Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 gig minne till 15" (icke ecc?!)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en gig minne extra till min PB 15" med en 512 modul i redan.
Här finns billigt: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=363247&SL_SectionId=23533&MB2_SectionId=23842

Men är det någon som vet om det passar i en Powerbook? Vad betyder exempelvis "icke ecc"?

DDR2 SO-DIMM är helt korrekt om du har senaste modellen av PowerBook men det verkar finnas en del fel i faktan som gör att man blir osäker.

T ex står det: Minneshastighet 400Mhz (PC2-3200). Minnet som ska vara till PowerBook (enligt Apple) är 333Mhz (PC2-4200).

ECC: "Short for Error-Correcting Code memory, a type of memory that includes special circuitry for testing the accuracy of data as it passes in and out of memory."

Att minnet inte ska ha vara ECC är i a f rätt. I övrigt tror jag det är fel typ du hittat. Den typ som sitter i nya PowerBook är inte helt vanlig men Macoteket säljer dem. Har inte hittat nån annan själv...

Okej, men jag hade hört/läst att högre hastighet inte spelade roll då de ändå skalades ner till 266. Men det kanske bara gäller 333?

Ursprungligen av David W:

Okej, men jag hade hört/läst att högre hastighet inte spelade roll då de ändå skalades ner till 266. Men det kanske bara gäller 333?

Det kanske gäller även för DDR2 men det jag blir mest osäker på är att det står PC3200 och inte PC4200 som Apple specar. Vet inte om dessa är komptibla med varann? Får hopppas nån annan som har lite bättre koll kan reda ut vad som gäller exakt. Jag skulle inte slå till innan jag var helt säker. Apples datorer är ju kända för att vara petiga när det gäller minne.

Ursprungligen av David W:

Ska köpa en gig minne extra till min PB 15" med en 512 modul i redan.
Här finns billigt: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=363247&SL_SectionId=23533&MB2_SectionId=23842

Men är det någon som vet om det passar i en Powerbook? Vad betyder exempelvis "icke ecc"?

köp inte det minnet.
jag gjorde det och min dator blev ganska konstig.
hänger sig hela tiden och får ibland kernel panics.
nu måste jag köpa mig ett dyrare s.k. "kompatibelt" minne.
har dock inte felsökt klart. kan ju alltid vara just detta ex som är trasigt.

Senast redigerat 2005-11-08 12:18

1 gig

Kan rekommendera butik.it

http://www.butik.it?artnr=KVR533D2S4%2F1G

Fick mitt minne idag, funkar fint.

Aktuellt pris 1085 INKL moms.

så alla era fungerar alltså?
gjorde ett minnestest som lyckades.
nu har jag bytt plats på minnena. har inte hängt sig sen dess. kanske funkar. hoppas

Ursprungligen av technicolor:

så alla era fungerar alltså?
gjorde ett minnestest som lyckades.
nu har jag bytt plats på minnena. har inte hängt sig sen dess. kanske funkar. hoppas

Jag vet inte riktigt hur tillförlitligt det där memtest är, men klarade minnena det så kanske dina frysningar osv. beror på något annat?

Jag hade också problem häromdan, efter uppdatering av OS X till 10.4.3.
En formatering och ominstallation av fräscht OS från installationsskivan som följde med datorn och efter det installation av 10.4.3.

Kanske kan vara nått att testa om du orkar installera om alla apps å så.

Hoppas det löser sig.

Ursprungligen av kitesurf:

Jag vet inte riktigt hur tillförlitligt det där memtest är, men klarade minnena det så kanske dina frysningar osv. beror på något annat?

Jag hade också problem häromdan, efter uppdatering av OS X till 10.4.3.
En formatering och ominstallation av fräscht OS från installationsskivan som följde med datorn och efter det installation av 10.4.3.

Kanske kan vara nått att testa om du orkar installera om alla apps å så.

Hoppas det löser sig.

om jag inte upplever att standardminnet krashar datorn tänker jag inte prova ominstallation.
datorn verkar fungera nu när jag tagit ut 1GB-modulen. trodde ett tag att det gick bättre när jag bytt plats, men så var inte fallet.

Ursprungligen av kitesurf:

Jag vet inte riktigt hur tillförlitligt det där memtest är, men klarade minnena det så kanske dina frysningar osv. beror på något annat?

Memtest och andra mjukvarutestare har obefintlig tillförlitlighet, eftersom minnesfel ofta är beroende av i vilka mönster ettorna och nollorna ligger. Ett fullständigt minnestest förutsätter därför att varje möjlig kombination av ettor och nollor skrivs till minnet, och du är sedan länge begraven när det testet är färdigt.

Av praktiska skäl är mjukvarutesterna därför inte särskilt ingående, de testar kanske ett tiotal läs/skrivomgångar och fångar de mest uppenbara felen. Om memtest mot förmodan rapporterar ett fel kan man vara säker på att det stämmer, men eftersom sållet är synnerligen grovmaskigt ramlar de flesta felen igenom obemärkta.

technicolor: Låter som att du fick ett defekt minne, kingstons billiga standardminnen fungerar normalt sett utmärkt i Apples bärbara. Reklamera!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-08 19:12

ok. nu har jag bytt mitt standardkingstonminne mot ett KTA-PB533/1G och hoppas på att det funkar bättre. återstår dock att se.

Samuel K: jo jag reklamerade ju det, men för säkerhets skull tog jag och köpte det som SKA fungera till just denna dator, inte standardminnet. Skilde bara några tjugor i pris. Verkar fungera galant faktiskt.

Annars ska ju detta funka utan problem..

http://www.butik.it/?artnr=KTA%2DPBG4333%2F1G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-24 00:01

minnen, billigt

själv köpte jag mina Udm-minnen (2st 1Gb) på inlife i Stockholm. Priset låg på uber-billiga 884 ex moms. (!)
Har precis packat upp datorn (egen julklapp) och börjat tafsa på inställningarna. Återstår att se om minnena fungerar bra.

(burken köpte jag på humac i Västermalmsgallerian. trevligt bemötande, tack för hjälpen kholmen).

1
Bevaka tråden