Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 eller Mini?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag är nu fast besluten att bli en switcher. Ska sälja PC'n och köpa en mac.
Men vart får man egentligen mest för pengarna?

En MacMini för 5.245:-

Eller en beggad PM G4'a för dryga 4000:-

Mini:

+ Snygg, liten, ny = garanti.
- Dyrare, ouppgraderbar, långsam(?), kanske inte fungerar med min TFT.

PM:

+ Snygg, snabbare(?), uppgraderingsmöjligheter, fungerar garanterat med min TFT.
- Stor, gammal, processorerna börjar bli lite ålderstigna.

Så, vad tycker ni? Vilket bör man satsa på?

Jag sitter i Photoshop, Illustrator och annat liknande, så det är väl där ribban ligger.

Kom med era synpunkter.

Mvh/ Johannes

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 22:02

Tycker du ska vänta med att sälja din PC tills Intelmacarna kommer och då köpa en Intel-mini med fixad DVI, som kan komma redan i januari. Om du inte kan hålla dig tycker jag absolut du ska köpa en G4 som har bättre prestanda (ibland även i lägre processorhastigheter!) och som sagt har en riktig bildskärmsutgång och är mycket enklare att bygga ut.

Tack för ditt svar!
Njae, det är svårt att hålla sig, och i januari får jag minst 7-800 kr mindre för pc'n, dessutom känns det ofta som man kan sitta och vänta i evigheter på att "rätt" mac ska dyka upp..
Fler får gärna lufta sina åsikter!

Mac mini är inte långsammare än de flesta Powermac G4 däremot så har PM G4 fördelen att du kan ha mer minne i dom vilket är ovärderligt om man jobbar mycket i Photoshop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 00:29

Jag gjorde valet du står inför. Jag valde en 2x1GHz med 1.5GB minne, SD och 2st 100GB-diskar för 6500:- Minin hade varit mindre och modernare, men min quicksilver är den bästa dator jag ägt (yet!).

Också tänkt i dom tankar typ..
Eller ja .. uppdatera min nuvarande PM g4 till 1ghz - 1.4ghz och 128mb grafikort för ca 3500kr, eller spara pengarna och köpa en mac mini .. vad tjänar man mest på igentligen ?

Hade jag varit dig hade jag nog kört på.. ehrm.. hmm.. powermac .. nae.. mini .. äh jag vet inte

Men powermacen har ju klart övertag med att man kan uppdatera den!

Hicke: Skulle jag få det erbjudandet skulle det vara lätt, har aldrig sett en så bra PM till salu på begagnatmarknaden..

EDIT:

Kanske skulle ta och passa på och fråga vad ni tycker är rimligt för de olika PM modellerna? Quicksilver och uppåt. Vore kul att få lite överblick, på pc-sidan har man plåtkoll men när det kommer till mac är jag bränd.

1
Bevaka tråden