Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon idé att köpa ny mac nu?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 22:39

Hej
Jag har fått ett grymt bra powerbook erbjudande som jag självklart vill slå till på. Kommer då troligtvis få en med den nuvarande processorn. Kommer den nya processorn göra stor skillnad eller ska jag slå till :D.

"troligtvis". det finns inga intelmacar ute än.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 22:54

Nej men får den inte förns Nov-Dec och om jag känner företaget rätt så blir man inte förvånad av små förseningar

Intel Powerbook kommer att komma ut långt senare än Nov-Dec 2005... Så du får en med PPC.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 23:03

okej, men frågan e fortfarande om det e dumt att köpa ny mac nu eller om jag ska vänta o få den för dubbla priset (om priserna är som nu) om jag väntar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 23:11
Ursprungligen av jeppe_h:

okej, men frågan e fortfarande om det e dumt att köpa ny mac nu eller om jag ska vänta o få den för dubbla priset (om priserna är som nu) om jag väntar.

Som det har sagts många ggr förr:

Köp när behovet finns...

Jag skulle inte tveka att köpa om jag kände behovet...

//mmi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-06 23:40

jag har precis köpt en powerbook 15'...grymt nöjd så d kvittar om det kommer en liten uppgradering inom en snar framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 00:41

Även om intel kanske är bättre, ska man nog köpa när behovet finns oavsett, precis som mmi säger. Dessutom är det ju lite sexigare med ppc än intel...

hicke: lätt att det är

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-09 12:01

När intelmacarna kommer så kommer de inte slå ppcmacarna så mycket att alla ppcmacar blir värdelösa direkt. Att köpa nu är ingen risk. Däremot kanske jag inte skulle köpa en ny mac mini/powerbook i mitten av år 2006 (om jag inte hade ett stort behov av en datoruppgradering just då) såvida de inte släppt en intelvariant då.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-11 19:54

Enligt MacWorld står det att i Juni 2006 skall det finnas åtminstone några modeller med Intel.
Vet inte hur pass det stämmer men, jag tvekar med att köpa en G5á för 27.000 idag och så kommer det kanske en med Intel om 10 månader.

Senast redigerat 2005-09-11 20:06
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-11 20:07
Ursprungligen av basic:

Enligt MacWorld står det att i Juni 2006 skall det finnas åtminstone några modeller med Intel.
Vet inte hur pass det stämmer men, jag tvekar med att köpa en G5á för 27.000 idag och så kommer det knaske en om 10 månader.

Det kommer alltid att finnas en häftigare modell av vad som helst om ett halvår. Har du behov av en ny dator idag så köp den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 20:52

Intel-Macar kommer inte förrän om ett år minst ... Det är inte alls värt väntan - det är ju bara en annan, lite snabbare processor som kommer då, inget annat.
Man byter ändå alltiid processor ca en gång om året antar jag - dock sällan mellan två olika arkitekturtyper, utan bara mellan olika PPC-modeller - så ovavsett när du köper dator, kommer processorn att vara ersatt efter ca ett år.

Ursprungligen av Rajje:

Intel-Macar kommer inte förrän om ett år minst ... Det är inte alls värt väntan - det är ju bara en annan, lite snabbare processor som kommer då, inget annat.

Jo, en sak till: Inkörningsproblemen. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 20:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jo, en sak till: Inkörningsproblemen. :rolleyes:

så sant, så sant...
sedan kanske man blir tvungen att lägga till en sak till: leveransproblemen...
:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-11 21:20
Ursprungligen av jeppe_h:

Hej
Jag har fått ett grymt bra powerbook erbjudande som jag självklart vill slå till på. Kommer då troligtvis få en med den nuvarande processorn. Kommer den nya processorn göra stor skillnad eller ska jag slå till :D.

Köp om du behöver. Några små förändringar på PPC-processorn kommer troligtvis innan intel tar över helt.
Passa på, det är dom sista riktiga macarna som skeppas snart.

/ E

Jag köpte min första mac för två år sedan (iMac G4) den är fortfarande fin. Min tjej fick sin iBook 12" igår. Den kommer nog också vara fin MINST så länge. Och en powerbook är ju knappast sämre.. Köp!

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-09-28 09:28

Finns ingen anledning att tveka om man fått ett erbjudande eller behöver en ny burk. G4:an är fortfarande pigg och klarar sig bra och lär så göra ett tag till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-14 20:19

Enligt de som jobbar pa Apple Centre har i London sa kommer utfasningen av PPC-processorerna overskrida livstiden pa nagon dator man koper under tiden fram till bytet, sa det ar bara att kopa.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-10-14 20:53

OSX på Intel eller PPC

Fattar inte hur så många gladeligen råder folk att köpa en ny PB med PPC för kanske 20 000-30 000 nu.. bara risken att det finns en ny PB med intel inom kanske 10 månader får mig att vänta.
Väntar dessuotm med programinköp tills det finns Intelkompilerade program. Tillhör dom som inte kommer att gilla att emulera PPC oavsett hur snabb emulatorn kommer att vara. Bara känslan av att det är emulerat får mig att kräkas.
Kommer använda min MAC mini med PPC som mediecenter sen, och njuta av en ny PB med Intel, inom förhoppningsvis 10 månader:) Skulle inte vilja slänga ut pengarna nu på en dyr bärbar och sen köra vissa program i emulerat läge inom kanske 1.5 år.

Dey är svårt att använda en dator nu som jag skall köpa i morgon så varför vänta. Dessutom är det risk för att det måste gå ett tag innan Intelmacarna och proogrammen därtill är buggfria.

Det är väl solklart att man inte köper en ny dator nu när det kommer en helt ny generation om ett år.
Bättre stå ut med den man har ett tag till.
Dessutom kommer dom gamla att sjunka i värde som gråstenar när den nya generationen kommer.
Vem köper beg datorer dyrt som bara klarar OS9 idag?
Och betr buggar så lär det väl ta många herrans år innan det är buggfritt så det kan
man bortse från.
Titta på Win och OSX , dom är inte buggfria heller!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-15 14:32

Skulle köpa en PowerMac nu egentligen men valde faktiskt att vänta. Mest för att det känns trist att köpa en så dyr dator när en ny generation står på trösklen. Men har man inte den känslan så kan man nog lika gärna köpa idag.
Ser positivt på att det säkerligen kommer mer program och spel snabbare också.

Så jag köpte en beg. iMac G4 17" och väntar på de nya

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-11-10 14:18

Jag köpte ny Mac nyss, faktiskt efter att jag fått höra om apples kommande samarbete med Intel. Jag tycker att G5-processorerna verkar stabilare, och Intel-macarna kommer ha mkt konstiga fel i början. /vaiden

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-10 15:12

Jag köpte precis nyligen en G5'a, såg inget problem alls med det.. skulle däremot inte våga köpa den nya som kommer sen innan jag vet att den rullar som den ska.

Jag har redan varit dum så många gånger i olika sammanhang att vara "först" att testa nya saker, det har bara resulterat i att jag har fått en buggig produkt till ett aldeles för högt pris.

Men vem vet.. kanske kommer intel-maccarna att funka problemfritt och i en fart man bara kan drömma om
Det enda jag vet säkert är att när det gäller datorer så spelar det ingen roll egentligen när man köper.. om några månader finns det något nyare, bättre, billigare. Men om man skulle anpassa sig efter det skulle man vara datorlös

En aning OT, kanske *s*

Ursprungligen av Xeshm:

Det enda jag vet säkert är att när det gäller datorer så spelar det ingen roll egentligen när man köper.. om några månader finns det något nyare, bättre, billigare.

Precis, kunde inte sagt det bätre själv *LOL*. Exakt likadant är det också i hifi/hemmabio-världen. Kan kanske sträckas ännu längre …
Men just hifi/hemmabio-marknad kommer snart att flyta ihop med datorer och bildar ett mediecenter tillsammans. Det verkar oerhört fascinerande.

Jag har nyligen beställt en G5'a (dualcore 2.3 m 2 gig ram). Har inte fått datorn än men väntar få den någon gång i nästa vecka. När den senaste generationen släpptes den 19:e visste jag direkt att det var det jag ville ha o tvekade inte en sekund att beställa. Jag köper inte dator särskilt ofta (den nuvarande köptes 1996). Jag ville ha en dator med mycket kraft som håller i längden i många år framöver så det blev en G5'a.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-10 19:28

Jag beställde en 12" PowerBook för ett litet tag sedan (den är framme när som helst!). Det var inget svårt val; självklart ska man slå till när man behöver datorn. Det kommer ALLTID något nyare "snart".

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-10 21:27

Risken är väl rätt stor att utvecklingen för snart "gamla PPC OS X" efter Intel kommer att bli grymt åsidosatt.

Borde man inte kunna jämföra och se hur litet intresse Apple visat OS 9 efter förra uppdateringen till OS X?

Problemen kommer att uppstå efter 2-3 år och det första man märker det på är webbläsaren. Nya häftiga grejer stöds inte längre och du får problem på vissa sidor.

Å andra sidan är det säkert riktigt att de första grejerna som kommer inte kommer att vara speciellt stabila.

Med det i åtanke är det säkert riktigt att de första Intel-macarna som kommer blir Mac Mini. Så att man kan prova på utan att behöva känna sig fullständigt blåst.

Handla en billig maskin eller begagnat, om du måste handla nu.

Men visst, är du i den ekonomiska situationen att du har råd att byta dator vartannat år så köp nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 17:34
Ursprungligen av rana:

Risken är väl rätt stor att utvecklingen för snart "gamla PPC OS X" efter Intel kommer att bli grymt åsidosatt.

Borde man inte kunna jämföra och se hur litet intresse Apple visat OS 9 efter förra uppdateringen till OS X?

Du kan inte jämföra flytten från Mac OS 9 till Mac OS X med Mac OS X PowerPC till Mac OS X Intel.
För program som fungerar på PowerPC så är flytten både "över och tillbaka" otroligt mycket enklare. Kanske inte så enkelt som Steve Jobs försöker få alla att tro men Xcode gör av vad jag hört ett bra jobb där.

Ursprungligen av rana:

Med det i åtanke är det säkert riktigt att de första Intel-macarna som kommer blir Mac Mini. Så att man kan prova på utan att behöva känna sig fullständigt blåst.

Blåst? Hur menar du? Jag skulle känna mig blåst idag om jag köpte dator idag. Inte för att jag är oroligt över program brist i framtiden utan för att intel kommer att göra min framtida Powerbook så pass mycket snabbare än om jag köpt den idag.

Bevaka tråden