Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari rockar, men suger på stylesheets

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenix,

Safari har helt tagit över mitt surfande, men nu upptäcker jag till min förskräckelse att en sida jag utvecklar inte går att visa "rätt" i Safari.

Funkar fin-fint i Win-Explorer Mac-Explorer, Win-Mozilla, Mac-Mozilla, men alltså ej i Safari. Texten blir groteskt stor, när den ska vara 14px... Himla synd? Vet någon om det är tänkt att bli bättring? Eller vad som är tänkt överhuvud med Safari och CSS?

Jag testade Safari på CSS igår och det fungerade för mig. Men det är första versionen så det är klart att programmet har buggar. Surfa till sidan tryck på baggen uppe till höger och rapportera felet så blir det säkert fixat med tiden.

Tills dess kan du testa http://jigsaw.w3.org/css-validator/ (Safari gav svaren på tyska så testa i cheimera istället!).

Safari bygger som bekant på KHTML som Konqueror använder. Det var dock ett år sedan Apple tog KHTML-koden och började jobba med det. Även om Apple har förbättrat mycket själva så har Konqueror-gänget fixat säkert lika mycket på den här tiden.

Lagom till Safari 1.0 kommer nog de två webläsarna synkronisera sin kod och då är jag säker på att CSS fungerar mycket bättre.

Läste en weblog från en av Safari utvecklarna att de t.ex. redan nu har fixat så läsaren renderar den här demosidan rätt.

Ciryon

Har inte hunnit på hela dagen att besöka kyrkan men när jag kom dit så fröjdes mina ögon med denna fina bild:

rockar fett!

Tack för intressant info Ciryon.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Läste en weblog från en av Safari utvecklarna att de t.ex. redan nu har fixat så läsaren renderar den här demosidan rätt.

Funkar inte rätt för mig i Safari v51, som väl är den senaste? PNG bilderna blir inte tranparenta..

Jag kommer inte ens in på sidan med Safari.
Ser verkligen fram emot Safari v1.0. Önskar att alla små JS buggar är fixade och att det finns tabbar och password mananger ala Mozilla. Då kommer inte köra något annat.

Jag drog ihop en test sida med CSS och JS, den fungerade allra bäst i Safari... bättre än Moz, IE oavsett plattform. Det var skoj.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 11:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Safari bygger som bekant på KHTML som Konqueror använder. Det var dock ett år sedan Apple tog KHTML-koden och började jobba med det. Även om Apple har förbättrat mycket själva så har Konqueror-gänget fixat säkert lika mycket på den här tiden.

Ciryon

Verkar logiskt..

Vill man kika på hur lång Konqueror hänget kommit så kanm man ju roa sig med att installera Apples X11, kör apå Fink och installera Konqueror..

Många av de sidor som cepar sig i Safari fungerar finfint i Konqueror, de sidor som cepar sig i Konqueror fungerar i safari.

De sidor som idag falerar i Konqueror orsakas av ´user-agent´, ställer man on Konqueror till att vara ´IE* så fungerar även de..

Skall bli intressant att se vad Safari 1.0 går för när den kommer..
---
/Samuel

1
Bevaka tråden