Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa dator-till-datornätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-09 22:42

Ok, den här frågan borde rimligtvis redan finnas besvarad någonstans på 99mac, men jag hittar det inte..

1. Jag vill byta filer över Airport mellan två nya iB G4. Hur gör jag?

Jag prövade att skapa ett okrypterat dator-till-datornätverk, men det gick inte så bra. Airport lyste gult i nätverkstatusen i systeminställningar/nätverk. Efter mycket pillande hit och dit blev den grön, men så såg jag inte den andra datorn, medan den andra såg mig. Sen stängde vi av nätverket, och när vi slog på det 10 minuter senare funkade ingenting.

2. Jag lade märke till en sak; på den andra datorn (ny iB 12" G4, Svenskt Tiger) stod det "Nätverk" ovanför Macintosh HD i vänsterkolumnen i Finder.
På min nya iB 14", Svenskt Tiger, står det emellertid "Network".

Hur kan det komma sig?

MVH
/Andreas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-10 16:55

ingen?

har du inte en router?? i så fall kan du ju afp:a

afp://ipnr

annars kan du ju starta en av dem i target mode (håll inne t när du startar) och dra ihop dem med en firewirekabel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-10 17:14

Jag är ledsen, det där förstod jag inte så mkt av.
Det är så här: jag och min kompis har alltid med oss våra iBooks till föreläsningarna, och ibland vill vi kunna byta filer via Airport.

Ja, det går säkert att lösa med kablar och USB-minnen hit och dit. Men om man vet hur man gör det trådlöst så måste ju det vara enklast. Då behöver vi ju inte ens sitta bredvid varandra i salen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-10 17:38

Förresten: jag såg inte att 99mac har en nätverks-avdelning, så det vore jättesnällt om ngn moderator kunde flytta tråden dit

gör så här.... skapa ett nätverk på en av era datorer, anslut med den andra.
se till att det står finder i vänstra hörnet. tryck kringla-k som adress skriver du in.

afp://datornamn.local (byt ut datornamn mot din kompis dators namn). sesn loggar du in som gäst och då kan du kanske lyfta saker ur hans delat mapp.

iChatBonjour borde också fungera iofs

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-14 19:06

jag får det att funka lysande med min grannes iMac. Men när jag gör precis likadant med min kompis iB 12" fungerar ingenting. Det är något lurt här..

din kompis har kanske slagit på brandväggen och spärrar de portar som krävs

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-15 19:35

Mjä, på iMacen räcker det med att öppna för "Personlig fildelning". Och det är påslaget på iBooken också.

1
Bevaka tråden