Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie Porsche 250 gb fel.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 13:45

Det är så att min LaCie HDD vill inte dyka upp på skrivbordet. Den hittas utav skivvertygen. När jag kör kontrollera skiva så står det så här:

Kontrollerar enhet “LACIE”
** /dev/disk1s1
** Phase 1 - Read FAT
Unable to read FAT (Input/output error)
Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)

1 enhet kontrollerades
0 HFS-enheter kontrollerades
1 enhet kunde inte kontrolleras

Så det är något fel. När jag kör Reparera Skiva så står det så här:

Reparerar skiva för “LACIE”
** /dev/disk1s1
** Phase 1 - Read FAT
Unable to read FAT (Input/output error)
Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)

Försökte reparera 1 enhet
0 HFS-enheter reparerades
1 enhet kunde inte repareras

När jag kollar plats så står det såhär:

Plats : Ej lagd på skrivbordet

Tycker att det här är jätte konstigt. använde den senast igår när jag kollade på film från den. Stängde av den som jag brukar och sen ville den inte dyka upp mer :S snälla hjälp mig.

MVH
Axel

Låter som något fel i filsystemet tycker jag...

Har inte dunderkoll på sånt. Om du inte håller innehållet på disken allt för kärt så kan du ju pröva att formatera om den.

Använder du disken till både PC och Mac? Om inte så formattera om disken till Mac OS extended.
Borde funka. Testade du att reparera behörigheterna först?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 17:15

Jag har bara använt den till Mac. Hur reparerar jag behörigheterna? Har inte superkoll på det här. Det mesta jag har på HDDn är sådant jag skulle bli lite smått sur att behöva formatera bort, runt 115 gb filmer och sånt.

Jag hade exakt samma problem med min Lacie 250Gb. Filsystemet är trasigt och det hjäper inte att reparera behörigheter. Eller rättare sagt, det GÅR inte att göra det. Det jag fick göra var att köra ett program för att rädda förlorad data och på så sätt lyckades jag rädda de flesta av mina filer.

Efter typ en månad hände samma sak en gång till och jag fick göra om samma procedur.
Min var formaterad som Mac OS extended och jag hade den för att flytta filer mellan PC-mac. Körde MacDrive på pc'n för att kunna läsa/skriva till den i Windows. Jag antar att det MacDrive som pajjade den till slut och numer använder jag den bara till pc'n.

FileSalvage heter programet jag använde för att få tillbaka filerna. Kolla på http://www.subrosasoft.com/

DiskWarrior är det ultimata skivverktyget om inte Apples egna fixar det.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 21:16

Verkar som att DiskWarrior inte heller vill fixa till det.. När jag väljer LaCie hddn i rullmenyn så heter den inte LaCie utan den heter Unknown Disk. Och när man väljer den så står det:

Directory cannot be rebuilt, the disk format is unsupported.
· This disk does not appear on the desktop.
· This disk is 232,89 GB in size.

Advanced
· Device ID: disk1
· Sectors: 488 397 168
· Sector Size: 512 Bytes
· File System Type: [unknown]
· Model: LaCie

Behöver verkligen hjälp
MVH
Axel

Nix, DiskWarrior rådde inte på min disk heller.

Som sagt, FileSalvage är mitt tips. Jag spenderade två dagar med diverse program men FileSalvage var det enda som fungerade.

1
Bevaka tråden