Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

simcity4 på en powerbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som försökt spela simcity4 på senaste powerbooken och som får stora svarta fält över händelsernas centrum? På min stationära maskin funkar simcity bra men på powerbooken så vill inte grafiken riktigt. Om jag roterar spelplanen ett kvartsvarv försvinner de svarta fälter men kommer tillbaka så fort jag flyttar musen...

Någon som känner igen detta?

  • Medlem
  • 2005-11-11 23:15

Hej.
Detta hittade jag på aspyrs hemsida.

"SC4: Graphic anomalies on some PowerBook models
Issue
The G4 PowerBook models with the Radeon 9000 Pro will sometimes show graphic anomalies that will slow the game down and affect the redrawing of cities.
Discussion
The Radeon 9000 chipset in the newest PowerBook G4 isn't being recognized correctly by the game.You can edit the file called "Video Cards.sgr" to add a listing for it. This file is in the SimCity 4 Data folder in your game install. Open it with a text editor, find the vendor section for ATI, and add this line:
card 0x4c66 "Radeon 9000 Pro"

We have released an update to the game that will correct this for you, so you can download that to resolve this without needing to make this edit manually.

See article #1173 to download the update.
http://www.aspyr.com/games.php/mac/sc4/.

Jag har själv haft en del problem med SC4, men inget som liknar det du beskriver. Efter att ha ha sett mig omkring om problem med spelet, så har jag dock sett att det finns många problem som beror på grafikkort och drivrutiner till grafikkort. Det har släppts uppdateringar som ska fixa problemen, men du har säkert kollat det? Om inte, så borde du kolla efter uppdateringar på spelets hemsida.

Jag har vid ett tillfälle skickat mail till Aspyr angående mina problem, och jag fick ett personligt svar ganska snabbt. Skriv ett mail och beskriv dina problem! Om det är problem med senaste PB, så kanske ditt mail kan bidra till att de tittar närmre på problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 01:01

Jag har själv den näst senaste powerbooken (15-tumsmodellen) och har haft samma problem som dig. Jag löste det genom att slänga in den senaste patchen. Finns en patch på aspyr.com. Var dock berred på att det finns en hel del kvar som aspyr borde fixa men ingenting så jobbigt som den svarta skärmen. Försök också att inte scrolla för hastigt med pekplattan. Har haft lite problem med att datorn hängt sig när jag råkat scrolla för hastigt. Dock kan det förstås också varit så att datorn tänkte väldigt, väldigt länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 10:04

löste själv problemen med en patch som jag hittade på versiontracker. vet inte om det är samma som den från aspyrs sida som det pratas om, men den fixade buggarna och upplösning.

Sådär. nu har jag också skaffat patchen och de svart fälten är borta men min sprillans nya powerbook med 128mb ram orkar inte dra simcity när man kommit en liten bit in i spelet. Jösses vad det saggar. Alla andra program är avstängda. Ska man behöva skaffa en quad för å köra simcity? Det här är ju löjligt!

Ursprungligen av David Slättne:

Sådär. nu har jag också skaffat patchen och de svart fälten är borta men min sprillans nya powerbook med 128mb ram orkar inte dra simcity när man kommit en liten bit in i spelet. Jösses vad det saggar. Alla andra program är avstängda. Ska man behöva skaffa en quad för å köra simcity? Det här är ju löjligt!

Ja varför inte en quad Powermac med det bästa grafikkort för si så där 40000+ eller en bra pc!
Tror man måste ha ett mycket bra grafikkort för att spelet ska sluta lagga.

Ursprungligen av Hunter78:

Ja varför inte en quad Powermac med det bästa grafikkort för si så där 40000+ eller en bra pc!
Tror man måste ha ett mycket bra grafikkort för att spelet ska sluta lagga.

Men är inte powerbookens grafikkort mycket bra? Det trodde jag min dummer jallafall. Jag tycker det låter maffigt med 128mb vram. 1,5gb ram (ddr2) har jag också och inbillar mig att även det inte ska utgöra någon flaskhals.

Jag har en känsla av att SC4 belastar alla delar av datorn - grafik, minne och processor snurrar nog på högvarv allihop.

Edit: Jag kör på en PM G4 1 GHz, och har spelat det sedan länge. Jag har gradvis uppgraderat min dator med mer minne, och nyligen bytte jag ut mitt GeForce4 MX mot ett Radeon 9600 med 256 MB RAM. För varje uppgradering har det blivit aningen bättre, men om man vill bygga stora städer så finns det nog ingen hårdvara som räcker till ordentligt - särskilt inte någon Mac. (Om det nu kan dra nytta av flera processorer så borde det väl gå hyfsat på Quad, men jag misstänker att det bara kan köra på en processor, som de flesta andra spel.)

1
Bevaka tråden