Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

router till router

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga
Kan man koppla så här
adsl till modemet till router , som sedan går till datorn
Ny kommer det svåra
Kan man koppla in en trådlös router i den första routern som ska gå till min ibook
dvs router på router

Fattar någon vad jag menar ?

Hans

Ja det går men det är inte alla fabrikat som lirar bra med varandra. Hade ett SpeedTouch modem som jag anslöt en D-link router till. De lirade inte bra ihop.
Jag slängde ut alltihop och skaffade en Netgreare som hade alla funktioner i en låda, det funkar utmärkt.
Den trådlösa kan du koppla in som en ren accesspunkt och alltså inte utnyttja routern i den.

Tack
då sparar jag lite pengar

Hans

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-11 17:52

Stäng bara av DHCP-servern i den trådlösa routern.

Finns ingen anledning att routa trafiken igen. Slå av DHCP (precis som Gunnar sa) och NAT (routingfunktionen) så den fungerar som en vanlig accesspunkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-11 22:22
Ursprungligen av Kristofer:

Finns ingen anledning att routa trafiken igen.

Inte i detta fall nej.

Men som alternativ till att införskaffa en dyr level-3 switch med v-lan osv?

Funderat på detta och testade med två gamla D-link routrar, 704 och 804. Fungerade utmärkt i liten skala. Alltså att med router nr 2 skapa ett subnät som är "skyddat" från de övriga datorerna anslutna till router nr 1. Och genom att låsa ip-nummer till specifica MAC-adresser i routerinställningarna kunna styra exakt vilka datorer som får komma åt vilka resurser på nätverket.

Skulle denna approach kunna fungera i ett något större nätverk? Jag tänker mig ca 20 datorer, vissa offentliga ordbehandlare/surf-maskiner, andra privata/kontors-maskiner. Eller skulle det bli problem med tex fördröjningar med för många "router till router till router"?

Snurrig fråga, men nån nätverksguru som förstår vad jag menar får gärna svara

Ursprungligen av IngoX:

Inte i detta fall nej.

Men som alternativ till att införskaffa en dyr level-3 switch med v-lan osv?

Funderat på detta och testade med två gamla D-link routrar, 704 och 804. Fungerade utmärkt i liten skala. Alltså att med router nr 2 skapa ett subnät som är "skyddat" från de övriga datorerna anslutna till router nr 1. Och genom att låsa ip-nummer till specifica MAC-adresser i routerinställningarna kunna styra exakt vilka datorer som får komma åt vilka resurser på nätverket.

Skulle denna approach kunna fungera i ett något större nätverk? Jag tänker mig ca 20 datorer, vissa offentliga ordbehandlare/surf-maskiner, andra privata/kontors-maskiner. Eller skulle det bli problem med tex fördröjningar med för många "router till router till router"?

Snurrig fråga, men nån nätverksguru som förstår vad jag menar får gärna svara

Att skapa VLAN löser ditt problem men du behöver fortfarande ha kvar dina trådlösa "routrar" för att transportera trafiken vidare till klienterna.

Det du måste göra är att filtrera trafiken någon stans, om detta görs via VLAN i en switch eller i en gateway spelar ingen roll. Vad jag vet kommer du inte kunna filtrera trafiken i dina D-linkroutrar om du kopplar den ena till den andra. En gammal dator med flera nätverkskort vore en bra och billig lösning!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-11 22:41

Jag tycker det är lika bra att ta en burk med NAT när man ändå håller på. Man vet inte när det kan komma till pass...

Kör själv en Linksys WRT54g. Funkar finfint ihop med min powerbook, och går att flasha om med avancerad mjukvara om man så vill. Undvik zyxel, jag hade en och den fungerade väldigt kasst tillsammans med PBn.

1
Bevaka tråden