Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meny som component på tvåspråkig sajt? Flagga som länkar till översättningen, PHP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en meny på en sajt som jag lagt in som component i GoLive CS. Den är alltså samma på alla sidor och uppdateras på alla sidor om jag ändrar i componenten. MEN: Jag skulle vilja översätta sajten till engelska och ha en liten engelsk flagga i menyn om man vill se motsvarande sida i engelsk översättning.
Problemet är att om flaggan ligger i menyn (som är en component) så länkar den ju till samma sida överallt. Det jag vill är att den ska länka direkt till motsvarande sida. Alltså på index.html ska den gå till index-english.html men på kontakta.html ska den länka till kontakta-english.html. Går det att lösa med nåt PHP-script eller nåt?

Senast redigerat 2005-11-10 10:50

jag förstår inte riktigt vad du menar men jag skulle byta ut compnenten till en engelsk meny med rätt länkar i och en svensk flagga på om man vill växla tillbaka.
Det går att göra med PHP inga problem.
Enklast är att spara inställningen som en cookie som du läser av på varje sida så du vet vilken meny som ska visas.

Nej nej, alltså:
sida1.html och sida2.html osv. har samma meny (en component). Men när man klickar på engelska flaggan på t.ex. sida1.html så ska man komma till sida1-english.html (och där byts så klart menyn ut till en på engelska med svensk flagga).

Ja precis så menade jag om det inte framgick...
Självklart sköter du det med AJAX så du slipper ladda om sidan för att byta innehåll.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja precis så menade jag om det inte framgick...
Självklart sköter du det med AJAX så du slipper ladda om sidan för att byta innehåll.

Nja, det vet jag inte vad det är, och inte kan jag det heller. Vill helst använda GoLive. Vad är det för fel med att ladda om sidan?

1
Bevaka tråden