Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB eller PM till en 30"?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haver äntligen ett stycke Cinema Display 30", nu är bara frågan vad man ska köpa för drivpaket till den.

Ska man satsa på en PowerBook eller PowerMac?
Någon som testat att driva fetskärmen med en PB, klarar den verkligen av det? Blir den inte varm som tusan och fläktar igång och väsnas? Man kanske måste ha den öppen t o m?

Egentligen räcker kraften från en PB för de småsaker jag håller på med, men samtidigt så har jag ju en 12" PB som jag verkligen gillar och jag kan lika gärna vänta på en intel-PB. Man kanske får mer för en quad-PM än en powerpc-PB om man vill byta upp sig till intel om ett år eller så...

Hu, hur ska jag göra?

Nu blir man nyfiken; har du bara vips sådär spontant skaffat dig en skärm för 26.000 utan en dator att koppla den till?!

Till din fråga, jag har ingen erfarenhet av att driva skärmen med en PowerBook (min PowerBook klarar inte av det och jag har ingen 30-tummare), men det känns som du kanske vill maximera möjligheterna med att driva skärmen. En G5 med rätt grafikkort låter vettigare.

Vill gärna veta hur PB:en klarar av trycket innan jag bestämmer mig. Just nu väger det över mot en PM, ja....

Jag fick den beggad för ett helt OK pris, därför köpte jag den... Kanske lite dumt, men vad fasiken, man lever bara en gång. Hade ändå tänkt inhandla en till, min lilla 12" är lite för liten helt enkelt. Var inne på nya imacen, den verkar trevlig, men nu får det bli en PM eller PB som sagt...

dom nya 15" och 17" powerböckerna kommer ju med 128mb vram som standard. det ska väl räcka en bit tycker man....

Ursprungligen av David Slättne:

dom nya 15" och 17" powerböckerna kommer ju med 128mb vram som standard. det ska väl räcka en bit tycker man....

Ja, man tycker det... Har nu testat med förra modellen av 15"-aren (64 mb vram) i upplösningen 1280x800, och lite segt går det faktiskt. Vet inte om det går att jämföra, men att dubbla upplösningen och dubbla vram:et kanske går ett ut!? Isåfall lutar det åt en PM...

Verkligen ingen på det här forumet som har testat att driva 30"-aren med en 128 mb vram PB?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Ja, man tycker det... Har nu testat med förra modellen av 15"-aren (64 mb vram) i upplösningen 1280x800, och lite segt går det faktiskt. Vet inte om det går att jämföra, men att dubbla upplösningen och dubbla vram:et kanske går ett ut!? Isåfall lutar det åt en PM...

Verkligen ingen på det här forumet som har testat att driva 30"-aren med en 128 mb vram PB?

Jag misstänker starkt att herra Björnström gjort det. Kolla in Martins prülar

  • Medlem
  • 2005-11-16 16:45

Är inte det enkla svaret att det är omöjligt?

30" kräver Dual-DVI, som bara finns på vissa grafikkort och finns inte till bärbara. G5, eller en stationär G4 med särskilt grafikkort, är alltså det du behöver.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-16 16:49
Ursprungligen av stfm:

Är inte det enkla svaret att det är omöjligt?

30" kräver Dual-DVI, som bara finns på vissa grafikkort och finns inte till bärbara. G5, eller en stationär G4 med särskilt grafikkort, är alltså det du behöver.

Nope, vissa varianter av nyare PowerBooks har Dual-DVI.

Ursprungligen av stfm:

Är inte det enkla svaret att det är omöjligt?

30" kräver Dual-DVI, som bara finns på vissa grafikkort och finns inte till bärbara. G5, eller en stationär G4 med särskilt grafikkort, är alltså det du behöver.

"The 15-inch and 17-inch PowerBook G4 models come standard with the ATI Mobility Radeon 9700, featuring 128MB of DDR SDRAM, dual-link DVI support and cutting-edge capabilities — like programmable pixel and vertex shading that dramatically enhance your visual experience in every application."

http://www.apple.com/powerbook/display.html

  • Medlem
  • 2005-11-16 17:18

Did not know that...

Hur som helst så vet jag att den G5:a jag testat med ett NVidia 6800 är en aning segare med en 30" än en normalutrustad G5:a med en 23"-skärm. Powerbooken har avsevärt långsammare grafik. Även med 128MB är den långsammare än en G4 med ett 9600 64MB. Var flaskhalsen sitter vet jag inte, men det kommer påverka hastigheten tror jag. Det behöver inte bli ett problem, men eftersom du ändå måste köpa en ny dator, och har en PB, så skulle jag köpa Powermacen.

Jag har sett en Powerbook driva en 30-tums skärm lite hastigt och jag märkte inga problem med att fläkten går eller att skärmuppdateringen är långsam. Ska försöka jaga vår egen Ohennig som har testat detta för en kommentar.

Spontant så tror jag inte det är i närheten lika tungt för en Powerbook att driva en 2560x1600 skärm jämfört med att spela till exempel Unreal Tournament 2004.

Kan intyga att det går alldeles utmärkt att driva en 30" på en powerbook med rätt grafikkort. Jag snodde en av Mats skärmar en dag och jobbade rätt hårt på min 15" 1,67:a med 128MB-kortet (förra generationen) under en dag. Inga problem att rapportera. Körde först med dubbla skärmar, men skrivbordet var inte riktigt dimensionerat för att ha både datorn och skärmen på det, så efter ett tag flyttade jag ner datorn på en G5:an som stod och surrade under bordet. Körde då med locket stängt.
Powerbooken blev inte varmare än vid normalt användande och fläkten hördes aldrig.

Kan dock tilläggas att jag aldrig testade något spel utan satt mest med ett gigantiskt Excelark (vilket var huvudanledningen till skärmstölden), Filemaker, Safari och Mejl. Kunde dock inte låta bli att leka lite med FCP och Motion då skärmen formligen skrek efter program som lusar ner den med paletter och fönster.

Skulle inte ha något emot att smälla upp en dylik tingest hemma, men man ska ju ha råd att äta också.

ohennig: Tackar för informationen, välkommet! Låter som om kraftboken kan vara ett alternativ i alla fall. Får nog lov att ta mig ner till Macoteket i Linköping och kolla in den nya upplösningen på tft:n också. Hmmm, man kanske kan släpa med sig åbäket ner och testa till och med...

ez0r4y: Just, om jag känner mig själv rätt så blir man fasligt sugen på en ny intel-PB och då skulle jag tro att man får mer för en beggad PM än en PB. Det som oroar mig lite är att PM:en skulle surra för mycket. Dessutom är den klumpig, och jag vet inte, men den kanske t o m är ful.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 22:02

Personligen tror jag precis som du sa att du får bra mkt mer för en PowerMac med dubbla processorer/kärnor än en PowerBook. Ju program som stödjer dubbla processorer, ju fler kommer vilja byta upp sig.
Dessutom tror jag att om sådär 1år kommer väldigt få vilja sitta med 1 processor.

Redan nu är det ju många som har haft 2 processorer som vägrar att byta ner sig till 1 processor, även om det så handlar om mer kraft igenkligen. Tx.e 2st 800mhz'are istället för en 1,6ghz'are...tx.e bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 00:16

Speciellt ful är den inte, iaf inte fulare än min PC. Den är bara väldigt enkel i designen. Ser ut ungefär som en silvrig och grovt igenom borrad skokartong. =P
Skämt o sido...såhär ser den ut igämförelse med andar burkar.

http://www.jmusheneaux.com/images/G5%20&%20G4-.jpg

Stor, javisst, och visst, den låter, men prioriterar man PCI platser som jag gör väldigt högt så är valet lätt. Är du dessutom så säker på att du vill ha Intel-PowerBook sedan så skulle nog jag faktiskt köpt PowerMac även om den är klumpig. Då har du trotts allt en stationär som, antagligen, kommer hålla ett tag framöver p.g.a dom dubbla processorerna. 1,67ghz emot 2x2ghz är en hel dels skillnad faktiskt.

Gå in i någon Mac affär precis innan stängningsdags och lyssna på G5'an?
Är rätt svårt o få en bra uppfattning om ljudnivån på när man är ute i affärer o så.
Har den sådär 50cm ifrån mig på skrivbordet, och den är INTE tyst, det ska man iaf ha klart för sig.

Men är 2'a hands värdet viktigt skulle nog jag som sagt kikat närmare på PM istället för PB, såvida bärbar inte jätte viktigt. O andra sidan gillar bärbara faktiskt att hålla bra 2'a hands värde, men e la just det där avsaknaden med dubbla processorer som jag tror kommer sänka 2'a handsvärdet på PB i framtiden, förutsatt att dom nya har dubbla processorer såklart.

1
Bevaka tråden