Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta Hd i min PowerBook G4/1.5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon ide att byta skiva till denna : Hitachi Travelstar E7K100 100GB 2.5",
7200 rpm rotationshastighet och 8 MB buffertminne!

Jag har en 80GB 7k100 och det är en stor skillnad mot 4200rpm. Den låter kanske lite mer.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 12:45

Jag bytte så sent som förra veckan till den nya Travelstar 7K100 (100 G 7200 rpm) på min alu PB 15". Den känns en aning rappare men det är inte så att man ramlar av stolen precis. Den väsnas dock betydligt mer än original disken.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-11-12 16:29

Jag har precis satt i en 120gb 5400 varvare i min pb 12. Blev också en liten fartökning men framförallt får man plats med den allt växande musik- och fotosamlingen..

Vilken typ av fartökning pratar vi om?

För att få ut max ur PowerBook så måste man sätta processorn på "Highest". Det gör jag t.ex. när jag ska köra lite tyngre grejer.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-11-13 02:08

Så man kan alltså byta disk själv i en PB?
Jag har en PB 12" och har växt ur min 80 Gb disk. Och det går då att plocka ut den och sätta i en större om jag förstår denna tråd rätt.
Till min nästa fråga är det svårt och man bör väl vänta tills garantin har gått ut.

Niklas )

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-11-13 09:31
Ursprungligen av Surfsmurfen:

Så man kan alltså byta disk själv i en PB?
Jag har en PB 12" och har växt ur min 80 Gb disk. Och det går då att plocka ut den och sätta i en större om jag förstår denna tråd rätt.
Till min nästa fråga är det svårt och man bör väl vänta tills garantin har gått ut.

Niklas )

Jag lämnade min till en auktoriserad reparationsfirma som satte i den nya disken, gjordes i samband med en annan garantireparation men garantin gäller fortfarande efter hårddisk bytet.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 12:41
Ursprungligen av Surfsmurfen:

Till min nästa fråga är det svårt och man bör väl vänta tills garantin har gått ut.
Niklas )

Jag gjorde det själv - det var varken lätt eller gick fort - men det gick. Följde en guide jag hittade på http://www.pbfixit.com/Guide/

I min iver fick jag också spänt gummi kuddarna som håller disken en aningen för hårt så när jag sedan körde PB så fick jag en del vibrationer. Fick då göra om allt igen men nu är det perfekt. Det svettigaste momentet är när man skall lyfta själva tangentbordet.

Practice makes perfect

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 12:43
Ursprungligen av AriTenenbaum:

Vilken typ av fartökning pratar vi om?

Det är inte konstant utan mer vid vissa operationer man känner skillnaden. Jag tycker också man kan märka att den inte varm som den gamla.

Tack för alla inlägg.. beställer en ny skiva på mpndag och byter också till en duallayer dvd brännare oxå..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-13 22:05

Hur lägger man till Macosx på en tom disk är det bara att Instalera via DVD skivorna eller?

Ursprungligen av what:

Hur lägger man till Macosx på en tom disk är det bara att Instalera via DVD skivorna eller?

Man sätter in installationsskivan och startar, man kan vara tvungen att hålla inne C. Man kommer direkt in i ett installationsprogram när datorn startat.

1
Bevaka tråden