Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladddaren gav upp.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-14 22:58

Tja.

Bakgrundshistoria:
Satt hemma i sangen nan gang i forra veckan med datorn i knaet och laddade datorn. Hade stromadaptern inkopplad och nar jag rorde lite pa mig slutade den att ladda. Jag rorde lite pa kontakten (som man sticker in i iBooken) och den borjade att lysa gront igen, jaha tankte jag och undrade vad som hant innan.
Nar den gav upp en andra gang (i samband med att jag flyttade pa mig) tankte jag att det maste vara nagot glapp nagonstans, tittade sa allting satt dar det skulle och tillslut upptackte jag att skarven mellan kontakten in till iBooken och sladden hade slappt och metalltradarna innan for blottades. Jag forsokte trycka in den lite och sen tog jag en tejp och tejpade runt for att halla strommen isolerad.

Det fungerade bra fram tills i fredags morse da jag upptackte att laddaren aterigen gett upp. Jag vred och snurrade pa kontakten och sag da att det kom sma rokpuffar fran stallet dar jag isolerat med min svarta doskalle-tejp.
Lite haftigt tyckte jag det var till att borja med, men eftersom jag ar 22 ar gammal tankte jag snabbt att jag skulle bete mig lite mer moget och ryckte snabbt ut laddaren fran vaggkontakten. Tittade narmre pa kontakten och den svarta tejpen hade smalt fast och allting luktade bara brant.
Jag forsokte leka MacGuyver men upptackte snabbt att en sax fungerar battre att klippa papper med an att foroska bracka upp en laddare.
Sa nu sitter jag har utan en fungerande laddare och en sax i handen.

Jag har ingen garanti kvar pa iBooken och jag bor i USA och allting ar kopt i Sverige, sa jag antar att ens forsoka se sot ut och fa en ny laddare ar att glomma.

Nar jag kollar efter en ny laddare ser jag att de kostar $79.99 vilket kanns lite segt att betala, sa jag sitter och forsoker hitta kopior pa laddarna, har hittat nagra som verkar fungera bra med min modell (Vit G4) till halva priset ($37-$44).

Jag ar lite osaker pa om jag ska investera i en ny orginal-laddare eller om jag ska dra pa med en kopia.

Eftersom:
Jag bor i usa men kommer flytta hem till sverige om ett tag och vill inte behova anvanda en omkopplare till svenskt el-nat varje gang (apple's laddare ar ju underbar eftersom man kan skifta stickkontakt latt som en platt, och eftersom stickkontakten pa den gamla laddaren fortfarande fungerar sa kan jag anvanda den nar jag ar tillbaka i Sverige).

Nar jag tittade pa kopiorna fanns det 45 W och 65 W. Vad ar skillnaden?
Ar dessa laddare samre an orginal?

Gar det att byta ut, lamna in, bara sjalva kontakten in till iBooken, det ar ju egentligen bara den som ar skadad.

Vad hade ni gjort om ni varit i min situation? Kopt en ny orignal-laddare, kopt en kopia? Forsokt leta upp en beg. pa ebay?

Tips, tack.

Ps. Jag vet att man kan stamma folk och foretag for allting i usa, men just i detta fallet far jag nog skylla mig sjalv att jag dekorerade laddaren med brandfarlig plast-tejp. Ds

En inte helt ovanlig situation. Köp ny är mitt råd! Se även:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73768&highlight=ibook+laddare

/m

Med tanke på hur ofta man använder en laddare så kan det vara värt att lägga lite extra på den. Köp en ny skulle jag säga.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 11:21

Köp en begagnad fungerande laddare kanske? Och byt teckenuppsättning till svenska när du skriver på svenska forum.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-16 12:59

Hade satsat på en orginal laddare så.
Vart kan man köpa en piratladdare i Sverige ?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-18 20:44

Det blev en ny laddare. $85

1
Bevaka tråden