Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PM pep!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förstår ingenting. Min PowerMac G4 "Digital Audio" 533 MHz började plötsligt pipa två gånger med kanske tio sekunders intervall. Vid närmare anblick hade datorn låst sig. Jag startade om den — pipet fortsatte. Gjorde därför den hårdaste av hårda nedsläckningar; jag drog ur sladden och lät den vila i ett par minuter. Nu trallar den och går igen som om inget hade hänt...

Jag blev rädd, vad var det den ville förmedla? "ET go home"? Eller var den för överhettad, arg eller bara ensam?

Snälla, upplys mig!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-05 12:02

två korta är morse för "i".
den kanske försökte bokstavera något...
den kanske drömde om en iMac?

Så måste det vara, ja -- hon är ensam. Den lilla stackaren vill ha en iMac med huvudet på skaft att kela med... Fast man måste nog vara tydlig med var man drar gränserna. Tänk när man kommer på dem vända mot varandra med cd-slädarna ute...

Då blir pappa arg.

[ 05 Juli 2002, 15:09: Meddelandet ändrat av: hedelina ]

Datorer älskar att pipa när det är något problem med exempelvis minnet. Kanske hade den bara en dålig dag, men kolla inuti att allt sitter fast som det ska. Kanske något som glappade?

Tack för tipset, det ska jag göra.

Kan bero på för hög värme i processorn...Pc burkar piper med korta intervaller innan dom brinner upp...

2 pip betyder att ett eller flera av dina RAM-minnen är inkompatibla med Mac eller varandra.

1 pip = Ingen RAM-modul installerad.
2 pip = Inkompatibla RAM-typer
3 pip = Inga hela banker
4 pip = Inga hela boot-images i boot-ROM:en (och/eller dåliga sys config block)
5 pip = Processorn är oanvändbar

Men, det finns nått som talar emot detta i detta fall. Tonerna ska nämligen bara komma en gång. De ska inte repeteras.
På vissa macar ska LED-lampan blinka lika många gånger som antalet pip PLUS EN BLINKNING.
I motsats till pipen så repeteras blinkningarna efter en 5 sekunders paus ungefär.
En blinkning i detta fall är 1/4:dels sekund lång eller längre.

[ 09 Juli 2002, 19:10: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 18:17
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

2 pip betyder att ett eller flera av dina RAM-minnen är inkompatibla med Mac eller varandra.

1 pip = Ingen RAM-modul installerad.
2 pip = Inkompatibla RAM-typer
3 pip = Inga hela banker
4 pip = Inga hela boot-images i boot-ROM:en (och/eller dåliga sys config block)
5 pip = Processorn är oanvändbar

Men, det finns nått som talar emot detta i detta fall. Tonerna ska nämligen bara komma en gång. De ska inte repeteras.
På vissa macar ska LED-lampan blinka lika många gånger som antalet pip PLUS EN BLINKNING.
I motsats till pipen så repeteras blinkningarna efter en 5 sekunders paus ungefär.
En blinkning i detta fall är 1/4:dels sekund lång eller längre.

[ 09 Juli 2002, 19:10: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Mina föräldrars Powerbook G4 15" alu piper numera 3 gånger och led lampan blinkar 3 gånger vid uppstart sen händer det inte mer.
Såg att dessa pip betyder "inga hela banker". Vad betyder det? Vad är det som inte är helt? Och hur fixar jag det.

/Erik

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-12-10 03:20
Ursprungligen av Erran:

Mina föräldrars Powerbook G4 15" alu piper numera 3 gånger och led lampan blinkar 3 gånger vid uppstart sen händer det inte mer.
Såg att dessa pip betyder "inga hela banker". Vad betyder det? Vad är det som inte är helt? Och hur fixar jag det.

/Erik

Kolla minneskorten

Citat:

quote:
2 pip betyder att ett eller flera av dina RAM-minnen är inkompatibla med Mac eller varandra.

Hm, det låter väl inte speciellt troligt att ett eller flera minnen plötsligt skulle bli inkompatibelt för några minuter och sedan tuffa på som vanligt?

Att minnena inte riktigt satt som de skulle kanske är en möjlighet?

hmmm piper?
Jag har en iBook som piper lite sporadiskt.
Den har varit nere i Holland 2 ggr nu för detta men Apple har inte hittat något.

Den piper klart slumpmässigt. Ibland inte på flera dagar och ibland flera gånger på en dag.
Precis det ljud som du kan höra om du är snabb nog när du rycker upp telefonluren och innan telefonsignalen kommer.

Nån som hört nåt liknande?

Mitt pip var helt klart en signal på att något var fel. Inget onaturligt således, även om jag gärna skulle se att det inte kommer tillbaks...

1
Bevaka tråden