Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljare planerar att stämma Apple

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Henry Norr, skriver i en artikel i dagens San Francisco Chronicle att flera oberoende Apple återförsäljare i USA nu går samman för att stämma Apple. De anklagar företaget för att ha gynnat sina egna Apple Store butiker, och samtidigt försvårat arbetet för de fristående återförsäljarna.

Apples försäljningsavdelning anklagas bl.a. för att ha talat nervärderande om de fristående återförsäljarna.

"You gotta beware when you go to a reseller. You have to make sure you know what you are getting into."

yttrade en person på Apples försäljningsavdelning om en av de oberoende företagen. Systematiska nervärderingar ska tydligen ha förekommit.

Vidare ska Apple ha vägrat betala för ett stort antal reparationer som utförts inom ramarna för Apples produkt-garanti.

Enligt arikeln har Apple avstått från att kommentera detta.

Läs storyn i sin helhet.
/M

[ 03. februari 2003, 15:51: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

  • Medlem
  • 2003-02-03 15:39

Aj aj aj.

Har dom fått hjärnblödning på Apple? ...eller vill dom inte att det ska säljas några datorer med ett äpple på i framtiden?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-03 17:48

På många företag finns det folk som tror på fullaste allvar att de kan klara sig utan kunder. För det måste ju vara det de tror om de agerar såhär?

Undrar om det beror på att de anställda har en felaktig uppfattning om vad en kund är, och hur man ska behandla en kund? Eller är de helt enkelt bara puckade?

Vore jag Steve Jobs så skulle jag få fnatt om jag fick redan på detta (vi får hoppas att det inte är han själv som infört det, för då får han ju fnatt på sig själv).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Apples försäljningsavdelning anklagas bl.a. för att ha talat nervärderande om de fristående återförsäljarna.

"You gotta beware when you go to a reseller. You have to make sure you know what you are getting into."

Det skulle kunna vara så att säljarna försöker tjäna mer pengar (kanske är deras lön delvis baserad på provision). Samma sak förekommer bland återförsäljarna i Sverige.

"Gå inte till SIBA, säljarna där vet inte vad de pratar om. För att inte tala om hur supporten är.", har säkerligen använts ett par gånger. Apple sitter dock i en något speciell situation i detta fall, det håller jag med om.

Naturligtvis ser Apple helst att kunderna handlar direkt, då vinsten ökar avsevärt. Man får hoppas att de inte tillämpar tråkiga metoder för att nå detta mål dock... Men allmän "smutskastning" hör till försäljning, även om det kanske inte rekommenderas av ledningen (då företagets image kan råka illa ut). Så denna stämning kommer mest troligt inte så långt.

[ 03. februari 2003, 18:25: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Som privatperson upplever jag ofta återförsäljare som arroganta och otjänstvilliga, inte minst om det gäller en reklamation. Det verkar bara vara företagskunder som är intressanta.

I höstas lämnade jag in min Cube för garantireparation, vilket enligt Apple ska ta en vecka. Det tog tre, och det var inte Apple som strulade. Varje gång jag ringde Apple support fick jag svar på allt jag behövde veta, men den återförsäljare som skulle reparera brydde sig inte ett dugg. Fick mer eller mindre ringa dagligen för att se till att det rörde på sig.

Köper hellre mac på postoder från USA och skickar dem med häst och vagn till Nederländerna för reparation än har med sådana återförsäljare att göra.

[ 03. februari 2003, 22:57: Meddelandet ändrat av: Sven Eriksson ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-03 23:09

Är det inte någon som någon gång sagt.
"Det skulle vara riktigt kul att vara försäljare om man slapp kunderna"

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-03 23:17
Citat:

citera: "Gå inte till SIBA, säljarna där vet inte vad de pratar om. För att inte tala om hur supporten är.", har säkerligen använts ett par gånger

det sorliga är ju att dom inte vet de...."hmmm...bara en 20gigs disk, kan man få denna datorn med en större disk? mer än 20gig behöver bara folk som jobbar på NASA" smart...

Hört på en kk-utförsäljning:
Nä, köp inte en iMac den har ingen diskett så då kan du som skriver böcker inte lagra det du skriver för en hd rymmer så lite.

REKLAM> Superbra Apple-ÅF: Provectum i Stockholm <REKLAM

1
Bevaka tråden