Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mellel 2 - nu har den kommit!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är 2:an släppt.
Kul nu ska vi se om det går å göra spalter!
http://www.redlers.com/

Men var den finns att ladda ner fattar jag inte. Jag hittar bara länkar v 1.9.1
har dom kanske inte hunnit uppdatera sin sida?
Äh vicka larvpottor!
nu hittade jag den här länken:
http://www.redlers.com/index2spe.html

så fånigt....

Företaget har meddelat i god tid att de skulle släppa 2.0 i slutet av oktober eller i början av november. Sedan ett par veckor satte de release-datum så de har hittills hållit tidschema. Imorgon blir det spännande att ladda ner Mellel 2.0 och se vilka ändringar/förbättringar det har blivit. Definitivt blir det av med att kunna skapa spalter plus nya funktioner...

Greenjuice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 10:34

Mellel är ju en lysande textbehandlare. Framförallt hinner den med att läsa av tangentbordet i stort sett alltid.

Det jag kan sakna är vissa grundläggande layoutfunktioner. T. ex. att lägga in bilder s. a. s. utanför bildflödet.

Nyfiken är jag allt!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 16:43

Ingen 2.0:a än så länge!

jag var också inne å kollade nyss. Men om Mellelisarna håller hus i soliga californien som alla andra data-jetsets gör så är det ju fortfarande så tidigt så att bara de mest karriärsugna medarbetarna hunnit till jobbet. Dom släpper säkert sin 2:a nån gång på tidig eftermiddag eller så....
Håller dom däremot till på ostkusten är det sämre ställt med ursäkter.

Någon som använder bookends fresten?(frågar David som inte ens vet vad bookends är men ser att det ingår i ett erbjudande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 17:05

Mellel är helt klart lovande. Liten önskelista som dock ännu inte är uppfylld:

* Synonymordlista på liknande sätt som Word
* Möjligheten att infoga kommentarer på texten på liknande fast bättre sätt än Word
* Stöd för Open Document Format (ODF)
* Stöd för XML - bland annat mot PC Word

Hoppas annars på att Apple uppgraderar Pages i januari med stöd för ovan nämnda funktioner.

nu har den nog kommit för siten är slö som fan!
häng med nu å öka trycket på servrarna !
http://www.redlers.com/download.html

...skumt! nu ser det ut som vanligt igen. Men nyss fick jag en halv sida med text som helt klart angav att 2:an hade landat.

Hann!

Jag hann ladda ner allt: Mellel 2, uppdaterade guide-boken om 2.0 plus ett par till innan det blev svårt att komma till företagets hemsida. Antar att många har sett att hemsidan har uppdaterats.

Till att börja med, ser jag att de har gjort palett-menyn ännu smalare och en ny menyrad har lagts till på paletten, Sektion. Plus layout på den generella menyraden.

Sedan har de ändrat namn på Auto-Numbering som numera heter Auto-Title. På svenska står det lite lustigt: Autorubrik. Antalet sidor på gudieboken har blivit tjockare, 50 sidor tror jag om jag har räknat rätt.

Det är mitt ytliga intryck än så länge...

Greenjuice

jorå, Mellel 2 har landat men länken till nedladdning envisas fortfarande med å peka på version 1.91
men nu lyckades jag fuska till en nedladdningslänk som funkar:
http://www.redlers.com/download/mellel/mellel20.dmg.zip

jag letar fortfarande febrigt efter hur jag ska åstadkomma flera spalter!

Ursprungligen av David Slättne:

jag letar fortfarande febrigt efter hur jag ska åstadkomma flera spalter!

Har du klickat på Sektion på paletten? Sedan valt antal kolumner du vill ha? Jag har testat och det fungerar bra (än så länge...). Det står mer om det på sid 194 i den uppdaterade guideboken. Det kallas Sektionsformat (Section Styles) tror jag.

Eller är det skillnad på kolumner och spalter? *undrar*

Ursprungligen av greenjuice:

Har du klickat på Sektion på paletten? Sedan valt antal kolumner du vill ha?

Eller är det skillnad på kolumner och spalter? *undrar*

Tack! nu är jag lycklig.
jag såg inte skogen för alla träden

Och nu en massa år senare är Mellel 3.0 här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 13:05

Har någon testat Mellel 3.0? Nyfiken. $19 för uppgradering.

Vänligen, Ylan

Om man har 2.0 sedan ett visst datum skall tydligen uppdateringen vara gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 14:10

Jag betalade, men har varit med sedan 1.x och således bara uppgraderat till 2.0. Gillar Mellel och betalar mer därför än för ett starkt känt behov av ännu en ordbehandlare.

Vänligen, Ylan

Jag uppgraderade gratis till 3.0. Har dock inte hunnit kolla upp den så mycket.

Jag har en licens från någon bundle (vet inte om den är från före eller efter det magiska datumet), men har inte ens installerat Mellel på mina senaste burkar då jag kör med Word...

Jag jobbar nästan hela tiden med InDesign, så det blir inte mycket tid för Mellel. Men båda jobbar lite olika sätt så man blir förvirrad. Skulle önska att Mellel funkade lite mer som InDesign vad gäller Paragraph tag och Character tag….

1
Bevaka tråden