Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CodeWarrior 10 har kommit

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har Metrowerks/Freescale annonserat att CodeWarrior 10 för Mac finns att köpa. Det är den sista Mac-versionen av det utvecklingssystem som räddade Macen 1994 genom att vara det enda utvecklingssystem som fanns när PPC kom (och slog ut Symantecs IDE'er på kuppen).

Men på grund av att Xcode är gratis så säljer CodeWarrior dåligt, och det kommer ingen Intel-version. Synd, för jag anser att CodeWarrior är mycket bättre än Xcode, och framför allt betydligt "Macigare" än Xcodes råddiga och svårbegripliga gränssnitt.

Jag köper självklart CodeWarrior 10 (den är inte ens dyr, 99 dollar) men det är sista varvet och jag börjar undra var framtiden tog vägen. Till och med Mac-ägande studenter som skulle vilja utveckla på Macen flyr Macen som utvecklingplattform eftersom Xcode är så dåligt.

Jag har förresten en gladare utvecklarnyhet också: GLSL har fått hårdvarustöd på Macen, med senaste systemuppdateringen (i morse)! Äntligen!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag köper självklart CodeWarrior 10 (den är inte ens dyr, 99 dollar) men det är sista varvet och jag börjar undra var framtiden tog vägen. Till och med Mac-ägande studenter som skulle vilja utveckla på Macen flyr Macen som utvecklingplattform eftersom Xcode är så dåligt.

Studenter och andra intresserade kan ju alltid ladda ner nya CodeWarrior 10 Free Learning Edition utan att betala en krona.
http://www.metrowerks.com/MW/Develop/Desktop/Mac10.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 11:04

Ja XCode suger stort. Jag har suttit och kodat olika skol uppgifter och det får en nästan att tanka ner Visual Studio och börja använda det. Däremot är ju Cocoa och Interface Builder fina grejer men vad hjälper det när XCode själv är urdåligt.

Ursprungligen av juanito:

Ja XCode suger stort. Jag har suttit och kodat olika skol uppgifter och det får en nästan att tanka ner Visual Studio och börja använda det. Däremot är ju Cocoa och Interface Builder fina grejer men vad hjälper det när XCode själv är urdåligt.

Precis. Det känns jobbigt att behöva gå till Windows för att få en bra IDE när Macen har en, men som läggs ner.

Nu sitter man i "lid, byt till PC eller gör nåt bättre själv"-fällan igen. Det känns inte så jättesvårt att göra en egen IDE (som skal mot CLI-kompilatorer, precis som Xcode) om det inte var för att man måste ha riktigt bra koppling till debugger, plus att GCC inte är speciellt snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 12:11

Jag kan noll om programmering. Är Apple medvetna om att många tycker Xcode är dåligt? Eller tror det själva på vad som står på deras hemsida? Nog måste de ha koll på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 12:22

Tycker som acke

Dom som har åsikter om XCode borde upplysa Apple vad dom inte tycker om med det, så att dom åtminstonde får chansen att utveckla det eller köpa Codewarrior om dom så vill för att få ett bättre - men som sagt de som har åsikter kanske ska meddela det...

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 12:39

Snacka om timing- jag tänkte skriva en plug-in till Cinema4D vilket kräver CW, men lade det åt sidan i förra veckan för att det CW 9 var för dyrt för att använda till bara detta projektet. Så kommer detta - 99 dollar - jag köpte 10'an igår kväll!

Ursprungligen av joakimk:

Snacka om timing- jag tänkte skriva en plug-in till Cinema4D vilket kräver CW, men lade det åt sidan i förra veckan för att det CW 9 var för dyrt för att använda till bara detta projektet. Så kommer detta - 99 dollar - jag köpte 10'an igår kväll!

Kul! Alltid någon som hade nytta av tråden!

Och studenter som känner att Xcode är bökigt och 99 dollar mer än de vill ge kan prova studentversionen.

Synd att det är sista, men den duger i alla fall lika länge som våra G5'or.

Men jag tvivlar starkt på att Jobs&Co bryr sig om vad vi tycker om Xcode. Till och med inom Apple, och på de stora programföretagen, sägs det att man ofta föredragit CodeWarrior men Jobs satsar på Xcode i egenskap av Next-produkt så att säga. Det är vad jag tror. "Not invented here" spökar igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 19:48

Låter lite småskrämmande om det är så illa som du säger Ingemar…

Utvecklingsmjukvara måste ju vara en ganska vital del av ett OS framgångsriklighet, eller?

Det är det, men det kostar också mycket pengar. Apple satsar på sin egen och ger bort den gratis. Då är det kört för Metrowerks.

Förresten, är det bara jag som tycker att GLSL-nyheten är en stor grej? I mitt tycke är det en större grej än hela Tigerlanseringen! Äntligen kan man köra GPU'n på riktigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 12:31

Orkar någon förklara vad GLSL är?

Kallas också för GLSL, GLslang eller GL shading language. Beskrivs så här av OpenGL.org:
The recent trend in graphics hardware has been to replace fixed functionality with programmability in areas that have grown exceedingly complex (e.g., vertex processing and fragment processing). The OpenGL Shading Language has been designed to allow application programmers to express the processing that occurs at those programmable points of the OpenGL pipeline. Independently compilable units that are written in this language are called shaders. A program is a set of shaders that are compiled and linked together.

Tack, thevil! "OpenGL Shading Language" är det formella namnet, och GLSL är vanligaste förkortningen. Det är ett av flera "shaderspråk", och den enda som är en öppen standard. Den är en del av OpenGL 2.0. Apple har varit på hugget att köra in OpenGL 2.0, men shaders har mjukvaruemulerats. Tills nu!

Apple gjorde helt rätt när de introducerade Xcode.

Framgångrika OS-platformar har alltid inkluderat GRATIS utvecklingsverktyg.

GRATIS utvecklingsverktyg = studenter, hobbyprogrammerare = shareware, freeware, etc..

Passar inte Xcode är det bara öppna en terminal och använda valfri texteditor.

Ursprungligen av BobbyGBG:

Apple gjorde helt rätt när de introducerade Xcode.

Framgångrika OS-platformar har alltid inkluderat GRATIS utvecklingsverktyg.

GRATIS utvecklingsverktyg = studenter, hobbyprogrammerare = shareware, freeware, etc..

Passar inte Xcode är det bara öppna en terminal och använda valfri texteditor.

Unix-freaken kanske nöjer sig med det, men jag tycker det är oproffsigt och ineffektivt att tramsa på kommandoraden (för att inte tala om o-Macigt, om nu någon bryr sig längre). Må vara att det är bra för plattformen med gratis utvecklingsverktyg, men det är inte bra när plattformens bästa verktyg läggs ner. Apple borde ha köpt CodeWarrior och givit bort den i stället.

Du sitter på ett UNIX OS och anser att det är oproffsigt och ineffektiv att använda kommandoraden?

Mycket ska man höra. In i killfilen med dig.

Ursprungligen av BobbyGBG:

Du sitter på ett UNIX OS och anser att det är oproffsigt och ineffektiv att använda kommandoraden?

Mycket ska man höra. In i killfilen med dig.

Jag sitter vid en Mac, för katten! När OSX kom spådde jag att det skulle ge oss Unix nackdelar och inte bara dess fördelar. Kommandoraden är Unix värsta dinosaur. Den borde vara lika utrotad som de riktiga dinosaurerna.

Macen har tidigare haft en lång rad av utsökta GUI-IDE. Macen var med bred marginal världsbäst på det. Det känns hårt om man ska tvingas ner på taffliga makefiler och kommandorader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 09:42
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag sitter vid en Mac, för katten! När OSX kom spådde jag att det skulle ge oss Unix nackdelar och inte bara dess fördelar. Kommandoraden är Unix värsta dinosaur. Den borde vara lika utrotad som de riktiga dinosaurerna.

Macen har tidigare haft en lång rad av utsökta GUI-IDE. Macen var med bred marginal världsbäst på det. Det känns hårt om man ska tvingas ner på taffliga makefiler och kommandorader.

Måhända är det så att kommandoraden kan försena utvecklingen av vissa GUI-verktyg, men samtidigt är det faktiskt vissa saker som går snabbare och smidigare att utföra från kommandoraden.
T.ex. att slänga alla filer som har "skola" i namnet i en mapp. Nu kommer det ju löpande programvaror som antingen helt enkelt förser shellscript med GUI, eller använder sig av t. ex. SSH.

Problemet med OS X är ju att det är ett oerhört mer avancerat system än OS 9, och därmed följer ett mer komplext gränssnitt. Jag som var borta från Mac OS några år, fann OS 9 hemskt när jag kom tillbaka. I teorin var gränssnittet enkelt, men det krävdes stora kunskaper när någonting började trassla, och det gjorde det ofta. OS X var en stor del av skälet till att jag köpte en Macintosh 2001. Ett GUI kan också tyngas av sin egen komplexitet.

Med detta ej sagt att jag inte beklagar förlusten av Code Warrior

Vänligen, Robert

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 11:26
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kommandoraden är Unix värsta dinosaur.

Bara för att någonting är gammalt betyder det inte att det är dåligt. Jag är mycket mer produktiv med Mac OS X+kommandorad än jag någonsin varit med Mac OS 9 eller Windows grafiska utvecklingsmiljöer.

  • Medlem
  • 2005-11-13 12:16

Ingemar eller någon annan CodeWarrior fantast! Skulle någon av Er enkelt kunna förklara vad som gör CodeWarrior överlägset XCode som utvecklingsverktyg. Jag är som sagt ingen riktigt Apple Programmerare. Har vid några tillfällen gjort lite små projekt i XCode mest för att lära mig mer om arkitekturen och för att lära mig lite om Cocoa och har väl också funnit att XCode är lite bökigt i vissa lägen. Har hört mycket om CodeWarrior men aldrig sett det och eftersom jag endast kodat på hobbybasis på Macen så har jag inte ansett det värt pengarna att köpa CodeWarrior utan istället har det när jag behövt något enklare GUI mestadels blivit att jag kodad i RealBasic eftersom det går fort att få fram de simpla applikationer jag behövt. 99$ är dock överkomligt men jag vill ha lite mer kött på benen. Är debuggern bättre ? Är de olika delarna som att bygga själva användargränsnittet bättre, bättre stöd i editorn för syntaxer mm eller vad är det som gör CodeWarrior en produkt att satsa på ?

/Ulf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 13:02

Men jag måste hålla med Ingemar att Terminalen ÄR en dinsour. Visserligen ska den användas om man anser det gör arbetet snabbare/lättare, men man ska inte anta att folk vill använda den. Det känns mer åt 1985 än 2005.

Jag är dock ingen programmerar, bara en glad användare. Men jag ryser kalla kårar varje gång någon säger "jamen det är bara att kompilera det i terminalen och flytt…". Likt Ingemar använder jag MacOSX och inte Unix eller Linux. Jag förväntar mig mer här - jag förvänar mig att allt bör kunna göras grafiskt.

Apples OSX Server satsning är ju ett stenskott i ögat om man ser det ur en "macanvändares" synvinkel. Här MÅSTE man in i terminalen för att få saker rulla (eller för att administrera skiten).

Oh well… Tragiskt att CodeWarrior försvinner i varje fall!

Utvecklingsarbete under OSX fungerar generellt dåligt. CodeWarrior är en stor förlust, eftersom det är betydligt mer intuitivt och lättjobbat än XCode (därmed inte sagt att det är jättelätt alla gånger). Ovanpå det kommer att vad man än använder så fungerar debugging nästan inte alls, och både XCode och CodeWarrior tenderar att krascha ofta, av "svåra" saker som att kompilera en C-fil eller att länka. I mitt senaste projekt blev jag tvungen att bygga programmet för Classic eftersom det var det enda som inte fick kompilatorn att krascha! Hur är det möjligt när enda skillnaden är en enda resurs? Men det är tyvärr ett vanligt beteende.

Utan CodeWarrior har vi inte längre två att välja mellan. Om Xcode krånglar så är du stekt, punkt.

CLI-frågan lämnar jag därhän i den här tråden, annars rinner det iväg för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 16:48
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men på grund av att Xcode är gratis så säljer CodeWarrior dåligt, och det kommer ingen Intel-version. Synd, för jag anser att CodeWarrior är mycket bättre än Xcode, och framför allt betydligt "Macigare" än Xcodes råddiga och svårbegripliga gränssnitt.

Inte för att jag håller med om CWs stora förträfflighet över XCode, däremot är lite konkurrens alltid nyttigt. Följande slashdot-post hävdar att MW kommer att släppa en intel-version:

http://apple.slashdot.org/comments.pl?sid=168547&cid=14052386

Någon som kan bekräfta detta?

MVH

Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Inte för att jag håller med om CWs stora förträfflighet över XCode, däremot är lite konkurrens alltid nyttigt. Följande slashdot-post hävdar att MW kommer att släppa en intel-version:

http://apple.slashdot.org/comments.pl?sid=168547&cid=14052386

Någon som kan bekräfta detta?

MVH

Kalle

Du har väl i stort sett svaret i de efterföljande kommenterna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 22:28
Ursprungligen av Hagelin:

Du har väl i stort sett svaret i de efterföljande kommenterna...

Ok, de kommentarerna fanns inte där då jag postade första inlägget

/Kalle

1
Bevaka tråden