Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Serienummer generering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2002-10-28 17:50

Har ett litet problem som jag behöver ha löst..

jag vill generera 10000 serienummer i formatet

AAAAAA-BBBBBB

där A är Versalt tecken Mellan A-Z
och be är nummer 0-9

INGA IDENTISKA NUMMER...

Jag vill ha alla nummer i ett Excel-ark,

kan man göra detta direkt i excel, eller behöver man programmera i nått annat program. Har någon gjort nått liknanade. Som sagt alla lösningar är välkomna

/Alex

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 18:03

Det finns en sådan applikation. MEN jag kan inte komma ihåg namnet. Såg den på versiontracker för några månader sedan.

Tror inte man kan göra det i excell, men jag är för dålig på det programmet för att ha någon direkt 100%-ig uppfattning...

Jag som jobbar mycket med FileMaker Pro skulle göra ett enkelt script i detta program. Sedan kan jag exportera databasen som en Excel-dokument.

/Ola

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2002-10-28 18:15

Har inte tänkt på Filemaker, ska ta en titt om jag kan lösa det där...får jag problem så hör jag av mig till dig taz

Jag genererar unika ID för poster i mina lösningar genom att:

Ha ett text-fält som innehåller en textsträng som innehåller alla tecken mellan A-Z, a-z och 0-9.

Ha ett script som loopar 12 ggr.

Låta scriptet plocka en slumpvis tecken ur fältet ovan och sätta ihop det tillsamamns med det som redan står i ett annat fält.

Kolla om räknaren är 12 ännu, om inte, upprepa, annars avbryt.

Nu har jag i det andra fältet ett unikt ID om 12 tecken.

/Ola

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2002-10-28 18:42

Är inte så hemma på scriptning i FM, hur plockar du ett slumpvisst tecken från fältet....Man skulle inte få kunna se ditt script som exempel

Tack på förhand
Alex

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2002-10-29 09:33

Jag löste det, tack för tipset...

*nästintill värdelöst inlägg*

Filemaker rockar!

1
Bevaka tråden