Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 1,8 död

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 17:49

Jag skulle visa några bilder som ett bildspel i spotlight och allt fryste i animationen när den går till fullscreen, fick lov att hålla in knappen för att starta om.
Nu när datorn bootar så visar den äpplet ett tag, iPoden skiner upp och sen dör allt.
Jag testade att trycka cmd+v för att se vad som krachar, det står något med invalid volumes, invalid sibling link file och sen CPU halted.

Efter att ha sökt lite på internet hittade jag http://www.g5freeze.com/ och jag verkar inte vara den enda som råkat ut för liknande med den datorn.

Jag köpte datorn i höstas och undrar nu vad jag ska göra, om jag ringer Apple tror ni då jag kan få en ny dator?
Hur kan jag få tillbaka det jag har i min hemkatalog på hårddisken, jag har ingen annan mac?

Tja, du förlorar ju inget pa att ringa till apple. Hoppas att det löser sig

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 17:58

Var på deras sida hittar man deras nummer?
Är det AppleCare jag ska ringa?
Det jag är rädd för är att förlora det jag har på hårddisken, tror ni att det kan lösa sig om jag installerar om os x så den arkiverar den gamla datan på hårddisken?

Jag har inte diskwarrior.

Senast redigerat 2005-11-12 18:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 17:56

Oj, det där är riktigt känt problem det där. Du är inte ensam om det. Jag skulle ringa Apple och vara rasande eftersom det så tydligt har hänt pga ett känt fel som de valt att inte lösa ännu.

Har du provat att köra Discwarrior på datorn?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-12 18:41

Var har du köpt datorn? Hos en åf?
Ta kontakt med dem först och gör en reklamation.

Har du köpt datorn begagnad eller på Appplestore så tycker jag att du skall ta kontakt med Apple och hävda att datorn har ett konstruktionsfel. Det är säljaren som har bevisbördan.
http://www.apple.com/se/contact/

Om inte det hjälper så ska du anmäla företaget till ARN (Allmänna Reklamtionsnämnden).

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 18:57

Köpte den på AppleStore och ska ringa dit på måndag.
Problemet nu är hur jag ska få tillbaka mina filer (har ingen backup).

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 19:45
Ursprungligen av ptr:

Problemet nu är hur jag ska få tillbaka mina filer (har ingen backup).

Frågar igen, har du provat att köra Discwarrior på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 20:14
Ursprungligen av acke:

Frågar igen, har du provat att köra Discwarrior på datorn?

Svarar igen, har inte diskwarrior, så nej, jag har inte provat.

Kollade OS X-installern och min hårddisk dyker inte upp där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 22:12

Hmm...kunde svära på att du inte skrivit något om DW, sorry. Även om den inte kommer upp i installern så är det inte kört. Skivverktyg som ligger på DVD:n och i Verktygsmappen klarar oftast bara av de enklaste problemen eller konstatera att man har problem.
Är det riktigt viktiga saker kan det vara värt ett inköp av Diskwarrior. Brukar kunna lösa det flera problemen. Prova också att koppal ur all kringutrustning när du felsöker. Tror inte det komerm spela någon roll. Du hade nog otur att datorn frös vid ett "dåligt tillfälle". Som sagt, Diskwarrior.

installera om

Går det inte att installera om osx från systemskivan?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 00:57
Ursprungligen av Islander:

Går det inte att installera om osx från systemskivan?

Nej, den kan inte lästa partitionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 09:24
Ursprungligen av Islander:

Går det inte att installera om osx från systemskivan?

Även om det skulle funkar så skulle jag akta mig att skriva info till en disk med problem. Är inte hundra på att installeraren vet vart den får och inte får skriva eftersom hårddiskens filsystem med största säkerhet är trasigt. Ser du hårddisken i Skivverktyg?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 14:28

Ja, jag ser hårddisken i skivverktyg och en partition där som är grå.

Data Rescue

Jag skulle vilja rekommendera att du även tittar på ett i mitt tycke fantastisk bra program nämligen Data Rescue från http://www.prosofteng.com innan du bestämmer dig för hur du vill försöka rädda din data.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 16:19
Ursprungligen av Johan Perjus:

Jag skulle vilja rekommendera att du även tittar på ett i mitt tycke fantastisk bra program nämligen Data Rescue från http://www.prosofteng.com innan du bestämmer dig för hur du vill försöka rädda din data.

Data Rescue verkar inte kunna boota på min dator, den står inte med i listan.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 08:53

Ja, Datarescue räddad mitt liv en gång för några år sedan. Min G3:a kraschade totalt och inga kända (TechTool, Diskwarrior, Norton...) kunde hitta diskarna. Så hittade jag Datarescue och efter ett par dagars pillande hade jag räddat 95% av all data.

Men prova Diskwarrior först. Sedan kompletterar du med TechTool och Skivverktyg. Om inget fungerar räddas du förmodligen av Datarescue, men det är ett lite "pilligt" program så det är ingen idé att börja med det.

Vet inte om man kan boota framgångsrikt från Datarescue men det räddar data på diskarna.

Vad jag förstår behöver du göra en ny bootbar CD/DVD (med programmet BootCD?). På samma skiva smyger du in DiskWarrior och Datarescue. När du väl bootat kan du dra igång räddningsapplikationerna. Har du provat BootCD?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 10:19

Jag läste lite om det men det verkar som om jag måste vara inne i OS X för att kunna göra en sån?
Eftersom jag bara har en Mac blir det lite problem :/

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 17:46

Men ni tror Diskwarrior skulle lösa problemet?
Hur fungerar det, stoppar jag i skivan och den lagar filsystemet bara, utan operativsystemets hjälp?
Jag har bara en partition och måste veta lite innan jag köper ett program för 1250 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 18:15
Ursprungligen av ptr:

Men ni tror Diskwarrior skulle lösa problemet?
Hur fungerar det, stoppar jag i skivan och den lagar filsystemet bara, utan operativsystemets hjälp?
Jag har bara en partition och måste veta lite innan jag köper ett program för 1250 kr.

Ja. Den har allt som behövs för att starta upp din dator och så går den igenom hårddisken och fixar alla fel. Är inte hårddisken sönder fysiskt så borde du få ut dina filer. Jag har bara haft positiva erfarenheter med DW. Har inte misslyckats ännu på ca 20 hårddiskar.
Möjligt att något annat program klarar av det lika bra men billigare men DW har funkat så bra att jag inte behövt prova något annat program.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 18:24

Håller med. DW har fått annars ofungerande hårddiskar att fungera här. Väl värt investeringen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 19:22

Okej, jag köper det och försöker laga, sen felsöker jag datorn.
Är det bäst/billigast att felsöka över telefon?

Nu blev jag osäker, läste på info om Diskwarrior på apple sida och det står att jag måste applicera en uppdatering från alsofts sida för att få det att fungera med Tiger. Men eftersom jag ska starta det utan mac os så spelar det kanske mindre roll? Fast min dator kan ju inte starta Mac OS 9 så jag vet inte, hur är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 20:10
Ursprungligen av ptr:

Okej, jag köper det och försöker laga, sen felsöker jag datorn.
Är det bäst/billigast att felsöka över telefon?

Nu blev jag osäker, läste på info om Diskwarrior på apple sida och det står att jag måste applicera en uppdatering från alsofts sida för att få det att fungera med Tiger. Men eftersom jag ska starta det utan mac os så spelar det kanske mindre roll? Fast min dator kan ju inte starta Mac OS 9 så jag vet inte, hur är det?

Om du köper programmet så får du självklart den senaste kopian och den stödjer Mac OS X 10.4.

En annan sak, snacka om att få äta upp sina ord...sitter just och lagar en hårddisk som inte DW vill kännas vid. Laddade ned Data Rescue och den inte bara hittade hårddisken utan även filerna. Kostar lite mer än DW men det är tydligt att den är en bra sidekick till DW.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 21:30

Det enda jag är rädd för är att man stoppar i skivan och sen startar det inte alls, sen ser man detta och blir mer rädd:

Please note that the current version of the DiskWarrior CD cannot be used to start up PowerMac G5 machines, PowerBook and iMac models released September 2003 or later, eMac models released October 2003, or the iBook G4.
http://www.smalldog.com/wag16033/

Har någon kört det med en ny powermac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 11:38

Den där texten verkar gammal. Jag har int eanvänt den på en Powermac G5 men garanterat på modeller som kom senare än -03. Den textsnutten måste vara gammal.

Saxat från Alsofts hemsida:
All Mac models introduced as of 10/19/2005 and meeting the requirements for DiskWarrior can be started from the DiskWarrior CD. The new iBook models introduced on 07/26/2005, the new iMac G5 (with built-in iSight) models introduced on 10/12/2005 and the new Power Mac G5 (dual-core) and PowerBook models introduced on 10/19/2005 can be started from the current CD.

Alltså måste även alla datorer innan stödjas. Se till att du får en skiva med DW 3.0.3 och är rev 39. Köper du en ny CD så borde du få detta. Kan vara värt att dubbelkolla med säljaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 14:30

Okej, tack, köpte på AppleStore.

Ursprungligen av ptr:

Jag skulle visa några bilder som ett bildspel i spotlight och allt fryste i animationen när den går till fullscreen, fick lov att hålla in knappen för att starta om.
Nu när datorn bootar så visar den äpplet ett tag, iPoden skiner upp och sen dör allt.
Jag testade att trycka cmd+v för att se vad som krachar, det står något med invalid volumes, invalid sibling link file och sen CPU halted.

Efter att ha sökt lite på internet hittade jag http://www.g5freeze.com/ och jag verkar inte vara den enda som råkat ut för liknande med den datorn.

Jag köpte datorn i höstas och undrar nu vad jag ska göra, om jag ringer Apple tror ni då jag kan få en ny dator?
Hur kan jag få tillbaka det jag har i min hemkatalog på hårddisken, jag har ingen annan mac?

Nej, du får ingen ny dator. Försök kontakta din återförsäljare och be att få lämna tillbaka datorn eller få byta den mot en ny. Återförsäljaren, om de är autktoriserade reparatörer, kommer inte att få reparera den för Apple då de väntar på en uppdatering av maskinens firmware, vilket torde komma i mitten på December.

Jag har en likadan maskin och kämpar nu som attan för att få pengarna tillbaka eller en ny likvärdig maskin.

Det har kommit patch som fixar låsningar på G5 1.8 med Tiger installerad. Firmware patchen hittas här http://www.apple.com/support/downloads/powermacg5late2004systemfirmwareupdateformacosx1043.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 10:03
Ursprungligen av BosnianX:

Det har kommit patch som fixar låsningar på G5 1.8 med Tiger installerad. Firmware patchen hittas här http://www.apple.com/support/downloads/powermacg5late2004systemfirmwareupdateformacosx1043.html

Oj vad detta kommer att göra folk glada.

acke: Ja, det kommer det verkligen att göra men det var riktigt dåligt av Apple att dröja så länge med patchen. Skärpning APPLE.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 15:06

Fick hem DiskWarrior nu, står "Version 3.0.3 (cd rev. 38)" på själva programkartongen och allt fastnar vid äpplet i starten, vad är fel? Fungerar det inte?
Satan, varför säljer AppleStore en gammal version utan att ens meddela att det är en gammal version!

(Fast nu verkar det som om 39 bara behövs för nya PowerMac Dual-Core och de andra nya macarna, min ska alltså fungera med 38)

Senast redigerat 2005-11-21 15:26
Bevaka tråden