Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5 2x2,3 har bara 100 Gb hd?!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-15 21:46

Jag upptäckte det i dag. Levereras de med mindre än 160 Gb eller vad det nu var som gällde före senaste uppdateringen?

Enligt Apple så har en iMac i grundutförande en hårddisk som rymmer 160 GB, vilket skulle bli ungefär 150 GB om man räknar korrekt. Har du beställt en med 160 GB men fått fel så ska du ta kontakt med Apple.

  • Medlem
  • 2005-11-16 06:28
Ursprungligen av Björn Leander:

Enligt Apple så har en iMac i grundutförande en hårddisk som rymmer 160 GB, vilket skulle bli ungefär 150 GB om man räknar korrekt. Har du beställt en med 160 GB men fått fel så ska du ta kontakt med Apple.

Det är inte en iMac, utan en Powermac G5 2x2,3 GHz. Hade den så små skivor som 160 Gb?

Jag skulle tippa på att du har tappat en skiva i HDn, och på så sätt ha förlorat ca 40Gb. Hårdvarufel, så ring till apple och be om en ny HD.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 06:41

Det ska ju sitta en 250 GB HD i den.

  • Medlem
  • 2005-11-16 07:55

Det gör det också, ser jag nu. Dumpar systeminfo:

  • Medlem
  • 2005-11-16 08:14

Det är teknikavdelningen som har strypt datorn! För att vi inte ska fylla den med sånt som tar tid och plats att backuppa om det skulle behövas!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 08:57
Ursprungligen av Baron:

Det är teknikavdelningen som har strypt datorn! För att vi inte ska fylla den med sånt som tar tid och plats att backuppa om det skulle behövas!?!

Det räcker väl att de bakuppar de mappar där du har mallar och jobb liggande. På en tidning kan det väl ganska snabbt bli rätt mycket, om du inte jobbar mot en server alltså.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 08:51

Vaba? Låter ju helt bisarrt... Är det en jobbdator alltså, som du inte äger?

Stryp up den då!

Vad är det för jävla sätt? Företag är bra konstiga

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-16 09:12

Ser ut som det bara är en partition på den. Partitionera en till med det extra utrummet...

  • Medlem
  • 2005-11-16 18:44

Kan man göra det i efterhand?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-16 19:42
Ursprungligen av Baron:

Kan man göra det i efterhand?

Yes! Skivverktyg i vertygsprogram mappen under Program.

  • Medlem
  • 2005-11-16 20:50

Utat att riskera att förlora nåninfo på den del som redan är partitionerad? Det verkar ju skitbra!

Nej Det går väl inte?!?

• Gör en backup med hjälp av CCC eller Disk Verktyget till en extern disk.
• Boota från den och med hjälp av Disk Verktyget formaterar du om den gamla disken till full storlek.
• Kopiera tillbaks partitionen.

Det går inte att partitionera start-disken. För att citera Disk Utility:
"This disk contains the startup volume and can't be partitioned"

Dvs, vill man partitionera måste man formatera om disken.

1
Bevaka tråden