Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer Airport-problem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en iBook och en AP-express. Musik&skrivardelning funkar, men inte internetuppkopplingen via AP. Problem sedan en knapp vecka med detta.

Vad felas?

Utrustning

iBook 800 OSX 10.3
Då och då finns de öppna nätverk i huset - de når jag (ej fysiskt fel alltså) och kan surfa på.
AP Express med fungerande musik & skrivardelning.
Ethernet i väggen (10 Mbps), fungerande uttag.

Alla enskilda komponenter (inkl kablage) förefaller fungera. Men jag kan ej få till helheten.
Tacksam för hjälp!
/Jx

Är du säker på att nätet inte är låst till din macadress?? Datorns dvs.

Jag har inte mekat något med inställningarna i det sista - men jag behöver dock upplysas om vad du menar (kunskap saknas...)

Låter som routing eller dns-problem.

Så här brukar jag felsöka:

Kan du pinga interna gatewayen?
Kan du pinga externa gatewayen?
Kan du pinga en dns-server (förslag 192.71.220.10)?
Kan du pinga ett dns-namn (förslag www.sunet.se)?

Sedan är det inte så svårt att räkna ut vart felet ligger Egentligen kan du göra steg 1-3 via steg 3, om du kan tolka pingsvaren du får (du kan få svar från en router istället för servern om routing inte fungerar).

Logga in på ap'n och pinga därifrån, antagligen där felet ligger.

Tacksam för snabba svar! Tyvärr är de över min nivå - jag har inte koll på hur jag pingar som rekommenderat. En mer grundläggande assistans vore av nöden...
/Jx

Bredband i form av ethernet-i-väggen via UpUnet (Uppsalas universitetsnät).
Prövade att rent fysiskt koppla in datorn och köra - inga problem. Trådlöst går ej...

Låter som du skulle behöva läsa på dig lite om nätverk!

http://computer.howstuffworks.com/home-network.htm
http://computer.howstuffworks.com/wireless-network.htm

Läs manualerna för din accesspunkt. Du måste nog logga in på den och se så den har fått en ip-adress av din internetleverantör. Eftersom ditt interna nätverk fungerar så antar jag att dhcp fungerar som det ska.

Ursprungligen av JavelinX:

Bredband i form av ethernet-i-väggen via UpUnet (Uppsalas universitetsnät).
Prövade att rent fysiskt koppla in datorn och köra - inga problem. Trådlöst går ej...

då är det mac adresslåsning. (troligtvis)

inatt när du går och lägger dig så kopplar du ur allt och bara låter det vara. I morgon bitti kopplar du in airporten till bredbandet och då kommer det att fungera (hoppas vi)

EDIT: upunet användersig av macadresslåsning

vad har du för bredband? Antagligen har din ISP (leverantör) låst ditt bredband på datorns nätverkskorts fysiska adress (MAC-adress). Det släpper efter ett tag.

Jag vet inte hur man säger till macen att släppa ip-nummret. Men det finns säkert ngn annan som vet.

Det låter nämligen som samma problem jag hade hamma hos min mamma och pappa (HSB-bolina)

Vad har du för leverantör??

Kan du ringa och höra om de låser uppkopplingen på macadressen?

Det står ju t.om. att de uttnyttjar låsning på macadresser. läs manualen för guds skull!

Dessutom bryter du mot ditt avtal om du kopplar in en ap.

AP... hehe. Jag är långt ifrån ensam om att göra det...

So...blir det ok att bryta mot avtal bara för att du inte är ensam om det...nu vet du iaf vad problemet beror på. Det står i manualen hur du ska göra för att kunna snaluta en annan "dator" följ den.

(ett tips kan ju vara att läsa innan man förväntar sig att folk ska lösa ens problem)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 20:30

Still in din APE på att klona MAC-adressen för den dator som du kan surfa med när den är inkopplad i väggen. Se även till att låsa din APE så gott du bara kan för att inte riskera att bryta mot ditt avtal för internetaccess.

Kellogs - jag är medveten om att jag tiltar avtalet. Dock har jag inte kunskap nog att veta om problemen härrör från det eller om det är något annat (värre) fel. Därför frågade jag.

Men det står ju klart och tydligt att om man kopplar in en annan dator, eller anna utrustning kan man få problem.

Jag vet inte om man kan klona macadressen till airport expressen. det kan gå. Du hittar din dators (nätverkskortets adress) i System preferences(systeminställningar) >nätverk> ethernet> ethernet.

skriv ner den adressen.

Logga in på din airport express och se om du kan "fejka" ape:ns adress till din dators. kommer allt att fungera som vanligt.

använd airport admin utility, där borde du kunna fixa till detta

1
Bevaka tråden