Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installlera Mac OSX i en iMac utan cd-läsare

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-10 00:41

Hej.
Jag har en iMac G3 333 mhz vars CD-spelare slutat läsa skivor. Jag har då kopplat en USB-CDRW till datorn som för tillfället kör OS 9.1. Jag vill gärna installera OSX i maskinen, (jag vet att det kommer gå segt) när jag stoppar i panther-skivorna i min externa CD-enhet så får jag upp dem på skrivbordet osv. Jag klickar på "Installera Mac OSX" men då kommer ett felmeddelande i stil med "kunde inte använda denna som start-up disk",jag tänkte då att datorn kanske försöka scanna min interna Cd-läsare som är ur funktion. Jag plockade därför ut Cd-läsaren helt men när jag försöker installera på nytt får jag samma felmeddelande. Någon som har tips på hur man kringgår problemet?

  • Medlem
  • 2005-11-10 01:00

Du kan inte använda en USB-enhet på den Macen som startenhet. Dessutom är antagligen inte din CD-RW en modell som stöds av Apples fasta programvara (firmware) som startenhet, de flesta modeller gör inte det.

Vet inte exakt hur man gör, men det ska gå att installera från en extern hårddisk om du har tillgång till en sån och en annan dator där du kan på nåt vänster kan lägga in skivorna.
Inte säker, men jag vet att det var ett alternativ för folk utan DVD-läsare som ville installera Tiger.

  • Medlem
  • 2005-11-10 09:34

Du kan inte klona ett redan existerande system med Carbon Copy Cloner, bränna det på CD och lägga över det till Macen från din externa CD-RW?

  • Medlem
  • 2005-11-10 12:42

Jag har extern HD men den är formaterad i Mac OSX och fungerar inte under nian. Hur fungerar Carbon Copy Cloner? Jag kan t ex inte dela ut min DVD-enhet i min iMac G5 så att kan använda den i min iMac G3?

Ursprungligen av Henke:

Jag har extern HD men den är formaterad i Mac OSX och fungerar inte under nian. Hur fungerar Carbon Copy Cloner? Jag kan t ex inte dela ut min DVD-enhet i min iMac G5 så att kan använda den i min iMac G3?

Är du säker? Så länge det handlar om Mac OS Standard eller Mac OS Extended så ska allt från Mac OS 8.1 och uppåt fixa det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-10 15:55

Du kan installera från nätverk också...

  • Medlem
  • 2005-11-10 15:57
Ursprungligen av Max Wik:

Du kan installera från nätverk också...

Hur gör man det?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 19:05

Koppla via eternet.

B.D

  • Medlem
  • 2005-11-14 19:28
Ursprungligen av bodahl:

Koppla via eternet.

B.D

Om jag drar en nätverkskabel från iMac g3:n till min iMac G5, och sedan trycker in installationsskivan i g5an, hur gör jag sedan så att systemet installeras i g3an? Kan jag välja "datorer i nätveket"?

Är inte säker , men väljer man typ inte "network startup" i systeminställningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 07:15
Ursprungligen av davidjohansson:

Är inte säker , men väljer man typ inte "network startup" i systeminställningar?

Njae, det där med nätverksstart kräver att man sätter upp en NetBoot-server och ojojoj konfigurera saker ... Tror inte det är så enkelt ...

Ursprungligen av Laseranders:

Vet inte exakt hur man gör, men det ska gå att installera från en extern hårddisk om du har tillgång till en sån och en annan dator där du kan på nåt vänster kan lägga in skivorna.
Inte säker, men jag vet att det var ett alternativ för folk utan DVD-läsare som ville installera Tiger.

Man kan klona sin 10.4-DVD till en extern hårddisk. Hårddisken kommer sedan att fungera precis som DVDn när man kopplar in den. Då borde man enkelt kunna installera systemet även på datorer utan kompatibla optiska enheter.
10.3 levererades på tre CD-skivor istf en DVD .... Det borde man kunna lösa genom att klona varje CD till varsin partition på den externa hårddisken.

  • Medlem
  • 2005-11-15 17:13
Ursprungligen av Rajje:

Njae, det där med nätverksstart kräver att man sätter upp en NetBoot-server och ojojoj konfigurera saker ... Tror inte det är så enkelt ...

Man kan klona sin 10.4-DVD till en extern hårddisk. Hårddisken kommer sedan att fungera precis som DVDn när man kopplar in den. Då borde man enkelt kunna installera systemet även på datorer utan kompatibla optiska enheter.
10.3 levererades på tre CD-skivor istf en DVD .... Det borde man kunna lösa genom att klona varje CD till varsin partition på den externa hårddisken.

Hur "klonar" man en cd eller DVD? Ska en Mac OSx formaterad HD fungera i nian?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 19:36
Ursprungligen av Henke:

Hur "klonar" man en cd eller DVD? Ska en Mac OSx formaterad HD fungera i nian?

Man kan använda Skivverktyg eller Carbon Copy Cloner för att klona en skiva till en skivavbild eller annan skiva.

Det finns inga Mac OS 9/Mac OS X-format - bara "Mac OS Standard (HFS)" och "Mac OS Extended (HFS+)". HFS kan läsas av alla Mac OS-system (förutom System 1-2?) och HFS+ kan läsas av Mac OS 8.1 och framåt. Bara man inte kryssar ur "Installera Mac OS 9-drivrutiner" när man formaterar.
HFS+ är det format som man normalt sätt alltid använder både i klassiska OS och OS X.

Man kan även välja UFS (Unix-formatet), men det är ovanligare.

Senast redigerat 2005-11-15 22:16
  • Medlem
  • 2005-11-15 19:58
Ursprungligen av Rajje:

<--->HFS+ kan läsas av System 7 (?) och framåt.<--->

HFS+ kom först med OS 8.1.

/Bror Duktig

Uppdaterat firmware??

  • Medlem
  • 2005-11-16 14:56
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Uppdaterat firmware??

Japp det är gjort!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 17:26

Det lättaste sättet är nog om du har två datorer och sedan firewire bootat Imacen och installerar OSX på Imacen från den andra datorn (koppla in firewire och boota sedan up Imacen medans du håller ner T).

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 17:33

Du kan köra din iMac G3 som Firewire och få upp den på skrivbordet.
Har för mig att man ska hålla ner P och Command när man startar eller bara P.
Har gjort detta med en av mina G3 funka bra.
Tror det står i hjälp menyen vilka knappar det är.

B.D

  • Medlem
  • 2005-11-15 18:55
Ursprungligen av bodahl:

Du kan köra din iMac G3 som Firewire och få upp den på skrivbordet.
Har för mig att man ska hålla ner P och Command när man startar eller bara P.
Har gjort detta med en av mina G3 funka bra.
Tror det står i hjälp menyen vilka knappar det är.

B.D

Det ska vara T-Tangenten.
Om du nu har FW på den datorn.
Har du det så går det med en 6-Pols FireWire kabel att använda en annans dators CD/DVD som installationmedia genom att sätta i CD-Skivan i denna och starta med T-Tangenten nedtyckt.
På din dator med trasig CD så startar du därefter med ALT tangenten nedtryck så skall det efter en stund dyka upp en klickbar symbol för val av startmedium (Installationsskiva).
Har prövat och det fungerar.

Vad jag kan minnas så klarar inte dessa macar att starta på något som har med USB att göra.

Om du inte har FW så skulle jag plocka ut disken och sätta denna i en någon liknande maskin eller nyare och installera systemet. Sedan flytta tilbaka disken.

Uppgradera firmware till senaste ver genom os9 innan du lägger in osx bara.

  • Medlem
  • 2005-11-15 19:19
Ursprungligen av Jipod:

Det ska vara T-Tangenten.
Om du nu har FW på den datorn.
Har du det så går det med en 6-Pols FireWire kabel att använda en annans dators CD/DVD som installationmedia genom att sätta i CD-Skivan i denna och starta med T-Tangenten nedtyckt.
På din dator med trasig CD så startar du därefter med ALT tangenten nedtryck så skall det efter en stund dyka upp en klickbar symbol för val av startmedium (Installationsskiva).
Har prövat och det fungerar.

Vad jag kan minnas så klarar inte dessa macar att starta på något som har med USB att göra.

Om du inte har FW så skulle jag plocka ut disken och sätta denna i en någon liknande maskin eller nyare och installera systemet. Sedan flytta tilbaka disken.

Uppgradera firmware till senaste ver genom os9 innan du lägger in osx bara.

Problemet är att jag inte har FireWire, men jag tar ut disken och installerar om. Det blir nog enklast som sagt.

Går det inte att ta ut cd-rom enheten ifrån kabinettet? I så fall skulle man kunna plugga in den direkt bara för att installera?

  • Medlem
  • 2005-11-16 23:33

Nu kör jag senaste Tiger i min iMac!
Jag tog ut hårddisken, satte in den i ett firewire kabinett, kopplade hårddisken till en annan dator, installerade Tiger på hårddisken, tryckte i hd:n i iMacen och sen var det vara att starta å köra:)!
Tiger flyter på oväntat bra på denna gamla maskin.

1
Bevaka tråden