Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iBook G4 - airport låsning och datorn går inte att stänga av

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-10 07:51

Hej

Jag har nyligen fått min nya iBook och jag har fått ett skumt problem. Två gånger när jag har väckt datorn ur vila har den inte velat ansluta till mitt WLAN och istället ställt sig att tugga. Då har jag försökt att stänga av airport och så men det har inte fungerat. Som gammal windows-användare försöker man då att starta om datorn, men inte heller det går. Försöker jag stänga av eller starta om datorn så fastnar den efter att skrivbordet och så har dödats. Den står med en ikon och snurrar i alla evighet (30 min +) så jag har inte kommit på annat än att ta ur batteriet.

Vad ska jag göra vid en sån här situation?

(Jag har inte installerat mer minne än så det borde det inte bero på)

Edit: Även bluetooth verkar få krupp och inte vilja fungera, dvs mina anslutna bluetooth enheter vill inte när det låst sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 08:45

En sak du kan kolla är att ladda hem ett program som heter Cocktail.

ligger på macosxcocktail.com, och går att köra ett par gånger utan att betala - -även om jag rekommenderar dig att betala för att behålla detta eminenta program...

Under rubriken Pilot när det är installerat kan man trycka på typ "run", då kör cocktail ett antal åtgärder åt dig som egentligen ligger i OSX redan - men det skullle bli ett långt inlägg. När du kört det så KAN det ha löst problemen, om det inte gör det återkom här !

/Tangen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-10 17:28

Men ska underhåll behövas efter två dagar?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 18:00
Ursprungligen av Bjarte:

Men ska underhåll behövas efter två dagar?

Nej, självklart inte.
Om du har köpt Maccen med garanti, använd den.

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 18:09

Du får ringa till Apple, sitta i en timme och göra hardwaretest och andra meningslösa tester med en engelsktalande norsk på Irland för att sedan komma fram till att datorn nog är lite trasig. Sen får du hoppas att du är hemma när TNT kommer för att hämta upp den, om nu inte Apple envisas med att du ska åka till ett Apple Center för att reparera din två dagar gamla iBook.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-10 19:32

Jag åker ju hellre till ett apple center än försöker få till en träff med TNT.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-10 21:35
Ursprungligen av Bjarte:

Jag åker ju hellre till ett apple center än försöker få till en träff med TNT.

För det som känt rätt svårt......

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 19:44

Det kanske finns ett Apple Center nära dig som du få hjälp av?

Yes!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-10 19:57

Linköping har förhoppningsvis den fördelen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-11 17:58

Reparerat skivbehörigheterna? Det behöver man ju ibland.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-12 14:10
Ursprungligen av dayweed:

Reparerat skivbehörigheterna? Det behöver man ju ibland.

Jo, efter lite mindre än ett dygn då problemet första gången uppstod bör det ju ha varit dags kanske?
För en ny dator ska man helst reparera det första man gör?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-12 15:43

Jag gjorde inte det på min, kanske efter någon vecka. Men det låter väldigt skumt.. Aldrig haft det problemet och jag kan inte komma på så mycket mer..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-12 16:29
Ursprungligen av dayweed:

Jag gjorde inte det på min, kanske efter någon vecka. Men det låter väldigt skumt.. Aldrig haft det problemet och jag kan inte komma på så mycket mer..

Mm, det verkar vaa lite ovanligt, men nu har det inte hänt på ett tag.Får se om det dyker upp igen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-12 17:37

Precis.. *Peppar peppar ta i trä* Lycka till.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-14 08:20

Nu har det hänt igen. Det fins inget sätt att stänga av airport och på så sätt försöka lösa det? För det går ju inte att komma åt airportsymbolen, kommer man nära den blir det badboll.

har du testat att starta om finder eller du kan inte ens få upp den menyn. Ring apple...det börjar verka hårdvarufel

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-14 09:02
Ursprungligen av Kellogs:

har du testat att starta om finder eller du kan inte ens få upp den menyn. Ring apple...det börjar verka hårdvarufel

Mja, starta om Finder? Det alternativet finns väl inte ens med en olåst dator?

jo alt + kringla + escape

jmf. ctrl alt delete

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-15 07:06

Igår hände det igen. Verkar hända med lite drygt ett dygns mellanrum. Att starta om findern gav ingenting. Fortfarande samma problem. Det finns ingen som vet hur man från terminalen tvingar datorn att stänga av airport?

1
Bevaka tråden