Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olycka med Apple Pro T-bord, hjälp!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-13 14:48

Hej,

Har lyckats jag välta över en flaska vatten över mitt T-bord, modell (M7803). Jag försökte så gott det gick att tippa och torka ur det men eftersom jag inte hade några verktyg att öppna bordet med, eller blåsa det torrt, så tror jag att det fortfarande finns vatten kvar därinuti. Problemet ligger i att bordet i stunden inte fungerar, nästan hälften av alla tangenter är döda och vissa fastnar. Caps Lock lampan lyser också jättesvagt men fungerar. Jag kör forfarande på OS9 så att köpa ett nytt "vitt" T-bord är ingen lösning eftersom dessa bara funkar under OSX, plus att jag inte tycker att de är vidare tilltalande eller sköna. Jag hittade en sida med info och felsökningsmetoder om reparationer på M7803-bordet, http://www.technology.niagarac.on.ca/people/bgracey/prokeyboardrepair.html . Men jag undrar om det finns det någon risk att t-bordet för alltid är förstört nu, iom. det att jag inte vidtagit akuta åtgärder, att det ligger vatten mellan de olika lagren? Kan jag återställa bordet till originalskick även om jag väntar en till ett par dagar till med att öppna och rengöra det? Jag har inte hittat någon butik som varit öppet där jag kunnat köpa de verktyg som krävs för att öppna och torka ur det. Vart hittar man en insexnyckel i storleken 1.27? Vad ska man torka skrivbordet med, luftspray, trasor? Hur reparerar man oxiderade komponenter? Något annat jag kan göra innan måndag?

Jag kan tyvärr inte skriva mer hemifrån och besvara frågor, utan enbart browsa ha möjligheten att läsa era svar då endast musen funkar. Är otroligt tacksam för svar och förslag till lösning! Tack!

// A.

Senast redigerat 2005-11-14 21:52
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-13 15:06

Är det endast vatten så borde det inte vara någon större fara om du snabbt kan få vattnet att dunsta.
Dra ur alla kablar, lägg tangenbordet på ett ljummet ställe - exempelvis golv med golvvärme. Låt det vara under några dagar (3-4 dagar borde räcka).

  • Medlem
  • 2005-11-13 16:12
Ursprungligen av Amphibian:

Vart hittar man en insexnyckel i storleken 1.27?

Har du polare med amerikanska elgitarrer kan de kanske ha rätt nyckel om de har låsbara strängar eller stall med sådana skruvar.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-14 23:05

Nu vet jag inte vad som galler just med det tangentbordet, men de tangentborden jag har spillt saker (cola, ol, grogg osv) har jag bara dragit ut sladdarna pa, tagit in det i duschen, spolat av det ordentligt, hangt upp det och latit det hanga tills jag varit saker pa att det ar alldeles torrt. Sen har jag kopplat in och det har fungerat utan problem.

Tradlosa tangentbord ar en annan femma.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 18:01

Igår fick jag tag i en 1.3 mm insexnyckel att öppna t-bordet med, det tog ett tag att skruva upp allt men nu ligger allt utspritt på skrivbordet. Jag har "lokaliserat" problemet och för er som trodde att vatten inte var någon fara kan jag berätta att några av de plastiga tangentkretskortets kretsar har oxiderat så att det antagligen nog måste repareras med "kontaktfärg". Jag köpte idag en multimeter men hittade inte kontaktfärgen i form av penna eller stift att måla dit nya kretsar. Var kan man tänkas hitta det någonstans, jag har varit på CO och diverse välsorterade järnaffärer, utan resultat. Vet ni om det blir något bra att reparera denna sortens skador med kontaktfärg eller ska jag skita i allt och försöka hitta ett beggat M7803-bord?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 18:08

Det är alltså några av dessa kretsar som oxiderat...

Hur skrapar man bäst bort det gröna lagret över kretsen?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 04:17
Ursprungligen av Amphibian:

Det är alltså några av dessa kretsar som oxiderat...

Hur skrapar man bäst bort det gröna lagret över kretsen?

Om det är den gröna skyddslacken Du menar, så borde den släppa med aceton.

  • Medlem
  • 2005-11-15 21:10

Jag har räddat en fjärrkontroll med en vit Scotch Brite-svamp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 07:16
Ursprungligen av Amphibian:

/../ Jag kör forfarande på OS9 så att köpa ett nytt "vitt" T-bord är ingen lösning eftersom dessa bara funkar under OSX /../

Jodå, de funkar i alla system som stödjer USB. Kanske funkar inte alla specialknappar dock.

Du kan ju också köpa ett Apple Pro Keyboard (svart) begagnat - eller kanske få ett.

I båda fallen kostar det inte mer än ca 200-300 kr - är det inte lättare att bara köpa ett nytt och oförstört tgb?

  • Medlem
  • 2005-11-16 07:58

Jag tror inte att eject-knappen fungerar. Annars har jag jobbat hela hösten med ett sånt tangentbord i OS9.

1
Bevaka tråden