Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Ansluta till windowsutdelningar från PB

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-11 17:31

Nu har jag försökt med allt för mycket och inget har funkat. Har en 12" PB med Airport express som jag kör trådlöst till en Netgear WGR614 som har en uplink till comhem 8mbit etc. Har en PC ansluten till routern också och kan helt enkelt inte öppna de utdelningar jag har på PCn, från PBn.

Finder hittar arbetsgruppen, samma är inställd på båda datorerna, och PCns namn hittas och allt är frid och fröjd tills jag ska ansluta till tillgängliga resurser. Då kommer en ruta upp där det står att "Originalfilen "PCdatornsnamn" kunde inte öppnas eftersom den inte kunde hittas". Jag fattar ingenting. Har testat med äpple-k och angett PCns IP och då verkar den kunna ansluta men den bara tuggar tills den säger att ingen anslutning kan upprättas, typ. Brandväggen i PCn är inställd för att släppa igenom fil och skrivardelning och har netbios påslaget. Windowsdelning är påslaget i PBn också. Grejen är att PCn kan hitta utdelningar på PBn och ladda därifrån etc, men då går det fruktansvärt långsamt och inte alls 54 mbit som det teoretiskt ska kunna gå...

Har verkligen försökt allt och hoppas att nån där ute kan hjälpa till.. kan nämna att jag innan jag köpte routern testade att koppla ihop dom med korsad tp-kabel och då fungerade det som smort.

Man ska väl inte behöva öppna portar i routern för detta när trafiken bara går lokalt??

Tacksam för all hjälp!!

Hej

Jag ska försöka svara så gott jag kan. Jag har experimenterat en hel del med att få PC och Mac att lira tillsammans på olika sätt. Att dela skrivare, både i nätverkt och lokalt anslutna. Jag har lyckats väldigt bra och allt fungerar utmärkt. Jag ska dela med mej lite av info som jag har anförskaffat. Till att börja med undrar jag om du har fast IP på dina datorer eller om du använder dej av en DHCP? Fast IP fungerar bäst på alla sätt och vis. Jag har blivit av med en massa bekymmer tack vare att jag gav ut fasta IP adresser till burkarna. Stäng av brandväggen i PC och även i macec, bara för att testa om det hjälper. Kolla vad du har för datornamn på både macen och PC, får inte vara några konstiga tecken, inte heller för långt namn. Samma arbetsgrupp hade du men för säkerhetsskull kolla under Directory Access på macen och se om du har samma arbetsgrupp. Inloggningen kan du använda densamma som du har på inloggningen lokalt på PC och tvärtom blir på macen.

Lycka till

När man använder ett trådlöst nätverk så kan man aldrig räkna med att få höga hastigheter. Tyvärr finns ingen garanti för det. Det finns väldigt mycket som påverkar signalerna. Principen man får gå efter är att man i bästa fall får ut halva teorihastigheten. Men då krävs att alla inblandade delar som PowerBooken, PCn och routern klarar höga hastigheter, annars kopplar nätverket ner till högsta gemensamma hastigheten.

Nu vet jag inte hur mycket du kan. Men normalt går det 8 bitar på en byte, något som är en vanlig missuppfattning. 8 Mb/s (megabit per sekund) motsvarar 1 MB/s (magabyte per sekund). Säg att man i bästa fall får ut 27 Mb/s ur ett 802.11g-nätverk som i teorin ska fixa 54 Mb/s. Då får man i bästa fall omkring 3 MB/s. Sedan kan man ha olika störningar och avstånd som gör att hastigheten blir ännu lägre.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 11:49

Jag litade blint på att windowsbrandväggen hade rätt när den hade inställt att släppa igenom fil och skrivardelning.. Testade att stänga av brandväggen och då helt plötsligt funkade det. Har i princip fasta ipadresser på datorerna, har ställt in dhcp-servern i routern att låsa adresser till datorernas mac-adresser. Nu kan båda datorerna se varandra och egentligen är det väl ingen nytta att ha brandväggen på windowsdatorn igång, iom att routern stoppar inkommande paket förutom dom som jag fordwardat i routern.. Är glad att det löste sig, tack för den lilla hjälpen Björn & Johan!

1
Bevaka tråden