Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pocket PC (Qtek 9100) som extern disk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-12 12:15

Hej.

Jag undrar hur det funkar när man ansluter en pocket pc maskin till en mac. T.ex en Qtek av något slag eller iPAQ för den delen. Dyker den upp som en extern disk på skrivbordet så att man kan dra filer över eller behöver man skaffa andra program, missing sync osv?

//Queux

Senast redigerat 2005-12-03 22:26
  • Medlem
  • 2005-11-12 13:59

Den dyker inte upp automatiskt. Jag rekommenderar PocketMac Pro, som integrerar Qtek m fl på ett föredömligt sätt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-12 14:48

Så när man ansluter den så händer ingenting?

  • Medlem
  • 2005-11-12 16:33

Nu har jag en S100, men den funkar inte som en hårddisk utan mjukvara. Fördelen med PocketMac är ju också att kalender mm synkar.

Så vitt jag vet funkar inte Qtek på det sättet på PC heller utan att installera Synkprogram, så det är inget mac-problem.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-12 20:07

Ok, tack.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2005-11-14 08:29

Ett bra program är annars Card Export, http://www.softick.com/ , det gör att en PocketPC eller Palm fungerar som extern USB-disk.

Smidigt om man vill flytta eller kopiera enskilda filer, eftersom man inte behöver installera någon programvara på värddatorn, t.ex på jobbet eller i skolan

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 12:37

Funkar card export till Windows Mobile 5.0?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 13:52

Har tankat ned pocketmac pro -demo och den funkar inte med Qtek 9100. Står ju i och för sig inget om att den ska stödja den heller ännu... Detsamma gäller dessvärre även Card Export...

Jag använder Missing Sync för Pocket PC med min Qtek 2020.

http://www.missingsync.com/missingsync_windowsmobile.php

I listan över supported devices så finns din telefon med.

Med denna så synkar jag adressbok, kalender och itunes och man kan överföra filer till den också då Missing Sync kan mounta qteken på skrivbordet.

Ett klagomål är att när jag överför stora filer till den, så kopplar den ner sig. Varje gång jag väcker Qteken (när den sitter i USB-dockan) så placeras även applikationen främst, vilket är irriterande. Mitt tredje klagomål är att man måste ställa Account i sin inbox på SMS istället för något av de epostkonton man har, när man synkar. Annars får den för sig att kolla mail och synkroniseringsprocessen avbryts. Den version jag har av Missing Sync sykroniserar inte via Bluetooth utan via USB-dockan för telefonen.

Så för att överföra stora filer så har jag en kortläsare (USB) som läser och skriver till SD-kortet och sedan flyttar jag bara kortet till Qteken. Fungerar perfekt. En sådan kortläsare kostar mellan 150 och 200 på Clas Ohlson, beroende på om du vill ha en läsare som kan läsa olika kort, eller bara en sort.

Men förutom detta så fungerar det perfekt.

Ser också att det kommit en senare version än den jag klagar på.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 15:29

Tack för tipsen!
Blir nog att införskaffa en kortläsare...

1
Bevaka tråden