Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är jag också medlem!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-16 18:08

Hej alla glada Macanvändare!

Hoppas alla har det bra. Jag har använt Mac till och från i några år, inte så mkt de senaste 4 åren dock, efter att min utbildning tog slut, men funderar nu på att köpa en iMac eller eMac, vi får se. En liten nätt sak man kan ha i ett kök till exempel nu när bredbandet ska installeras här, äntligen! Det blir troligtvis en begagnad, nån som har några bra tips på vilken modell som är att rekommendera och helst kostar under 2000 kr? Har kollat in Macrent och lite annoser här men tar gärna emot tips o råd.

Vi hörs!

Thobbe

  • Medlem
  • 2005-11-16 18:28

Köp iaf en med G4-processor så kan du köra OS X utan problem. iMac G4 får du iofs inte för 2000, men kanske en tidig eMac? Annars kan du hitta vanliga stationära PM G4 för under eller omkring 2000, men en sån maskin vill du kanske inte ha i köket??

Välkommen hit förresten!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-16 18:40

Hade tänkt mig köra OS 9 på den, har förstått att även det ingår när man köper OS X, eller hur fungerar det där? Är lite newbie på OS X... Kanske ska satsa på OS X istället? Antar att de flesta här tycker det är en självklarhet, eller?

Nä en vanlig stationär känns lite för mkt i ett kök där man vill kunna flytta undan saker lätt...

Tack för välkomnandet!

  • Medlem
  • 2005-11-16 21:07

Ska du bara använda OS 9 så kan du ju eventuellt satsa på en billig iMac G3 och då helst en slot-in-modell. De går även att installera OS X på, även om de med lägre MHz-tal kan kännas rätt trötta för uppgiften. Läs mer här: http://www.lowendmac.com/imacs/index.shtml om olika i- och eMacar för specs, tips och råd.

Jag tror inte att det följer med OS 9 om du köper OS X, köp begagnat eller ring till Apple och köp 9.2.1 som funkar till lägst G3-maskiner för 280:- inkl. frakt (måste ringa, du hittar det inte på Apples site).

Och jo, de flesta här tycker att OS X är "da shit"!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-07 01:47

Det blev en G3 iMac, Indigoblå, 500MHz/20GB/128MB/CD för 1600 kr, kändes som ett bra köp och den går kanonbra, längtar tills bredbandet kommer efter nyår! Funderar på trådlös överföring, vad kostar sånt?

Några tips på hur jag kan göra datorn roligare, dvs spel, hårdvaror, tänker främst på vilken CD/DVD-brännare jag ska ha till datorn, det finns 2 firewireportar så jag antar att hastigheten ska bli hyfsad då, eller?

Mac OS X ingick men jag föredrar att köra 9.2 för jag är mer van vid den och de program jag har funkar inte i X och det tar ju sån tid att få igång Classicläget!

Ha de!

Grattis!

Satsa hellre på mer minne än trådlöst nätverk. En trådlös router kostar väl runt 500 och ett begagnat AirPort-kort (om det inte sitter i redan) kostar ungefär lika mycket.

Det jag minns från OS 9-tiden är DragThing, ett program liknande dockan i OS X. Väldigt praktiskt.

Classic-läge kan du glömma, för din egen hälsas skull.

/David

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-07 13:10

Tackar! Det känns rätt stort faktiskt att äntligen, efter alla år med PC, vara ägare till en äkta dator!

Då ska jag leta upp det programmet och se hur det funkar, har du några tips på vilken DVD/CD-brännare med FW som är bra att skaffa till en iMac?? En extern sådan alltså.

Ja Classicläget verkar helt urflippat....

1
Bevaka tråden