Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera XML i InDesign mha Applescript

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur?

Har en InD mall, taggad och klar. Har en XML som överenstämmer med mallen och som går bra att importera manuellt.

Hur gör jag för att montera den med Applescript.

Trodde i min enfald att detta skulle funka

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">import xml min_xml.xml</pre>

men så blev det ju inte... någon?

/Mattias

Hur mycket om Applescript kan du? Jag har inte mer än nostat på scripting med Indesign.

Importkommandot i Indesign verkar inte ha att göra med XML utan med PDF-stilar och skrivar-stilar (vad det nu är).

Sedan skulle jag föreslå att du sätter en variabel som Indesign uppfattar som referens till en fil

set importfile to "minfil.xml" as alias

Ovanstående kommando förutsätter att filen ligger på skrivbordet.

Sedan vet jag inte om det är möjligt att få Applescript att kunna tolka en lång textfil på egen hand, men det kanske går. Annars kanske du vill få in dina data i en applikation som tex FileMaker Pro och därifrån med hjälp av Applescript styra Indesign. De system jag hört talas om som producerar kataloger och liknande gör på det sättet utan att gå vägen via XML.

Lycka till!

/Ola

Åhvars Taz_99, Applescript talar jag flytande, om än med lite brytning...

Exemplet jag gav visar bara på den syntax som jag fått för mig att man skulle använda, inte hela min testkod, så - min_xml.xml är min "referens".

Hela scriptet är byggt som en droplet där xml filer droppas på scriptet och det sedan (när jag fått det att fungera) importerar XML i mallen, sparar dokuementet och exporterar en PDF till en annan mapp tillsammans med originalet och XML filen.

Allt funkar förutom just import delen - jag kan banne mig inte förstå Adobes syntax.

Eftersom det är "trick & treat" idag så bjuder jag på ett "trick".
För er som arbetar med Applescript så kommer här på min "droplet mall", smidig som tusan att använda om man snabbt vill ha igång ett script.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on open theFiles
repeat with aFile in theFiles
--gör något med aFile
end repeat
end open</pre>

Bara att göra det man vill med variabeln "aFile" - i mitt fall XML filen. Tänk på att den i detta fallet är ett alias och inte en sökvägs sträng - vilket oftast är bättre.
I så fall kan man lägga till "set aFile to aFile as string" som första rad i repeat satsen.

/mattias

1
Bevaka tråden