Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserwriter svarar ej trådlöst via D-Link 624+

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytt min gamla Netgear 314 till en lite nyare D-Link 624+. Inga problem att komma ut på nätet via Globen och Powerbooken, den senare via trådlös anslutning, krypterad via routern. Utskrifter går bra från globen men ej trådlöst från powerbooken. Om jag ansluter PB:n via en annan ethernetkabel via routern så fungerar det efter att ha aktiverat appletalk via ethernet istället för via airport. Man kan ju bara ha en appletalk väg öppen samtidigt. När jag växlar tillbaka (och byter appletalkväg) fungerar det inte. Printer not responding....
Tacksam tips om vad som kan vara fel.

Tips?!

Inge som har någon idé om vad som strular??

Trådlöst AppleTalk funkar nog bara på Airport enheter om jag har fattat allt rätt - satt i samma sits själv för ett tag sedan. Lösningen är nog att sätta upp kommunikationen mellan dator och skirvare med IP addresser istället, dvs leta upp skrivarerns IP address (eller ge den en sådan) och använda "IP-printing" i OSX istället. För min egen del trasslade jag in en bärbar PC i ekvationen så jag fick av olika orsaker skaffa en printserver.

IP-adress

Hur hittar jag eller ger skrivaren en IP-adress?

LaserWriter tror jag inte går att tilldela en IP adress utan den fordrar apple talk vilket inte går att köra över trådlöst, varje fall inte med en D-Link jag vet inte om Airport klarar det.

Fungerar med netgear MR314

OK, det märkliga är att det fungerat med min Netgear MR 314 även trådlöst med appletalk. Men kanske är det så att D-link inte klarar appletalk över trådlösa delen. Som tur är har jag inte sålt den gamla som nu kommit till heders igen. D-624:an var tänkt som första delen i en uppgradering av hastigheten men det blev inget med det tydligen.

hmmm,jag röjde med ett os9 program som heter Laserwriter Utility (över ethernet) eller nåt liknande,men jag har faktiskt ingen aaaaning om detta finns för OSX (har en 12/640 skrivare). man kan ju undra över vad en skrivare "heter" IP mässigt från scratch? Får du ihop det med IP printing rullar det på mkt bra.

(min netgear Wgr614 klarar _inte_trådlös appletalk)

Det går inte att skriva ut AppleTalk trådlöst med D-linken, däremot klarar en del Netgear-routrar det. Om du har en stationär dator kan du koppla skrivaren till den och dela ut en därifrån så kommer du att kunna skriva ut från PowerBooken också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 09:24

Cuben,

Vilken modell av LaserWriter är det du har!?

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Cuben,

Vilken modell av LaserWriter är det du har!?

-Torkel

Har en PS 12/640

Det här är märkligt. Jag har exakt samma problem med en d-link router. Men det HAR fungerat. Men inte längre. Med samma utristning. Jättemärkligt.

Jag har dock uppdaterat programvaran i routern en gång, men kan inte minnas att det strulade i samband med detta, utan det var härrom dagen det helt plöstligt inte gick längre.

Däremot går det alldeles utmärkt att köra fildelning trådlöst, både via IP-adress och "vanligt". Men någon skrivare vill iBooken inte hitta trådlöst. Väldigt märkligt.

/Jens

Uppdatering: Det var firmwaren i routern som strulade.

När jag nedgraderade till den versionen som var installleradnärjag köpte den så fungerade det igen. Ska prova den näst nyast firmwaren vid tillfälle, för att se om det fungerar där. Förhoppningsvis kommer det fungera i kommande version igen.

/Jens

D-link 624 hanterar ej appletalk trådlöst, bara "trådat".
Jag bytte min mot en Linksys istället - Appletalk fungerar perfekt via trådlöst ansluten dator.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-01 21:55

Ska vi summera lite:
Fildelning (AFP) kan du köra både över IP och AppleTalk - det krävs att din router klarar av båda protokollen, annars kan du bara köra över IP. När det gäller utskrifter så går det protokollet, vad jag vet, bara över AppleTalk. Så routar inte din burk det är det kört. Men anledningen till att det fungerar med en sladdansluten Mac beror på att du har en ethernetswitch som fixar jobbet åt dig (level 2).

Ursprungligen av frazze:

Ska vi summera lite:
Fildelning (AFP) kan du köra både över IP och AppleTalk - det krävs att din router klarar av båda protokollen, annars kan du bara köra över IP. När det gäller utskrifter så går det protokollet, vad jag vet, bara över AppleTalk. Så routar inte din burk det är det kört. Men anledningen till att det fungerar med en sladdansluten Mac beror på att du har en ethernetswitch som fixar jobbet åt dig (level 2).

Hum, jag trodde att routern tog hand om IP adresser mot internet/LAN medan det "innanför" både trådbundet och trådlöst fungerade som en ethernet switch. Betyder det då att utskriftsjobbet via trådlöst blandar in routern (som då förmodas inte klara appletalk).

Detta är vad D-linksupporten hittills svarta på mina frågor när det inte fungerat att skriva ut trådlöst enligt ovan:

Bäste D-Link kund!

Vad du kan testa ändra är att sänka "RTS Threshold" och "Fragmentation". Det gör du under Advanced->Performance inne på routern.
Sänk med ca 100 per gång, sänk dock inte till lägre än 1500.
Hjälper inte det bör du testa om du kan pinga din skrivare, för att se om du får någon kontakt över huvudtaget.
______________

Bäste D-Link kund!

Det låter som att det kan vara någon inställning i din airport och appletalk så vad du bör göra är att kontakta apple för att kolla upp inställingarna där, har heller ej någon kunskap om att pinga via appletalk så det är något som de på apple kan med största sannolikhet lösa åt dig.
Finns heller ej några inställningar på din DI-624+ som kan påverka detta.

______________

Bäste D-Link kund!

Ja din D-Link DI-624+ är appletalk kompatibel.

Jag undrar om man verkligen kan säga att 624 är appletalk-kompatibel om den inte talar appletalk till skrivaren????

Ursprungligen av cuben@mac99:

Bäste D-Link kund!

Ja din D-Link DI-624+ är appletalk kompatibel.

Jag undrar om man verkligen kan säga att 624 är appletalk-kompatibel om den inte talar appletalk till skrivaren????

Jag har själv fått likn svar fr D-link. Sanningen är...
Appletalk via trådbundet nätverk hanteras utan problem, men 624+ stödjer EJ Appletalk via trådlöst nätverk.
Förslag; byt router eller köp en kabel.

Jag har en ny Dlink DI-525 och det fungerade perfekt att skriva ut trådlöst från min iBook via skrivardelning på min iMac.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag har en ny Dlink DI-525 och det fungerade perfekt att skriva ut trådlöst från min iBook via skrivardelning på min iMac.

Låter bra. Jag tror faktiskt att problemet i 624+ är en bugg. Konstigt om man stödjer Appletalk enbart trådat, och ej trådlöst.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag har en ny Dlink DI-525 och det fungerade perfekt att skriva ut trådlöst från min iBook via skrivardelning på min iMac.

Vad är DI-525 för apparat? Hitar bara DI-524. Är nu erbjuden att byta min 624+ mot en 524. Verkar som ett bra byte för en macanvändare eller hur?

Hjälp - fungerar inte trots byte

Blev erbjuden en D-Link 524 i byte mot 624+ som ju inte fungerade för trådös utskrift via airport. Nu har jag äntligen kopplat in den nya och den har samma problem! Det går fint att skriva ut via switch routern om dator resp skrivare är ansluten med tråd. Om man istället ansluter datorn via airport går det fint att surfa, maila etc men inte att skriva ut. Man får meddelande i datorn att skrivaren som nyss gick alldeles utmärkt inte svarar.
Går det troll i detta? Har just LaserWriter 12/640PS något som gör att den inte svarar? Är det någon inställning port eller vad vet jag som gör att datorn inte kan kmmunicera med skrivaren den trådlösa vägen????? Hjälp uppskattas!!!

Ursprungligen av cuben@mac99:

Blev erbjuden en D-Link 524 i byte mot 624+ som ju inte fungerade för trådös utskrift via airport. Nu har jag äntligen kopplat in den nya och den har samma problem! Det går fint att skriva ut via switch routern om dator resp skrivare är ansluten med tråd. Om man istället ansluter datorn via airport går det fint att surfa, maila etc men inte att skriva ut. Man får meddelande i datorn att skrivaren som nyss gick alldeles utmärkt inte svarar.
Går det troll i detta? Har just LaserWriter 12/640PS något som gör att den inte svarar? Är det någon inställning port eller vad vet jag som gör att datorn inte kan kmmunicera med skrivaren den trådlösa vägen????? Hjälp uppskattas!!!

D-link 624+, och enl vad du beskriver med 524, hanterar inte AppleTalk trådlöst, bara via kabel.
Alltså - skriv ut via trådat närverk eller byt router. Jag har en Linksys där trådlös utskrift med appletalk fungerar.

Men att skriva ut trådlöst från en bärbar till en skrivare som är delad från en fast ansluten dator funkar ju utmärkt med 624+ också. Det är bara att skriva ut direkt till en fast ansluten nätverksskrivare som inte funkar.

1
Bevaka tråden