Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt en mini

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 00:04

Nu har det införskaffat en Mac Mini och jag har kört den ett par veckor. Mitt intryck hittills är positivt, även om jag upptäckt att en del myter om Mac just är myter. Det sympatiska är det välintegrerade systemet som är väldigt komplett från början. Många saker sköter sig också bra från början utan allt för mycket inblandning och pillande.

Nu till det negativa... Det positiva har ju nämligen ändlösa rader av människor skrivit här redan. Uppenbarligen håller jag ju i stort sett med eftersom jag bytte!

* Jag är en power-user (fånigt ord, men det är nog en bra beskrivning). Jag är van vid att göra så mycket jag kan med tangentbordet och så lite som möjligt med musen. Både för att det är nyttigare för handlederna och för att det går snabbare. Nå, macen saknar tangentbordssnabbkommandon på de mest nödvändiga ställen. Eller så är det jag som inte kunnat hitta dom. Men jag har ändå testat alla vettiga varianter.

Ta till exempel Spara, Avbryt, Spara inte dialogerna. På en PC kunde jag trycka pilarna mellan alternativen, jag kunde tabba, jag kunde använda alt+en logisk bokstav. För varje av ganska många Photoshopbilder jag använder måste jag flytta handen till musen. Eller att navigera runt i menyerna i toppen av skärmen med tangentbordet. Går det på Mac? På en PC kan jag trycka alt för att komma upp i menyerna, därefter kan jag trycka bokstäver för att hoppa runt. Eller använda pilarna. Mao har varje menyfunktion i en PC ett kortkommando som går relativt snabbt att slå.

* Stabiliteten. Visst, att krasha Mac-OS på knä är nästan omöjligt. Men så är XP också. Däremot går det bra att pressa båda operativsystemen på knä om dom inte har nog mycket RAM. Med 512 Mb i båda datorerna 1.4 Ghz i Macen och 850 Mhz i PC:n knäcker jag dom ungefär lika lätt. Photoshop och Automator på Macen rekommenderas varmt om ni vill få ert system att gå så långsamt att det inte längre går att markera fönster! De utökade resurser som min Mac har äts upp av overhead i operativsystem. Men å andra sidan, en av anledningarna till att jag köpte mac är att jag tycker det är värt det. Overheaden ger mig en massa användbara extrafunktioner som jag verkligen uppskattar. Jag hoppas hoppas bara att 1 Gb RAM-minne löser dom här problemen.

* Programmen. Let's face it, det skrivs ruttna program till båda plattformarna. Programmerarna blir inte nödvändigtvis bättre för att dom skriver för Mac. Inte ens Apples egna. Om jag drar in Mp3 låtar till iTunes får jag dubbla filer. Om jag synkar min telefon med datorn händer mystiska saker... Apple har också en lite konstig inställning till sina kunder. Valfriheten är väldigt begränsad. Om jag vågade använda synken skulle jag t.ex. ovillkorligen inte kunna synka mer än åtta veckor. iPhoto går knappt att anpassa alls.

* Pillmöjligheterna. Här är jag lite kluven. Å ena sidan är det bra av Apple att göra saker osynnliga. Å andra sidan gör det felsökning frustrerande. Jag använder mer än 12 USB-enheter i mitt system. På PC:n kan jag ta upp enhetshanteraren och se ett snyggt träd över hur det hela hänger ihop och vad som är anslutet och inte. På Macen märker jag överhuvudtaget inte att jag har Usb. Eller scanner. Hur felsöker man scannern när den inte synns? När man inte kan se om det är fel i Usb-kedjan eller i scannern?

På plussidan ligger att operativsystemet är Unixbaserat. Jag har alltid tidigare tyckt att Unix är pest, men nu med ett fint OS-X skal ovanpå blir det mycket roligare. Att OS-X:s inbyggda webbserver är en förkonfigurerad Apache är ju oerhört proffsigt. Nn annan som märkt att textredigeraren använder Emacs snabbkommandon föresten? Kan tipsa om att skriva PS -uA i terminalen, då får ni en fin lista över alla processer systemet kör just för tillfället inklusive processoranvädning och minne.

* Ljudet. Visst, oftast hör jag den inte alls. Men att säga att den är helt tyst är fel. Pressa den lite så låter den ungefär lika mycket som en bärbar dator. DVD-spelaren ska vi inte tala om föresten, den låter som en gruskross Men i stort sett är den tyst. Dessutom producerar den lite värme. Min har gått dygnet runt i mer än två veckor och verkar vad jag kan se inte ta nån skada av det.

Okej, det var några kommentarer, kanske inte så positiva, men det fina i att ha en Mini-Mac har som sagt redan beskrivits. Mitt omdömme är nog att den egentligen är för klen för en användare som vill ha ut mer än Word och en webbläsare ur sitt system. Men vad gör man när den billigaste Power-Macen kostar minst tre gånger så mycket? Men den är snygg, liten, tyst och ger inte ifrån sig nån värme. Den perfekta datorn att köra hela tiden! Jag vaknar numer till musik, rekommenderar Bic Runga...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-14 00:28

Hej, hallå och välkommen till Mac-världen föresten!
Har själv en Mac mini 1,42. Bland annat...

Ge inte upp - det finns en hel uppsjö kortkommandon i OS X!

Kika runt i menyer och testa hålla ned alt för att se om något ändras (främst Finder(
Kolla även i Systeminställningar - Tangentbord & Mus - Kortkommandon !
Där kan du även själv lägga till egna.

Ursprungligen av linen:

Ta till exempel Spara, Avbryt, Spara inte dialogerna. På en PC kunde jag trycka pilarna mellan alternativen, jag kunde tabba, jag kunde använda alt+en logisk bokstav.

I "vill du spara-dialogen":
kringla - d = "don't"
kringla - s = save
kringla -a / escape = avbryt

Ursprungligen av linen:

På Macen märker jag överhuvudtaget inte att jag har Usb. Eller scanner. Hur felsöker man scannern när den inte synns? När man inte kan se om det är fel i Usb-kedjan eller i scannern?

Äpplet - "Om den här datorn". Klicka på "Mer info..." (Bonus: klicka på "Version xxx" några gånger och se datorns serienummer!)

/M

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-14 00:32
Ursprungligen av linen:

Ta till exempel Spara, Avbryt, Spara inte dialogerna. På en PC kunde jag trycka pilarna mellan alternativen, jag kunde tabba, jag kunde använda alt+en logisk bokstav. För varje av ganska många Photoshopbilder jag använder måste jag flytta handen till musen. Eller att navigera runt i menyerna i toppen av skärmen med tangentbordet. Går det på Mac? På en PC kan jag trycka alt för att komma upp i menyerna, därefter kan jag trycka bokstäver för att hoppa runt. Eller använda pilarna. Mao har varje menyfunktion i en PC ett kortkommando som går relativt snabbt att slå.

Kryssa i "Aktiver åtkomst för hjälpmedelsenheter" i Hjälpmedel i Systeminställningar. Sedan finns det webbsidor som listar alla kortkommandon i Mac OS X (vet inte exakt vat, men du hittar länkar om du söker på forumet).

Ursprungligen av linen:

* Stabiliteten. Visst, att krasha Mac-OS på knä är nästan omöjligt. Men så är XP också. Däremot går det bra att pressa båda operativsystemen på knä om dom inte har nog mycket RAM. Med 512 Mb i båda datorerna 1.4 Ghz i Macen och 850 Mhz i PC:n knäcker jag dom ungefär lika lätt. Photoshop och Automator på Macen rekommenderas varmt om ni vill få ert system att gå så långsamt att det inte längre går att markera fönster! De utökade resurser som min Mac har äts upp av overhead i operativsystem. Men å andra sidan, en av anledningarna till att jag köpte mac är att jag tycker det är värt det. Overheaden ger mig en massa användbara extrafunktioner som jag verkligen uppskattar. Jag hoppas hoppas bara att 1 Gb RAM-minne löser dom här problemen.

Problemen du upplever har att göra med att du inte har tillräckligt med RAM. Det är stor skillnad på att köra med 512 mb eller 1 gb RAM eftersom Mac OS X och ett par program igång direkt fyller upp hela minnet om du bara har 512. Fyller du inte upp RAM-minnet så kör Mac OS X cirklar runt Windows när det gäller multitaskning.

Ursprungligen av linen:

* Programmen. Let's face it, det skrivs ruttna program till båda plattformarna. Programmerarna blir inte nödvändigtvis bättre för att dom skriver för Mac. Inte ens Apples egna. Om jag drar in Mp3 låtar till iTunes får jag dubbla filer. Om jag synkar min telefon med datorn händer mystiska saker... Apple har också en lite konstig inställning till sina kunder. Valfriheten är väldigt begränsad. Om jag vågade använda synken skulle jag t.ex. ovillkorligen inte kunna synka mer än åtta veckor. iPhoto går knappt att anpassa alls.

1. Skippa att dra in .m3u-filen så får du inte dubletter i iTunes.
2. Jag tycker att synkningen av information mellan mina Macar och min SE k700i via bluetooth fungerar alldeles utmärkt. Har dock inget behov av att synka mer än 2 månader framåt. Just mobilsynkning via bluetooth är en av de många mardrömsliknande episoder jag varit med om under XP, men som "det bara fungerar™" på mina Macar.
3. Man kan ju inte gilla allt, men jag tycker iPhoto är ett alldeles strålande program. Perfekt sätt att hålla reda på sina bilder så de inte hamnar utspridda lite här och var efter flera års fotoinsamlande.

Vad är det du vill anpassa? Vill du ha mer avancerade funktioner än de som finns i iPhoto finns ju iView Media Pro, Photoshop eller Aperture att använda istället.

Ursprungligen av linen:

* Pillmöjligheterna. Här är jag lite kluven. Å ena sidan är det bra av Apple att göra saker osynnliga. Å andra sidan gör det felsökning frustrerande. Jag använder mer än 12 USB-enheter i mitt system. På PC:n kan jag ta upp enhetshanteraren och se ett snyggt träd över hur det hela hänger ihop och vad som är anslutet och inte. På Macen märker jag överhuvudtaget inte att jag har Usb. Eller scanner. Hur felsöker man scannern när den inte synns? När man inte kan se om det är fel i Usb-kedjan eller i scannern?

Välj "Om den här datorn". Klicka på "Mer info". Där finns det du söker.

Kul att du verkar gilla din Mini i övrigt, verkar vara en tyst och trevlig liten burk det där.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 00:59

Akeson: vad menar du med .m3u filer? Linen skrev "dubbla filer". Menar du Linen att du ser dubbletter i iTunes eller att det blir två kopior av samma fil på datorn?

Är det inte inställningarna i iTunes det gäller? Under Inställningar>avancerat kan man välja om iTunes ska kopiera det man drar in (eller importerar) till iTunes till musikbibliotekets mapp och även organisera musiken i artist>album mappar. Jag brukar dra en låt till iTunes, låta iTunes kopiera den och organisera det. Sedan slänger jag originalfilen. Smidigt, tycker jag. Men man kan välja bort det om man vill.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 01:26
Ursprungligen av elsevero:

Akeson: vad menar du med .m3u filer?

.m3u är spellistor. Drar du med dem in i iTunes när du kopierar musik så får du dubletter.

Ursprungligen av elsevero:

Är det inte inställningarna i iTunes det gäller? Under Inställningar>avancerat kan man välja om iTunes ska kopiera det man drar in (eller importerar) till iTunes till musikbibliotekets mapp och även organisera musiken i artist>album mappar. Jag brukar dra en låt till iTunes, låta iTunes kopiera den och organisera det. Sedan slänger jag originalfilen. Smidigt, tycker jag. Men man kan välja bort det om man vill.

Visstkan du göra det i iTunes inställningarna, men problemet kvarstår ändå om du av misstag drar med .m3u filerna

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 09:09

Problemet är att det inte är det som är problemet!

Nu vet jag vad .m3u är för ngt men... Linen skriver "Om jag drar in Mp3 låtar till iTunes får jag dubbla filer".

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 09:16

Ja och antagligen drar han av bara farten med spellistan som ofta ligger i samma mapp och ser förvillande lik ut mp3-filerna och då skapas dubletter i iTunes.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-14 12:40
Ursprungligen av Macvarg:

Ja och antagligen drar han av bara farten med spellistan som ofta ligger i samma mapp och ser förvillande lik ut mp3-filerna och då skapas dubletter i iTunes.

Eller så har han en mapp´som han drar dit som i sin tur kopieras till biblioteket.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 13:26
Ursprungligen av linen:

* Pillmöjligheterna. Här är jag lite kluven. Å ena sidan är det bra av Apple att göra saker osynnliga. Å andra sidan gör det felsökning frustrerande. Jag använder mer än 12 USB-enheter i mitt system. På PC:n kan jag ta upp enhetshanteraren och se ett snyggt träd över hur det hela hänger ihop och vad som är anslutet och inte. På Macen märker jag överhuvudtaget inte att jag har Usb. Eller scanner. Hur felsöker man scannern när den inte synns? När man inte kan se om det är fel i Usb-kedjan eller i scannern?

Just det här funkar ju faktiskt smidigare på macen än pcn. Ta dig lite tid att lära dig hur saker funkar innan du börjar gnälla.

Senast redigerat 2005-11-14 14:02

Jätteskönt att se någon som skriver sakligt om de nackdelarna som finns med mac mini (enligt just denna användare).
Även skönt att användarna här håller en seriös nivå och hjälper till att förklara och lösa nackdelarna

jag har själv tänkt byta till Mac Mini och detta är en av de bästa trådarna som skrivits på länge, i alla fall om man är en inbiten pc-användare >_< Många av de saker som togs upp har inte ens jag funderat på, men hade nog hamnat i samma läge som Linen om jag inte sett denna tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 09:17

Man kan navigera med tangentbordet i menyraden, Dock, verktygsfönster, etc genom att trycka ctrl+F2, F3, F4, F5 eller F6. Frågan är hur nödvändigt det är - kortkommandon är mycket bättre.

Själv tycker jag att just bristen på kortkommandon är bland det mest enerverande i Win. På Mac har man kortkommandon till nästan allt och de vanligaste - tex Markera Allt (cmd-A), Kopiera (cmd-C), Klistra In (cmd-V), Avbryt (cmd-punkt), Inställningar (cmd-komma), etc - fungerar precis överallt, även i inloggningsfönstret eller under systeminstallationen.
Det man använder mest är Stäng fönster (cmd-W), stäng alla fönster (cmd-alt-W) och Avsluta Program (cmd-Q). Har man alltid handen på cmd, W och Q, trycker man tillslut reflexmässigt på dem när man vill stänga saker - det är så extremt smidigt - känns nästan som att man kontrollerar datorn med tankarna ibland. I Win måste man sträcka ut handen över hela tgb:et och trycka det fullkommligt ologiska alt+F4 eller så måste man använda musen ...

Mycket i Mac OS fungerar på ett annat sätt - man måste tänka annorlunda - ut ur sina vanliga Windowsbanor. Saker är oftast enklare än man tror egentligen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 09:48

Ehum... CTRL-A, X, V osv har funnits i Windows ända från början. Även i Windows fungerar ctrl-w och de flesta andra kortkommandon du skriver. Samt att Windows har de mycket smidiga understrukna bokstäverna i varenda menykommando och dialogruta vilket gör att man inte behöver gissa sig till vad man ska trycka. T.ex. är det bara att trycka Ctrl-ö om det står "Försök igen". Av det jag upplevt tycker jag att kortkommandon fungerar bra mycket smidigare på Windows, då man alltid vet vad man ska trycka och inte behöver gissa. Även om det kan vara smidigt med kringla+, för inställningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 10:27
Ursprungligen av Macvarg:

Ehum... CTRL-A, X, V osv har funnits i Windows ända från början. Även i Windows fungerar ctrl-w och de flesta andra kortkommandon du skriver. Samt att Windows har de mycket smidiga understrukna bokstäverna i varenda menykommando och dialogruta vilket gör att man inte behöver gissa sig till vad man ska trycka. T.ex. är det bara att trycka Ctrl-ö om det står "Försök igen". Av det jag upplevt tycker jag att kortkommandon fungerar bra mycket smidigare på Windows, då man alltid vet vad man ska trycka och inte behöver gissa. Även om det kan vara smidigt med kringla+, för inställningar.

Nej Ctrl-A,x,c,v har inte alls funnits sen början i Windows. Och commandona är inte konsekventa. Ursprungliga kortkommandon i windows är shift-delete för att klippa ut eller var det nu kopiera. Shift-insert för att klistra in. Och ja vissa windows program använder dessa kortkommandon än idag. Windows användare får vara glada att Microsoft har kopierat Apples kort kommandon till en del i alla fall. Men någon Windows tangent fanns inte tidigare och nån cmd motsvarande fanns inte heller så det blev ctrl i stället.
Få historien korrekt nästa gång Varg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 11:41
Ursprungligen av Macvarg:

Ehum... CTRL-A, X, V osv har funnits i Windows ända från början. Även i Windows fungerar ctrl-w och de flesta andra kortkommandon du skriver.

Ja, det vet jag. Det jag sa var att det finns fler kortkommandon på Mac och att de vanligaste är konsekventa och går att använda precis överallt. Cmd-V, etc var bara exempel på konsekventa kortkommandon.
Det jag menar är tex att om jag är i URL-fältet, ett fält i ett webbformulär, i lösenordsfältet i Inloggningsfönster eller var som helst i hela systemet, så kan jag alltid använda cmd-A för att snabbt och reflexmässigt markera all text om jag vill ersätta den.
Så konsekvent är Windows defenitivt inte. Det finns hjälpmedel (understrukna bokstäver tex) som gör att man ibland kan se vissa kortkommandon ändå, men hade det inte varit bättre om allt var konsekvent, så att det inte behövdes?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-15 13:28
Ursprungligen av Macvarg:

Ehum... CTRL-A, X, V osv har funnits i Windows ända från början. Även i Windows fungerar ctrl-w och de flesta andra kortkommandon du skriver. Samt att Windows har de mycket smidiga understrukna bokstäverna i varenda menykommando och dialogruta vilket gör att man inte behöver gissa sig till vad man ska trycka. T.ex. är det bara att trycka Ctrl-ö om det står "Försök igen". Av det jag upplevt tycker jag att kortkommandon fungerar bra mycket smidigare på Windows, då man alltid vet vad man ska trycka och inte behöver gissa. Även om det kan vara smidigt med kringla+, för inställningar.

Det hjälper inte när de har ctrl-tangenten som kommandotangent.

Vilken ergonom som helst i världen kan skriva under på hur idiotiskt att ha kommandotangenten längst ner till vänster så att man måste trycka ner den med nervikt lillfinger för att träffa den.

Dessutom, alt-F4 för att avsluta program, hur logiskt och ergonomiskt är det egentligen? Varför måste jag använda alt-gr-2 för att göra snabel-a? Oergonomiskt och idiotiskt eftersom det kräver båda händerna. Jag kan fortsätta så här länge...

Den understrukna bokstaven för kortkommando tycker jag dock är bra i Windows, men det gör menyerna extremt fula och röriga (har kanske delvis med att göra med det hemska typsnittet och graden i Windows). Vore snyggt om Apple kunde lägga in så att bokstaven lyste upp/pulserade/ eller underströks automatiskt bara när man håller nere äpple-tangenten.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-15 23:05
Ursprungligen av akesson:

Varför måste jag använda alt-gr-2 för att göra snabel-a? Oergonomiskt och idiotiskt eftersom det kräver båda händerna. Jag kan fortsätta så här länge...

Så att böja tummen under resten av handflatan för att nå vänstra alt och sen upp med ringfingret eller långfingret till 2 är mycket mer ergonomiskt?

Då föredrar jag högra alt med höger tumme och 2 med ringfinger eller långfinger.

Visst är apples metod bättre om man bara har 1 hand att skriva med...men då man oftast använder båda händerna när man skriver så spelar det ju mindre roll

Bifogar en bild som visar ungefär vad jag menar (får ursäkta att långfingret är högst upp just där, det bara följde med av farten..

Senast redigerat 2005-11-15 23:17
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-16 00:11
Ursprungligen av bogg:

Så att böja tummen under resten av handflatan för att nå vänstra alt och sen upp med ringfingret eller långfingret till 2 är mycket mer ergonomiskt?

Då föredrar jag högra alt med höger tumme och 2 med ringfinger eller långfinger.

Visst är apples metod bättre om man bara har 1 hand att skriva med...men då man oftast använder båda händerna när man skriver så spelar det ju mindre roll

Bifogar en bild som visar ungefär vad jag menar (får ursäkta att långfingret är högst upp just där, det bara följde med av farten..

Oj vad du krånglar till det

Min bild kommer i morgon, orkar inte plocka fram kameran nu...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-16 09:38
Ursprungligen av akesson:

Oj vad du krånglar till det

Min bild kommer i morgon, orkar inte plocka fram kameran nu...

¨
Det gör jag säkert

Finns säkert nått bekvämare vis, det måste det ju göra..

Enda jag finner med de 2 tangenterna, hoppas verkligen det finns ett bättre sätt

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-16 17:20
Ursprungligen av bogg:

¨
Det gör jag säkert

Finns säkert nått bekvämare vis, det måste det ju göra..

Enda jag finner med de 2 tangenterna, hoppas verkligen det finns ett bättre sätt

Tjenare! Här kommer min variant. Helt smärtfri och utan krångel

Jag har ofta kvar min Wacompenna (eller mus) i högerhanden när jag bara ska fylla i en e-postadress eller liknande, därför blir det krångligt att behöva använda båda händerna för att utföra kortkommandon. Alt-Gr-2 med en hand är i princip omöjligt med mina troligtvis ganska så normalstora händer, och definitivt inte särskilt bekvämt eller ergonomiskt.

Fördelen på Mac:en är ju att du kan göra som du vill. Är du van vid att trycka Alt-Gr-2 (2-handsfattning) kan du ju bara använda den högra alt-knappen på Mac-tangentbordet. Motsvarande, fast tvärt om funkar inte på Windowsburkar. Där händer det ingenting om man trycker Alt-2.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-16 22:01
Ursprungligen av akesson:

Tjenare! Här kommer min variant. Helt smärtfri och utan krångel

Jag har ofta kvar min Wacompenna (eller mus) i högerhanden när jag bara ska fylla i en e-postadress eller liknande, därför blir det krångligt att behöva använda båda händerna för att utföra kortkommandon. Alt-Gr-2 med en hand är i princip omöjligt med mina troligtvis ganska så normalstora händer, och definitivt inte särskilt bekvämt eller ergonomiskt.

Fördelen på Mac:en är ju att du kan göra som du vill. Är du van vid att trycka Alt-Gr-2 (2-handsfattning) kan du ju bara använda den högra alt-knappen på Mac-tangentbordet. Motsvarande, fast tvärt om funkar inte på Windowsburkar. Där händer det ingenting om man trycker Alt-2.

Bild 1 kräver ju att man flyttar handen från standardställning, bild 2 ser jättejobbig ut

Fast det viktiga är ju att man trivs med hur man skriver själv

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-16 22:11
Ursprungligen av bogg:

Bild 1 kräver ju att man flyttar handen från standardställning, bild 2 ser jättejobbig ut

Fast det viktiga är ju att man trivs med hur man skriver själv

Japp, bild 2 visar ju hur urbota idiotiskt omöjligt det är att göra ett @-teckan och samtidigt behålla högerhanden på musen På PC, det vill säga.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-16 23:09
Ursprungligen av akesson:

Japp, bild 2 visar ju hur urbota idiotiskt omöjligt det är att göra ett @-teckan och samtidigt behålla högerhanden på musen På PC, det vill säga.

Där har du allt fel..

Gissa vad CTRL+ALT+2 gör?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 10:42

Sedan Windows 3.11 i alla fall, tidigare har det varit andra kommandon i DOS, som du skriver. Ctrl har alltid funnits, Windowstangenten gör väldigt lite, den används mest för att visa startmenyn och för olika genvägar (flagga+E=utforskaren, flagga+F=sök och så vidare), den motsvarar alltså inte Äpple-tangenten.

Ursprungligen av linen:

Om jag vågade använda synken skulle jag t.ex. ovillkorligen inte kunna synka mer än åtta veckor. iPhoto går knappt att anpassa alls.

Bra tråd! Låt oss hålla den så.
(Dvs sluta prata Win vs Mac och istället prata hur man kommer igång med X och Mac mini)

Vad gäller sync: Håller med om att det skulle vara bra med mer än åtta veckor. På en "standardtelefon" och en "standardkalender" får det dock sällan plats med mer. (Har testat fram och tillbaka på lite ollika telefoner men mest på en SE T610). Det skulle iof vara bra om iSync analyserade tex iCal och jämförde med det man ville synka mot. Då skulle man eventuellt kunna synka så mycket som möjligt.

iSync fungerar annars ganska bra tillsammans med iCal. Jag har testat att synka med PC på jobbet och Mac hemma men blev lite struligt och ledde ofta till dubletter av poster. Går säkert att lösa det med, man jag orkade inte testa full ut.

Ursprungligen av linen:

Nå, macen saknar tangentbordssnabbkommandon på de mest nödvändiga ställen. Eller så är det jag som inte kunnat hitta dom. Men jag har ändå testat alla vettiga varianter.

Lien, du borde läsa denna tråd som jag skapade för några veckor sedan, där har du kortkommandon så att du nästan kräks

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86669&highlight=kortkommandon

Olle

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 23:50

Oj vad många svar det kom! Speciellt tack för kvalitetssvaren, mao de med användbar fakta som snabbkommandona för att välja "spara inte filen". Att snabbkommandona finns känns ju skönt. i Syncen är numer inaktiverad. Idag när jag tittade i min telefon har ett par telefonnummer försvunnit gud vet vart samtidigt som min farmors födelsedag hade raderats. Jag vet inte om det är Ericsson (k750-bugg-i) eller Apples fel, men jag kan helt enkelt inte använda det här om jag inte kan lite på det.

Jag brukar trycka ner vänster alt med näsan, sen tar jag höger stortå överhuvet och trycker på 2 med den.. Mer ergonomiskt blir det inte. Ska visa en bild imorgon!!

1
Bevaka tråden