Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kan släppa Intel-mini redan i januari

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 11:05

Skriver Forbes. Jag skulle köpa en Intelmini med ordentlig DVI-utgång direkt, men det är nog troligare att den kommer tidigast till sommaren. Vem vet.

http://www.forbes.com/markets/2005/11/07/apple-intel-video-ipod-1107markets03.html?partner=yahootix

  • Medlem
  • 2005-11-09 11:12
Ursprungligen av Macvarg:

Skriver Forbes. Jag skulle köpa en Intelmini med ordentlig DVI-utgång direkt, men det är nog troligare att den kommer tidigast till sommaren. Vem vet.

http://www.forbes.com/markets/2005/11/07/apple-intel-video-ipod-1107markets03.html?partner=yahootix

Nej, snälla!! Köp inte fler Macar, vi orkar inte med mer gnäll...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 11:14

Hehe, om Apple gör funktionsdugliga datorer slutar jag gnälla, det är enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 13:39

Lite OT, men varför citera meddelanden i svaret om du tar med hela och det står på inlägget ovan???

Macvarg, bra att du gnäller på Apple så länge det är fakta. Klart man ska klaga om saker inte fungerar som dom ska eller utlovat! Det är väl bl.a. det som 99mac är till för?

Ursprungligen av carma:

Lite OT, men varför citera meddelanden i svaret om du tar med hela och det står på inlägget ovan???

Därför att det är inte helt ovanligt att någon annan kanske och också skriver ett inlägg i tråden samtidigt och då hänvisar plötsligt ditt ociterande svar till nåt helt annat. Bättre å ta med ett citat för mycket än ett för lite, ungerfär som med blinkers i trafiken.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 20:05

fett off topic pågar!

åter till ämnet nu...

Jag skulle gladeligen köpa en mac mini om den hade 2 saker, hdtv-kapabel (1080-upplösning i full fps) och digital ljud-utgång.
Sen tillkommer problemet hur jag får in alla mina diskar till den, men det är ett senare problem..

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 13:42

hordun: 1080p i all ära, men då måste du ha en skärm som klarar 1920 x 1080...
Projektorer, LCD-TV och Plasma-TV i hyffsade prisnivåer (upp till 10 -15 000kr) kör oftast 1280x720 eller 1360 x768 så 720p i full fps är ok för mig
men kraven på datorn blir ändå:
- 1.8 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
- 2.8 GHz Pentium 4 or faster processor
(källa: Apples sida om H.264 krav)

Frågan är om 1 generationens MacMini med Intel ens kommer att klara det

Hoppas att Apple grejar det för Minin skulle vara en perfekt HTPC. Skulle nog få en iPod-effekt på HTPC sidan om den klarar att leverera.
iPoden levererar ju trots allt ett klanderfritt ljud. Minin har ju endel problem med DVI... + att digitalt ljud ut saknas.

Fjärrkontroll och FrontRow förutsätter jag att Apple har med i nästa Mini.

PS:
Firewire/USB eller ethernet löser väl problemet med externa diskar?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-10 20:49
Ursprungligen av carma:

hordun: 1080p i all ära, men då måste du ha en skärm som klarar 1920 x 1080...
Projektorer, LCD-TV och Plasma-TV i hyffsade prisnivåer (upp till 10 -15 000kr) kör oftast 1280x720 eller 1360 x768 så 720p i full fps är ok för mig
men kraven på datorn blir ändå:
- 1.8 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
- 2.8 GHz Pentium 4 or faster processor
(källa: Apples sida om H.264 krav)

Frågan är om 1 generationens MacMini med Intel ens kommer att klara det

Hoppas att Apple grejar det för Minin skulle vara en perfekt HTPC. Skulle nog få en iPod-effekt på HTPC sidan om den klarar att leverera.
iPoden levererar ju trots allt ett klanderfritt ljud. Minin har ju endel problem med DVI... + att digitalt ljud ut saknas.

Fjärrkontroll och FrontRow förutsätter jag att Apple har med i nästa Mini.

PS:
Firewire/USB eller ethernet löser väl problemet med externa diskar?

Tror de där hårdvarukraven är lite tilltagna i överkant. Min PowerBook G4 1.5 Ghz spelar upp 720p-material utan problem.

Får de in en Pentium M-processor på över 1.5 ghz i Mac Mini med Intel kommer den nästan garanterat klara av att spela 720p h264.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 22:41

Inga problem här att köra 720p på min Mac Mini 1.42 GHz....

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 12:28

http://www.thinksecret.com/news/0511macmini2.html

det lovar ju rätt gott måste jag säga... nu blir tom jag sugen på en mini!

  • Medlem
  • 2005-11-10 18:42

Flyttar från "Mac mini" till det forum där det verkar höra hemma.

Mod

låter verkligen intressant. Detta har många väntat på.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 18:58

När i Januari är Keynoten?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 00:36

Tror att det börjar den 9 jan,,

Ursprungligen av Yes:

När i Januari är Keynoten?

Ursprungligen av Fredric:

Tror att det börjar den 9 jan

Keynoten är 10/1, kl 9 lokal tid (kl 18 svensk tid)

Det är konferenserna/föreläsningarna/kurserna (eller vad man nu kallar det) som börjar 9/1. Mässan börjar 10/1.

Här är sidan där jag hittade tidpunkten för keynoten

Keynoten lär nog vara samma dag som MWSF öppnar, vilket är 9/1.

http://www.macworldexpo.com/live/20/

Det låter klart lovande det där med Mac mini. Jag har en känsla av att vardagsrummet är ett område där Apple har otroligt goda chanser att öka sina marknadsandelar, med tanke på god design och lite lyxkänsla, som det ofta brukar vara över deras prylar.

Front Row, inbyggd iPod-docka, bättre hårddisk, Intel-processor - det låter ju underbart.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 12:47
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Keynoten lär nog vara samma dag som MWSF öppnar, vilket är 9/1.

http://www.macworldexpo.com/live/20/

Jag kommer att vara i San Francisco när mässan är. Är det möjligt att komma in och lyssna på keynote? Hur gör man och vad kan det kosta?

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 09:41

Kan Mac:mini bli en ny Cube? Det ryktas ju om en 3,5" HD i den, samt massa annat godis vilket kommer pusha volymen lite... En vit kub

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 12:37

Skulle inte vara förvånad om den är mindre än den som finns nu,, även om det är mer innehåll rent tekniskt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-30 13:03

Snart får dom faan sluta släppa datorer. Lagom när man äntligen fått veta vad det man väntat på i vad som kan tyckas vara en evighet är så kommer någonting nytt att längta efter. Apple är grymma och hänsynslösa

äntligen

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-01 16:21

Skulle köpa en mini om den blev rimligt prisatt. En macmini med lite, bara lite, lullull är ju väldigt dyr.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-12-01 22:23

Om man nu ska hålla på och bygga in bättre hårddiskar och annat lull-lull tror jag att mac minin skulle bli för dyr. Grejen med mac mini är ju att den ska vara en konsumentdator, alltså billig. Minin skulle om den behöll samma pris och storlek som nu helt enkelt vara för klen för att kunna användas som en mediacenter, t ex att hårddisken skulle vara för liten och för långsam.

Jag skulle vilja att apple behöll sin mac mini i samma form, självklart med bättre processor o sånt, men att man dessutom gjorde en lite större och dyrare låda som verkligen fungerar ssom ett mediecenter.

Ursprungligen av Axel:

Om man nu ska hålla på och bygga in bättre hårddiskar och annat lull-lull tror jag att mac minin skulle bli för dyr. Grejen med mac mini är ju att den ska vara en konsumentdator, alltså billig. Minin skulle om den behöll samma pris och storlek som nu helt enkelt vara för klen för att kunna användas som en mediacenter, t ex att hårddisken skulle vara för liten och för långsam.

Grejen är ju dock den att 3,5"-hårddiskar är billigare än 2,5"-diskar, så den borde ju inte bli dyrare för att de byter format, däremot kanske storleken ökar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-02 11:00

Jag håller med axel, behåll en lite budget mini och bygg en dyrare kraftfullare mediacentermac så täcker man alla behov bättre. Mediacentern kan vara lite större och mer som iMacen i prestanda.

1
Bevaka tråden