Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad innebär det att reparera skivbehörigheter?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-14 10:12

Har förstått att många har för vana att reparera skivbehörigheter, vad innebär det? Finns det några risker med att göra det? Hur ofta bör man göra det?

Skulle också gärna vilja veta lite generellt vad som är bra att göra för att datorn ska må bra. Har en iBook G4 800mHz, 640MB RAM, och tycker att den blivit slö senaste veckan (Kör Tiger men har inte gjort senaste uppdateringen). Får "badboll" (som min mamma brukar säga) hela tiden. Vad kan det bero på?

Om jag inte har några fönster öppna men Mail, Safari och iTunes igång så använder datorn 360MB RAM. Tömde cache i Safari innan jag kollade (det frigjorde ca 40MB). Är detta rimliga värden?

Har kollat aktivitetskontroll och det finns inget igång som tar mycket kraft. Nuvarande uptime är 18 dagar. Påverkar det snabbheten?

Alla användare i Mac OS X har rätt att göra vissa saker med filer - läsa. skriva, kasta etc. - de har behörigheter. Med jämna mellanrum kan behörigheterna behöva återställas till de korrekta inställningarna. Filer med felaktig info om behörigheter kan orsaka en del strul.

En vanlig rekommendation är att reparera dessa innan man installerar program och före/efter systemuppdateringarna.

Sen finns det en del städscript inbyggt i OS X (liksom andra UNIX-system). Grundinställningen är att systemet städar sig själv 04.00. Eftersom en normal hemdator är avstängd den tiden på dygnet så kan det vara idé att köra scripten på annan tid. Ett freeware som ser till detta är Anacron.
http://members.cox.net/18james/anacron-tiger.html

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 22:20

Sen finns det en del städscript inbyggt i OS X (liksom andra UNIX-system). Grundinställningen är att systemet städar sig själv 04.00. Eftersom en normal hemdator är avstängd den tiden på dygnet så kan det vara idé att köra scripten på annan tid. Ett freeware som ser till detta är Anacron.
http://members.cox.net/18james/anacron-tiger.html[/QUOTE]

Hur vet man att den gör jobbet?

Yes!!

Ursprungligen av cilla:

Har förstått att många har för vana att reparera skivbehörigheter, vad innebär det? Finns det några risker med att göra det? Hur ofta bör man göra det?

Vid reparering återställer man behörigheten på vissa filer så att de återgår till vad de var enligt kvittot från den installerare som skapade filen. Enda anledningen att göra det är om man kört tredjepartsinstallerare som pillar i filer de inte har att göra med, eftersom det är den i princip enda orsaken till att det händer. Normalt sett behöver man inte göra det, men det kan i vissa fall lösa en del svårdiagnostiserade problem. Däremot finns det ett visst klientel som har en ganska skev uppfattning om vad det hela handlar om och tror att det är någon sorts magisk procedur som botar allt från cancer till skoskav, men det får stå för dem.

Citat:

Skulle också gärna vilja veta lite generellt vad som är bra att göra för att datorn ska må bra. Har en iBook G4 800mHz, 640MB RAM, och tycker att den blivit slö senaste veckan (Kör Tiger men har inte gjort senaste uppdateringen). Får "badboll" (som min mamma brukar säga) hela tiden. Vad kan det bero på?

Kolla i Aktivitetskontroll vad det är som drar så mycket resurser innan du gör något annat. Det kan bero på vad som helst, så det är lite svårt att komma med någon generell lösning.

Citat:

Om jag inte har några fönster öppna men Mail, Safari och iTunes igång så använder datorn 360MB RAM. Tömde cache i Safari innan jag kollade (det frigjorde ca 40MB). Är detta rimliga värden?

Nej, jag skulle hellre se att den nyttjade minnet fullt ut bortsett från en buffert på ca 50 MB. Underutnyttjande av RAM-minnet är iofs normalt när du nyss avslutat några program - låt den stå ett tag så bör det normalisera sig.

Citat:

Har kollat aktivitetskontroll och det finns inget igång som tar mycket kraft. Nuvarande uptime är 18 dagar. Påverkar det snabbheten?

Nej.

Ursprungligen av Samuel K:

... Däremot finns det ett visst klientel som har en ganska skev uppfattning om vad det hela handlar om och tror att det är någon sorts magisk procedur som botar allt från cancer till skoskav, men det får stå för dem.
...

Hahaha... (Skrattar ohämmat...!!!)

Men DiskWarrior är ett vassare verktyg att ta till när det behövs. Väl värt varenda krona

  • Medlem
  • 2005-11-14 12:22
Ursprungligen av Samuel K:

Nej.

Jo, visst tusan kan det sega ner systemet ordentligt - det är iaf min egen erfarenhet. Om du inte vill slå rekord i uptime så prova att starta om datorn så ska du se att den går fortare igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 14:18
Ursprungligen av Giggs:

Jo, visst tusan kan det sega ner systemet ordentligt - det är iaf min egen erfarenhet. Om du inte vill slå rekord i uptime så prova att starta om datorn så ska du se att den går fortare igen.

Själv har jag ingen erfarenhet av detta. Men jag tycker det låter konstigt att man skulle behöva boota om för att friställa resurser (eller vad man nu gör). Skulle det inte räcka med att t.ex. logga ut och logga in igen?

Ursprungligen av Giggs:

Jo, visst tusan kan det sega ner systemet ordentligt - det är iaf min egen erfarenhet. Om du inte vill slå rekord i uptime så prova att starta om datorn så ska du se att den går fortare igen.

Nej, systemet är i princip fritt från minnesläckor, OS 9- och NT4-tiden är lyckligtvis förbi.

Däremot har folk uppenbara problem att se skillnaden mellan kernelspace och userspace; i det sistnämnda finns det en del saker som kan läcka påtagligt, men det är snabbt avhjälpt genom att starta om programmet i fråga. Standardlösningen brukar vara att starta om Safari och bara ha Word igång när man behöver det, då håller sig allting rappt igen. I värsta fall kan man logga ut och logga in, men det är sällan det behövs.

Här är Apples hjälptext ang behörigheterna:

Testa och reparera skivbehörigheter
Användarbehörigheter som är kopplade till filer, mappar eller program kan bli skadade, vilket kan göra att filen eller programmet inte går att öppna. Problem med behörigheter kan också göra att datorn arbetar långsammare. Om du får problem med behörigheter kan du försöka åtgärda dem med hjälp av Skivverktyg. Du kan bara kontrollera och reparera behörigheter på hårddiskar som har Mac OS X installerat.

Det kan vara bra att reparera behörigheterna efter en systemuppdatering och när du har installerat nya program.

Du kan också reparera behörigheter för Mac OS 9, om du har problem med att använda program i Classic-miljön. Markera hårddisken och välj Arkiv > Rätta behörigheter i Mac OS 9.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 22:21

[wiki]Reparera skivbehörigheter[/wiki]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-15 19:32

Hur kommer det sig att man behöver reparera över huvud taget? Alltså:
Varför ändrar program till något som tydligen inte är önskvärt av användaren (rådet är ju att reparera efter installation) och varför har inte OSX t.ex. en automatisk reparerare som drar igång direkt efter en installation om det nu är så viktigt?

Nyfiken bara

1
Bevaka tråden