Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg batteritid?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag fick min PB15" i juni i år och har sedan dess ej använt den med batteridrift alls nästan (kört med sladden i väggen). Nu har jag börjat använda batteriet och blev lite besviken över batteritiden som är långt från 4h eller vad det kan vara. Borde man påpeka detta för apple, är det ett känt problem för modellen? Har för mig att jag läste om något batteritestprogram här på forumet, någon som har länk till det.

Berätta gärna annat om PB-batterier om vad man kan tänka på osv.

Tack på förhand,
Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 01:05

kalibrerade du batteriet runt första veckan du använde den? hur ofta kalibrerar du batteriet nuförtiden?

sökfunktionen gav: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=82024&highlight=batteri+test

Jag laddade batteriet första gången så som det stod i manualen så det kan inte bero på det tycker jag.

Programmet ger:

Current batt capacity: 3925 mAh
Original batt capaxity: 4400 mAh

Batt-loadcycles: 4
Age of your Mac: 6 months

Detta ser ju lite småtragiskt ut. Ser det likadant ut efter att jag laddat ur batteriet helt och sedan laddat det full igen borde jag kanske kontakta apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 03:00

Det låter ganska så konstigt. Min Powerbook 15" är 8 månader gammal och har en batterikapacitet på 3930 mAh. Använder batteriet på denna väldigt ofta och har 124 laddnings-cyklar. Men det kanske beror på att batteriet inte är korrekt kalibrerat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-16 03:16

min pb 15' visar current 4550 mAh och jag har bara kalibrerat en gång (första gången).

Loadcycles: 4
Age: 3 months.

Så här säger Apple:
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

"Standard Maintenance
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her iBook on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. Need a reminder? Add an event to your desktop’s iCal.

Long Term Storage
If you don’t plan on using your notebook for more than six months, Apple recommends that you remove and store the battery with a 50% charge. If you store a battery when it’s fully discharged, it could fall into a deep discharge state, which renders it incapable of holding any charge. Conversely, if you store it fully charged for an extended period of time, the battery may experience some loss of battery capacity, meaning it will have a shorter life. Be sure to store the ejected battery at the proper temperature. (See “Notebook Temperate Zone.”)"

Tack för era svar.

Jag tror inte att det är fel på min kalibrering då jag gjorde denna mycket noggrannt. Jag tänkte dock köra slut på batteriet helt en gång nu och fulltanka det sen och se om någon bättring sker. Annars blir jag ledsen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 00:26

Kan ju påpeka att du antagligen inte kommer upp i 4 timmar med Blåtand eller wifi på. Och du måste antagligen sätta processorn på reduced också för att få ner strömförbrukningen. 4 timmar gäller antagligen under optimala förhållanden...

Nu är jag lite ledsen Efter att ha tömt batteriet helt och sedan fulladdat det igen (alltså kalibrerat batteriet) visar programmet coconutBattery fortfarande att mitt batteris kapacitet är endast 83% av vad det är från början. Verkligen supertråkigt eftersom jag har skött min PB så pedantiskt och försiktigt som jag gjort. Nu ska jag maila eller ringa till supporten och höra vad de har att säga. Hoppas det löser sig för jag är himla nöjd med allt annat med datorn.

P.S BT och allt det där "extra" har jag avstängt som standard. Detta borde väl i vilket fall som helst inte påverka batteriets kapacitet, utan bara batteritiden för den laddningen?

1
Bevaka tråden