippa den svenske gudfadern (OB) face på första sidan. Det hela påminde om öststats och sovjets exponering av "gudarnas" (Stalin, Lenin och Marx) porträtt överallt.
- När du vaknar och öppnar dina ögon - det första du ser det är din "gud" och beskyddare.
Det skulle vara bra 1 dag, 2 dagar men inte hela 10 dagar.
Tycker att 99mac skal inte syssla med den typen av personkult oavsett vem det gäller.
Man kan tro att ni är sponsrade av Apple Sverige och då kan man inte förvänta sig en oberoende diskussion.

Öhh, vaddå nojig? Det var en intervjuv med Apples svenska VD. Den är ju knappast person kult.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 10:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Jag vill också bidra, men tyvärr har jag inte så mycket ledig tid. Sådant jag tycker är kul är Lasso, FileMaker, Applescript, webbutveckling, databasutveckling, webhotell och lite annat.

Finns det något intresse för FAQ och Guider om detta?

/Ola

Jajamensan vore guld...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-05 11:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Öhh, vaddå nojig? Det var en intervjuv med Apples svenska VD. Den är ju knappast person kult.

Till skillnad från en tryckt tidning där man får leva med vissa saker i en hel månad, nyheter på Internet skall vara nyheter och inte gamla nyheter (10 dagar).
Speciellt där det handlar om en offentlig person (en vd på ett företatag - i det här fallet Apple) där kan det tolkas som en sponsring eller person kult.

Men eftersom du är medlem här och läser diskussioner vet du väl att så inte är fallet? Här om nånstans hittar man objektiva diskussioner om Mac och Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-05 11:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag skulle vilja se en bergsäker guide som förklarar hur jag kopplar upp mig mot ett litet nätverk med Windowsdatorer, utan Services For Macintosh, med OS X.

Helst skriven av någon som har satt upp fler än ett nätverk, som vet exakt vilka protokoll som ska finnas på PC:n och exakt vilka fel man kan råka ut för och helst varför.

Det vore intressant att se, eftersom det enda Apple säger är att det är enkelt, aldrig hur enkelt. Dvs, hur fan det går till.

Tillägg: Hur man får igång en snabb uppkoppling mellan sina datorer, kopplade via hubb, och med kabelmodem.

Mac+pc - prova beskrivningen i senaste MacWorld>din mac: mappen av Thomas Ytterberg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-05 12:04
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Men eftersom du är medlem här och läser diskussioner vet du väl att så inte är fallet? Här om nånstans hittar man objektiva diskussioner om Mac och Apple.

Har inga invändningar mot sakliga diskussioner här, inte heller mot själva interviun.
Det var bara min reaktion på den långa exponeringen av OB.
Det var min åsikt.
Ni kanske tycker det var en överreaktion.

  • Medlem
  • 2003-02-05 12:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Mac+pc - prova beskrivningen i senaste MacWorld>din mac: mappen av Thomas Ytterberg

Tack för tipset! Ser ju grundligt ut, ska genast prova. Men det vore ändå en bra guide, tycker jag, för framtiden.

Fördelen med en guide här på 99mac är att den skulle hållas aktuell. I och med att Apple ofta släpper nya versioner av Mac OS X kan problem uppstå, eller rent av förbättringar kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-05 12:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Mac+pc - prova beskrivningen i senaste MacWorld>din mac: mappen av Thomas Ytterberg

Tack för tipset! Ser ju grundligt ut, ska genast prova. Men det vore ändå en bra guide, tycker jag, för framtiden.

Det det står i MW skulle kompletteras med Mac+Mac i OS X, Mac OSX + Mac OS9.
Det finns nog folk som sitter med nya Macar med OSX och som har även sina gamla klenoder kvar med OS 9 som kunde användas som servrar och dyl i det lilla hemnätverket.
Arkitekturen eller GUI i nätverkshanterigen i Mac OS 9 är långt ifrån likt den som finns i Mac OSX.
Så de gamla kunskaper från OS 9 är inte mycket att ha idag.
Mac OSX Bible täcker 10.1 och man märker snabbt att det finns olikheter med Jaguar.

  • Medlem
  • 2003-02-05 12:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Fördelen med en guide här på 99mac är att den skulle hållas aktuell.

Ja, och eftersom jag oftast röker mina gamla MacWorld i pipa, så är det fint ur arkiveringssynpunkt också.

En ny [FAQ] finns nu ute på 99mac.com. Den tar upp frågor och problem kring iPod. Klicka här eller gå till iPod-forumet för att läsa.

1
Bevaka tråden