Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för ljudkort i PowerBook?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det egentligen för slags ljudkort innbyggt i PowerBook? Hur långt kommer man på det utan att skaffa ett externt?

Vilken Powerbook? Och vad vill du göra? Pismo/Lombard har ganska bra ljudkort, bra nog för att sampla vinylskivor i alla fall, men jag tror bara det är 16-bitars A/D-omvandling så det är inte proffsnivå precis.

jag pratar om den som man kan köpa nu. 15". Jag vill göra musik. Främst i GarageBand, men jag vill att det ska låta riktigt riktigt bra. Jag mickar sång och akustisk gitarr och ska spela in en del midi-instrument också och loopar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 09:23
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vilken Powerbook? Och vad vill du göra? Pismo/Lombard har ganska bra ljudkort, bra nog för att sampla vinylskivor i alla fall, men jag tror bara det är 16-bitars A/D-omvandling så det är inte proffsnivå precis.

Nuförtiden är det 24-bits adc/dac i Powerbook, iallafall om man får tro Apples broschyrer. Däremot är jag inte säker på att de klarar högre fs än 48 kHz.

tillägg: ah, Ma hann före - och visste dessutom mer.

Man tycker att den nya inte borde ha sämre än de gamla, men det får någon som har en uttala sig om. Det har ju inte ens funnits ljudingång på många nyare modeller.

Skall det låta "riktigt, riktigt bra" så räcker inte 16-bitars i alla fall, men kvalitet är relativt. För amatörbruk duger inbyggda kretsarna långt. Är du ljudproffs så vill du nog hellre ha ett firewire-ljudkort eller firewireansluten mixer av god klass. Fråga här: http://www.99musik.com

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Man tycker att den nya inte borde ha sämre än de gamla, men det får någon som har en uttala sig om. Det har ju inte ens funnits ljudingång på många nyare modeller.

Skall det låta "riktigt, riktigt bra" så räcker inte 16-bitars i alla fall, men kvalitet är relativt. För amatörbruk duger inbyggda kretsarna långt. Är du ljudproffs så vill du nog hellre ha ett firewire-ljudkort eller firewireansluten mixer av god klass. Fråga här: http://www.99musik.com

Så med en M-Audio Fast Track så skulle det bli mycket bättre? Eller blir det 16 bit i GarageBand trots att M-Audio Fast Track kör med 24?

Frågan är om du hör någon skillnad. Mikrofon/mikpreamp gör vad jag vet större skillnad...

  • Medlem
  • 2005-11-12 13:44

Det inbyggda ljudkortet har används av många proffs. Inte för att det är bäst, men tillräckligt bra och inbyggt från början. Det enda är om du vill koppla in flera ljudkällor, då behöver du externt. Om du inte har en riktig studio, med bra akustiska egenskaper, får du inte *riktigt* bra ljud vad du än köper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 07:43

mitt råd om du ska köra garageband, är att undvika all typer av usb "kort" pga dem latency problem du kommer att få+ att "alla" som kör m-audio till mac verkar minst sagt luttrade över deras drivrutiner. Dessutom verkar fasttrack vara för nån fulpclaptop utan lineingång. Jag säjer undvik.
Lägg då hellre pengarna på ett litet midiinterface, och en liten phonicmixer som visat sig ha bra värden, bättre 'n tex behringer.

Jag använder själv pb12" 1.33 och det interna ljudkortet som är en codec: Texas Instruments TAS3004
sen har jag diverse analog inspelningsutrustning att processa/mixa innnan jag drar in det i powerbooken.
Man kan som sagt stirra sig halvblind på pratet om 24bitar vs 16 bitar.
Vid en enkel jämförelse så ser ju valet lätt ut, man tycker att det är en bra deal med nåt kort som ligger på en tusenlapp och vips så har man 24bitars ljud istället för 16 och det är väl bra eller? I en titt på just antalet bitar så är 24bitar 144db i headroom och 16bitar skulle motsvara 96db headroom(som utan att sväva ut för mycket på, är ett dynamiskt förhållande).

Valet ser kanske lätt ut, men jag tror att jag själv är ett bra exempel på varför jag inte har köpt något externt 2kanals kort.
Jag tycker att det interna "kortet" håller alldeles förträfflig kvalité, och jag pratar då om codec'en den är skriven i..det är kanske det viktigaste. Jag gillar ljudet, iaf enligt mina referencer duger det bra, men jag tänker uppgradera snart, och då lägger jag kanske runt 10papp på ett ljudkort.
Tänk på att din hemstereo/promonitorer/lurar lr vad du nu har knappast kommer upp i en nivå över 80db i verklig nivå. När det sen gäller micpreamps, visst många ljudkort verkar ha funktioner likt en schwissarmyknife med en massa functioner. men ett dedicerat micpreamp kan du använda i framtiden, i andra sammanhang än ett som är fast i ett ljudkort.

Min slutkläm är, var lite försiktig med vad tänker köpa..om du går upp lite i pris på ett externt kort så brukar ofta ett bra applikation medfölja, nog ett bättre alternativ en garageband många ggr, speciellt med tanke på att du vill undvika latency..men som sagt det är en djungel du är på väg att beträda, och många olika åsikter om vad som är bra.:)
lycka till

  • Medlem
  • 2005-11-15 08:20

De nuvarande PowerBook 15" och 17" har mycket bra ljudkort - de har digitala & analoga anslutningsmöjligheter och klarar ljud i mycket bra kvalité (24 bitar i 96 Khz). PB 12"´s ljudkort är också mycket bra men har enbart analoga anslutningar och arbetar med cd-kvalité (16 bitar i 44,1 Khz). Enda anledningen att köra på något annat än det inbyggda är om man vill ha fler in- och utgångar med möjlighet att koppla in t ex mikrofoner. Ett mixerbord som kan kopplas digitalt till ljudkortet på en PB 15" el. 17" kan vara en lösning...

Ursprungligen av Ma:

De nuvarande PowerBook 15" och 17" har mycket bra ljudkort - de har digitala & analoga anslutningsmöjligheter och klarar ljud i mycket bra kvalité (24 bitar i 96 Khz). PB 12"´s ljudkort är också mycket bra men har enbart analoga anslutningar och arbetar med cd-kvalité (16 bitar i 44,1 Khz). Enda anledningen att köra på något annat än det inbyggda är om man vill ha fler in- och utgångar med möjlighet att koppla in t ex mikrofoner. Ett mixerbord som kan kopplas digitalt till ljudkortet på en PB 15" el. 17" kan vara en lösning...

Jag har förra modellen av PowerBook 15". 1.5GHz med 16bitars ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 10:17
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har förra modellen av PowerBook 15". 1.5GHz med 16bitars ljud.

Jag är tämligen säker på att G4 Alu 15" har 24-bitsljud, iallafall tycks min 1,5 GHz-modell som jag köpte i oktober förra året ha det. Däremot kan jag inte sampla i 96 kHz. Nu är väl kanske inte just bitdjupet den mest kritiska parametern när det gäller ett inbyggt billigt ljudkort i en bärbar dator, men ändå.

  • Medlem
  • 2005-11-15 13:13

Taget från System Profilera i "gamla" PB 15" 1,67Ghz:

Built In Sound Card:

Devices:
Texas Instruments TAS3004:
Inputs and Outputs:
Internal Microphone:
Controls: Left, Right
Playthrough: Yes
PluginID: TAS
Line Level Input:
Controls: Left, Right
Playthrough: Yes
PluginID: TAS
Headphones:
Controls: Mute, Left, Right
PluginID: TAS
Internal Speakers:
Controls: Mute, Left, Right
PluginID: TAS
Formats:
PCM 16:
Bit Depth: 16
Bit Width: 16
Channels: 2
Mixable: Yes
Sample Rates: 32 KHz, 44.1 KHz, 48 KHz
PCM 24:
Bit Depth: 24
Bit Width: 32
Channels: 2
Mixable: Yes
Sample Rates: 32 KHz, 44.1 KHz, 48 KHz

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 19:57

Data från nya PB 15" 1,67MHz:

Inbyggt ljudkort:

  Enheter:
Crystal Semiconductor CS84xx:
  In- och utmatningar:
  S/PDIF digital inmatning:
  Genomspelning:	Ja
  PluginID:	Topaz
Burr Brown PCM3052:
  In- och utmatningar:
  Inbyggd mikrofon:
  Reglage:	Ljud av, Master
  Genomspelning:	Nej
  PluginID:	Onyx
  Linjeinmatningsnivå:
  Reglage:	Ljud av, Master
  Genomspelning:	Nej
  PluginID:	Onyx
  S/PDIF digital utmatning:
  Reglage:	Ljud av
  PluginID:	Onyx
  Inbyggda högtalare:
  Reglage:	Ljud av, Vänster, Höger
  PluginID:	Onyx
  Linjeutmatningsnivå:
  Reglage:	Ljud av, Vänster, Höger
  PluginID:	Onyx
  Format:
PCM 16:
  Bitdjup:	16
  Bitbredd:	16
  Kanaler:	2
  Mixningsbar:	Ja
  Samplingsfrekvens:	32 KHz, 44.1 KHz, 48 KHz, 64 KHz, 88.2 KHz, 96 KHz
PCM 24:
  Bitdjup:	24
  Bitbredd:	32
  Kanaler:	2
  Mixningsbar:	Ja
  Samplingsfrekvens:	32 KHz, 44.1 KHz, 48 KHz, 64 KHz, 88.2 KHz, 96 KHz
AC3 16:
  Bitdjup:	16
  Bitbredd:	16
  Kanaler:	2
  Mixningsbar:	Nej
  Samplingsfrekvens:	32 KHz, 44.1 KHz, 48 KHz, 64 KHz, 88.2 KHz, 96 KHz
Senast redigerat 2005-11-15 20:36
  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 02:15

Hej Stefan!

Nu vet jag inte exakt vad du ska göra i GB. Men om du vill kunna spela in exempelvis sång, gitarr eller bas så är mitt tips att köpa en bra analog "mikpreamp" med digital utgång. För att kunna koppla in den vidare till powerbooken så ska den digitala utgången heta S/P-DIF (Sony/Philips digital interface) och vara den optiska sorten. Och kabeln mellan mikpreampen och powerbooken ska vara en optisk kabel (S/P-DIF).

Jag hävdar att det interna ljudkortet funkar säkert utmärkt för dina behov. Men utan en bra mikrofonförstärkare så blir det ljudmässiga resultatet som du vill uppnå väldigt svårt. Bra kina-mikrofoner kan man ju köpa för en billig peng på närmaste musikaffär, men en bra mikrofon äger du kanske redan?

/Mazze

Senast redigerat 2005-11-16 02:32
Ursprungligen av Mazze:

Hej Stefan!

Nu vet jag inte exakt vad du ska göra i GB. Men om du vill kunna spela in exempelvis sång, gitarr eller bas så är mitt tips att köpa en bra analog "mikpreamp" med digital utgång. För att kunna koppla in den vidare till powerbooken så ska den digitala utgången heta S/P-DIF (Sony/Philips digital interface) och vara den optiska sorten. Och kabeln mellan mikpreampen och powerbooken ska vara en optisk kabel (S/P-DIF).

Jag hävdar att det interna ljudkortet funkar säkert utmärkt för dina behov. Men utan en bra mikrofonförstärkare så blir det ljudmässiga resultatet som du vill uppnå väldigt svårt. Bra kina-mikrofoner kan man ju köpa för en billig peng på närmaste musikaffär, men en bra mikrofon äger du kanske redan?

/Mazze

Jag håller med.

Den inbyggda ljudkonverteringen i din PB räcker säkert för lite Garageband. Men för att få ett bra ljud är det bättre med en extern lösning som har inbyggda mik-preampar. Kika på M-Audio. Deras prylar funkar med Garageband och du kan dessutom köpa till ProTools numera. Deras kort "Firewire Solo" skulle säkert funka bra för dig och räcker långt för framtiden och du gör musik ensam.

Se till att du har en bra mik till sång och gitarren. Stormembrans-mikar finns billigt överallt numera.

I framtiden bör du nog fundera över en extern HD att spela in mot via powerbooken. Du har FW800 vilket är ett bra interface.

Förresten, jag såg bland verktygsprogrammen ett som hette Ljud-/MIDI-inställningar.app och där kan man ändra mellan 16bit och 24bit. Ba' så ni vet . . .

1
Bevaka tråden