Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta min webplats från "insidan"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Nu kommer det en fråga som jag inte har löst. Jag har satt upp OSX server och det fungerar utmärkt. Webserver, Ftp m.m. den är kopplad till en datasal med 20 clienter och alla loggar in via LDAP, kanon! Nu är haken att jag provade att sätta en router (zyxel) mellan dator och ISP, jovisst allt fungerade utmärkt med inloggningar internt/externt/web osv. Det som jag INTE får att fungera är clienterna på LAN (interna nätverket) skall kunna öppna serverns websida. Vad händer: Jo, när någon av clienterna surfar via explorer/eller Safari (blandad datormiljö!) till serverns websida (dyndns adress) så får de bara ett svar att servern inte kan hittas! Detta är grymt irriterande, vad gör jag för fel?? Jag har letat som en iller på nätet men något har jag uppenbarligen missat.
Routern hade alla! ALLA!, portar öppna så servern stod väl i något som kan liknas vid en DMZ.
Det fåniga i kråksången är att jag har samma problem hemma, dvs. min dator (som alltid är igång) står i en dmz med en dyndns adress. Allt går kanon men jag kan inte titta på min websida om jag inte skriver den interna adressen... 192...osv.

Är jag hopplöst ute???

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-12 12:37

Du kan inte använda dyndns-adressen när du sitter innanför routern.
Du måste knappa in serverns interna ip-adress. Då kan du surfa in på websidan.

För att få det smidigare lägger du till din webservers dyndns-adress i host filen på varje klient och pekar på serverns ip-adress.

Ursprungligen av Chilleboy:

Du kan inte använda dyndns-adressen när du sitter innanför routern.
Du måste knappa in serverns interna ip-adress. Då kan du surfa in på websidan.

För att få det smidigare lägger du till din webservers dyndns-adress i host filen på varje klient och pekar på serverns ip-adress.

Hej!

Jo, jag var inne på det ett tag också. Ok. jag skall prova den varianten får vi se det känns ju lite fånigt bara...Alt. skiter jag i routern, vi får se. Jag skall prova med host. filerna får vi se.

Tack sålänge!

En av grundstenarna med ett DMZ är att trafik från DMZ in till det interna nätverket ej tillåts. Om du försöker nå en extern resurs som även finns tillgänglig på det interna nätet så kommer trafiken att gå internt (snabbaste vägen), vilket i detta fall kommer att hindras av brandväggen mellan DMZ och det interna nätet. Det du måste göra är att routa trafiken ut på internet och tillbaka igen via den vanliga internetingången.

http://en.wikipedia.org/wiki/Demilitarized_zone_%28computing%29

Ursprungligen av DeeJam:

En av grundstenarna med ett DMZ är att trafik från DMZ in till det interna nätverket ej tillåts. Om du försöker nå en extern resurs som även finns tillgänglig på det interna nätet så kommer trafiken att gå internt (snabbaste vägen), vilket i detta fall kommer att hindras av brandväggen mellan DMZ och det interna nätet. Det du måste göra är att routa trafiken ut på internet och tillbaka igen via den vanliga internetingången.

http://en.wikipedia.org/wiki/Demilitarized_zone_%28computing%29

Hej!

Jovisst är det så..fasen.. det borde finnas ett enklare sätt...
Ja, jag får bita i det sura äpplet ! Jag slänger routern och slipper trasslet, servern går kanon utan.
Tack för all hjälp, trevlig fortsatt helg.

//

Det här är inte mina bästa kunskaper, men min router (Netgear) har någon inbygd funktion för just DynDNS. Den är dessutom inte direkt ny. Kolla om den där från Zyxel också har en så kanske det fungerar.

Ursprungligen av Björn Leander:

Det här är inte mina bästa kunskaper, men min router (Netgear) har någon inbygd funktion för just DynDNS. Den är dessutom inte direkt ny. Kolla om den där från Zyxel också har en så kanske det fungerar.

Hej!

Mja... jag har ju en netgear 6... nånting hemma den har dyndns men det funkar inte. Skall prova zyxel får vi se.. tror iof inte att det funkar men vafasen..

Tack!

Ursprungligen av Björn Leander:

Det här är inte mina bästa kunskaper, men min router (Netgear) har någon inbygd funktion för just DynDNS. Den är dessutom inte direkt ny. Kolla om den där från Zyxel också har en så kanske det fungerar.

I det här fallet spelar det ingen roll eftersom den adress som är knytet till dyndns är en extern adress. Det den funktionen antagligen gör är att rapportera routerns ip-adress till dyndns-dnsservrar och det ska ju vara en extern adress.

Jag vet inte hur du har gjort ditt "DMZ" men jag har bifogat en enkel nätverksdesign. Det streckade området kan förslagsvis vara en linuxbaserad server med tre nätverkskort och iptables som brandvägg. På intranätsidan ansluter du dina klinter och där ska dina trådlösa enheter vara (eller switchar). Eftersom all trafik härifrån går via gatewayen så kan du sätta dina regler där. Jag har skrivit "DMZ" inom cituationstecken för jag tycker du gott kan tillåta trafik mellan DMZ och Intranet, det är då inte ett äkta DMZ men säkert nog för dig. Tillåt endast http-trafik så är du säker!

Ursprungligen av DeeJam:

I det här fallet spelar det ingen roll eftersom den adress som är knytet till dyndns är en extern adress. Det den funktionen antagligen gör är att rapportera routerns ip-adress till dyndns-dnsservrar och det ska ju vara en extern adress.

Jag vet inte hur du har gjort ditt "DMZ" men jag har bifogat en enkel nätverksdesign. Det streckade området kan förslagsvis vara en linuxbaserad server med tre nätverkskort och iptables som brandvägg. På intranätsidan ansluter du dina klinter och där ska dina trådlösa enheter vara (eller switchar). Eftersom all trafik härifrån går via gatewayen så kan du sätta dina regler där. Jag har skrivit "DMZ" inom cituationstecken för jag tycker du gott kan tillåta trafik mellan DMZ och Intranet, det är då inte ett äkta DMZ men säkert nog för dig. Tillåt endast http-trafik så är du säker!

Uj! man tackar!
Ok.. det var en annan variant. Jag skall fundera, i nuläget står OSX servern med 2 Ethernet kort - ett till WAN o ett till LAN så den routar ju själv.
Jag pillar vidare!

1
Bevaka tråden