Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleInsider skriver om nya uppdaterade modeller av iBooks och PowerBooks som skall presenteras första halvåret 2006.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1359

Spekulera vilt!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 04:39

Spännande! Tråkigt att 12"-Powerbooken försvinner och jag är lite nyfiken på hur de tänkt klämma in en bra webbkamera på en halv centimeters yta. iBooken börjar kännas lite till åren rent designmässigt, det kanske blir en mer kantig iBook á la de nya iPodarna?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 05:24

kan knappt hålla mig från att köpa en iBook idag, längtar ills de nya kommmer då blir det en! Hoppas på ny design och någon ny häftig funktion. 13" widescreen verkar lovande!
Vad tror ni det kommer för något till de nya iBookarna ? Mhz ?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 05:31

Med tanke på vad motsvarande PC-bärbara för 10 000 har i dagsläget kan man väl vänta sig från 1,5-2 GHz Pentium M i de nya datorerna *gissar vilt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-06 10:38

iBook kommer i samma smaker som iPod: en vit och en svart.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 10:46

Skulle va riktigt snyggt med en svart iBook med lysande vit äpple på ;). Tänker tillbaka på 90talet med apples senaste steg, erbjuder saker i svart och fjärrkontrollen är tillbaka. Kommer det en Mac med Tv snart ?

Framgick det om dom sklle ha kvar 12" modellen av ibook eller inte?
Jag gillar verkligen inte widescreen, det är så "hej jag köpte min dator på onoff"-känsla över det.

Kommer det några nya PPC modeller innan i Intelmaskinerna lanseras?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 13:54

Det framgick inte helt klart väl. Tycker inte det är fel med wide, tycker det ser snyggt ut!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 15:37

Jag Hatar verkligen widescreen-laptops, blir så jävla dåligt med utrymme på höjden, och det är ju det som är viktigast enligt mig..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 18:08
Ursprungligen av bogg:

Jag Hatar verkligen widescreen-laptops, blir så jävla dåligt med utrymme på höjden, och det är ju det som är viktigast enligt mig..

Det blir inte mindre utrymme på höjden, det blir mer på bredden

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 18:26
Ursprungligen av Perc:

Det blir inte mindre utrymme på höjden, det blir mer på bredden

Beror ju helt på vilken upplösning dom väljer.

Jo jag tycker inte heller det är speciellt bekvämt. Sen tycker jag 12" är det perfekta formatet för mobil användning.

Mer slimmad look på ibooks behövs verkligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 15:56

Fan vad man börjar bli nyfiken på hur dom ny Apple prylarna kommer att se ut! och helt plötsligt så känns min PB 17" nästan lite omodern
Sedan undrar jag varför är utrymme på höjden så viktigt? de allra flesta programmen har väl sina verktygsmenyer på sidorna!? vilket miskar din arbetsyta rejält om du sitter med en kvadratisk skärm.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 16:04
Ursprungligen av Fredric:

Fan vad man börjar bli nyfiken på hur dom ny Apple prylarna kommer att se ut! och helt plötsligt så känns min PB 17" nästan lite omodern
Sedan undrar jag varför är utrymme på höjden så viktigt? de allra flesta programmen har väl sina verktygsmenyer på sidorna!? vilket miskar din arbetsyta rejält om du sitter med en kvadratisk skärm.

Jag har inte suttit med en enda widescreen-dator där jag inte känt mig instängt..

Websidor är vertikalt uppbygda, A4-sidor likaså o.s.v.

Edit:

Har man samma upplösning vertikalt som normalt så är det väl bra, men drar dom till med nån skum upplösning så är det ju sämre..

Senast redigerat 2005-11-06 16:26
Ursprungligen av bogg:

Jag har inte suttit med en enda widescreen-dator där jag inte känt mig instängt..

Websidor är vertikalt uppbygda, A4-sidor likaså o.s.v.

Vissa kanske använder andra program än Safari & Word.

Tänkt på det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 20:20
Ursprungligen av ill_chrill:

Vissa kanske använder andra program än Safari & Word.

Tänkt på det?

Har jag någonsin sagt att det inte passar andra?

Jag sa att Jag inte gillade det, måste jag tänka på vad andra tycker om Widescreen innan jag uttrycker mina åsikter?

Hade jag däremot skrivit "Det suger", "Widescreen är sämst" så förstår jag att du kanske behövde känna att du skulle anmärka lite. Men jag skrev faktiskt "Jag hatar", så där har du inget att hämta gosse.

Senast redigerat 2005-11-06 20:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 16:27

Det är väl en smaksak, personligen tycker jag tvärtom.
Tycker faktiskt att det är grymt mycket skönare att jobba i widescreen, det är helt enkelt bara skönare att titta på 16:9 skärm än en i 4:3... Kanske kan det vara för att synfältet är typ liggande, sedan är väl program som typ Photoshop / Indesign / Illustrator nästan gjort för att du ska ha en skärm i widescreen, med verktygen på sidorna och arbetsdokumentet liggande/stående/uppslag i mitten. Samtidigt ogillar jag småbildformatet inom foto, där 6x7 är ett mycket mer harmoniskt bildutsnitt,, Nu blev jag både förvirrad, och grymt OT..

Nu spårade diskussionen ut ganska skapligt... tillbaka till spekulationerna! Själv stod jag faktiskt i begrepp att köpa en iBook inom den närmaste månaden, så det här fick mig att tänka till en gång till. Jag är också förvånad över att de tycks komma så pass snabbt, lite tidigare än vi trott alltså. Trodde även att det skulle komma information om Mac mini och iMac på Intelplattformen först, i alla fall inte PowerBook före de två.

Ursprungligen av Capeman:

Själv stod jag faktiskt i begrepp att köpa en iBook inom den närmaste månaden, så det här fick mig att tänka till en gång till.

Snälla nån. Vi snackar om ett tidsspann på 6-8 månader baserat på detta ryktet. Det kan mycket väl dröja längre än så. Rykten får inte alltid rätt. Att skjuta upp ett köp baserat på såna här spekulationer är i mitt tycke rätt dumt. Du kan ju stå i september och det fortfarande inte kommit en Intel-baserad iBook.

Vad är vitsen? Köp nu och var glad. Nästa sommar kränger du den och köper en Intel-baserad modell.

Ursprungligen av Rickard A:

Snälla nån. Vi snackar om ett tidsspann på 6-8 månader baserat på detta ryktet. Det kan mycket väl dröja längre än så. Rykten får inte alltid rätt. Att skjuta upp ett köp baserat på såna här spekulationer är i mitt tycke rätt dumt. Du kan ju stå i september och det fortfarande inte kommit en Intel-baserad iBook.

Vad är vitsen? Köp nu och var glad. Nästa sommar kränger du den och köper en Intel-baserad modell.

Nja, jag sade väl inte att jag INTE skulle köpa en? Faktum är att jag gillar idén med en liten 12". Men samtidigt blir köpet inte av förrän inom någon månad eller så och då är vi redan framme vid nyår. Inte så himla länge att vänta då. Men visst, troligen kommer jag att köpa en iBook innan dess.

Ursprungligen av Capeman:

Men samtidigt blir köpet inte av förrän inom någon månad eller så och då är vi redan framme vid nyår. Inte så himla länge att vänta då. Men visst, troligen kommer jag att köpa en iBook innan dess.

Inte så länge? Vi snackar 4-6 månader. Kan dröja längre också. Ingen vet ju.

Jag står fast vid att det är dumt att planera sina köp på så här lösa spekulationer. Är man villig att skjuta upp ett köp med en tidsram på ett halvår ja då kan man inte behöva en dator idag särskilt mycket.

Ursprungligen av Rickard A:

Inte så länge? Vi snackar 4-6 månader. Kan dröja längre också. Ingen vet ju.

Jag står fast vid att det är dumt att planera sina köp på så här lösa spekulationer. Är man villig att skjuta upp ett köp med en tidsram på ett halvår ja då kan man inte behöva en dator idag särskilt mycket.

Nej du har kanske rätt, jag behöver den inte så mycket. Jag har en PowerBook av lite äldre snitt själv, sen en sex-sju Windowslaptops som jag tänkte sälja och sen köpa en iBook till tjejen. Men visst klarar hon sig bra på sin Dell 4 månader till om det nu ligger så nära i tiden. Bara för att DU inte skulle vänta betyder det ju inte att ANDRA inte kan vänta. Och som jag sade tidigare så har jag inte sagt att jag skulle vänta, bara att det fick mig att tänka en gång till. Nu tycker jag dock återigen att vi har vandrat onödigt långt ifrån trådens syfte, så nu släpper i alla fall jag den här ganska meningslösa diskussionen.

Ursprungligen av Capeman:

Nu tycker jag dock återigen att vi har vandrat onödigt långt ifrån trådens syfte, så nu släpper i alla fall jag den här ganska meningslösa diskussionen.

Jo för hela tråden är ju rätt meningsfull från början....

um hatar teknikens utbeckling.. just kittat nya pb17" å den får gärna vara bäst ett bra tag

dock måste jag säga att jag älskar widescreen, shake 4 å fpc 5 är en dröm att jobba med i knät nu

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-08 19:55
Ursprungligen av chris_sfp:

um hatar teknikens utbeckling.. just kittat nya pb17" å den får gärna vara bäst ett bra tag

dock måste jag säga att jag älskar widescreen, shake 4 å fpc 5 är en dröm att jobba med i knät nu

Det är den. Dessutom, som tidigare påpekats, hellre sista G4'an än första Intel-Macen. Inte sant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 20:20
Ursprungligen av Snooze:

...hellre sista G4'an än första Intel-Macen. Inte sant?

Absolut inte, ge mig ett bra skäl. G4:an ligger så mycket efter prestandamässigt att jag är förvånad över att de säljer några. Där kan vi snacka reality-distortion field så det skriker om det.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-08 22:30
Ursprungligen av acke:

Absolut inte, ge mig ett bra skäl. G4:an ligger så mycket efter prestandamässigt att jag är förvånad över att de säljer några. Där kan vi snacka reality-distortion field så det skriker om det.

Bara ett enda bra skäl? Visst: barnsjukdomar!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 08:37
Ursprungligen av Snooze:

Bara ett enda bra skäl? Visst: barnsjukdomar!

Med tanke på problemen Apple haft, endast med att sätta in en ny skärm i en Powerbook, måste man undra vilka barnsjukdomar väntar när de byter till en helt ny arkitektur.
(Och, kanske inte helt osannolikt, byter man till en annan design av Powerbooken.... kan inte låta bli att tänka på ting som kan gå fel... [kikar lite till höger, på min döda 1a generationens Powerbook G4, längre höger Mac Mini med DVI flimmer....]])

Bevaka tråden